EL JOC A LES AULES

“ La forma natural del nen és el joc. El joc és l’activitat en la qual els nens  poden fingir, imitar, practicar, posar a prova els rols, els sentiments…”

Erikson

 Podríem dir que el joc és la manera de viure del infants. Els infants passen la major part del temps jugant. Si fos per ells estarien sempre jugant, quan es el moment i quan no ho és (també menjant, dormint, rentant-se les mans…). Tot els va bé per jugar:una joguina, una tapa, un tros de roba, un pal, l’abric, el pitet, l’aigua, etc.

El joc els permet experimentar amb tots els sentits : vista, tacte, oïda, olfacte i amb el moviment.

L’ìnfant necessita jugar per descobrir tot allò que l’envolta, descobrir-se ell mateix i descobrir als altres. A través del joc l’infant experimenta, aprèn i dóna significat a les seves vivències, expressa el que sent.

És per això que a la nostra escola donem la màxima  importància al joc.

Les educadores, tenint en compte l’edat, els interessos i les necessitats dels infants; organitzem els espais, oferim els elements, com ara: mobiliari ( tarimes, baranes, bancs cadires…); joguines convencionals ( nines, cotxes, eines, olles, animals…), elements naturals (carbasses, troncs…) i altres objectes ( pots, cadenes, tubs , caixes de cartró, robes…) Tots ells permeten als infants moltes i diferents possibilitats de joc.

Elements, alguns, que es troben al seu abast i d’altres que es van treien segons demanda dels petits o proposta de l’adult..  Llibertat a l’hora de jugar, amb allò que volen i el temps que volen. Totes les formes de joc són vàlides,dins d’unes normes bàsiques de convivència i, sempre que no suposi un risc per l’infant i/o pel seus companys/es.

Una caixa de cartró en un matí pot ser: un vagó de tren, un timbal i un suport per enfilar-se i fer salts. Una pilota de tennis , mentre per un bebè és un objecte a descobrir i a explorar, per a un infant més gran  és una bola de gelat, o una bola de neu. Una olla pot ser un estri per fer menjars, un timbal o un barret.

En el joc és important l’observació i la imitació. Els infants aprenen fent, observant i imitant, el que fan els adults i els altres infants. És de gran importància el joc amb els seus companys, amb els que s’observen, s’imiten, es comuniquen amb sons i/o paraules, busquen complicitats, riuen, col.laboren,  parlen,etc… i també apareixen conflictes, conflictes inherents a la sociabilitazació de l’infant, que són totalment necessaris per trobar estratègies per aprendre a conviure amb iguals…

Tot jugant els infants experimenten, descobreixen, imaginen , imiten, creen, aprenen, es relacionen …es fan grans i el més important de tot: són feliços  !!!!

Pepi Rabassó i Betsa Soto

(Clicar la imatge per veure més fotografies)

“Tots els aprenentatges més importants de la vida es fan jugant durant la 1a infancia (0-6). D’aquí la importància del joc a aquestes edats i el permetre que explorin en llibertat. “

Francesco Tonucci

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.