MÒDUL 3. NARRACIONS AUDIOVISUALS
Exercici 1. Anàlisis d’anuncis.
A. Activitat
Anàlisi i contrapublicitat
Farem una breu introducció a la comunicació visual i a la capacitat que tenen les imatges en comunicar que ja hem vist als altres cursos de la ESO. Visionarem anuncis i contra anuncis.
A partir d’anuncis de la televisió escollits pels mateixos alumnes, ( anuncis que siguin fàcils de contrapublicitar-los) els analitzarem breument, i després d’haver reflexionat més profundament sobre ells, intentarem elaborar una contrapublicitat.
1. Farem una anàlisi.
• Marca i producte.
• Eslògan
• Descripció del’anunci
• Duració de l’anunci
• Què en diu la publicitat d’aquest producte
• Què amaga, que és el que no diu i es important pel consumidor
2. Elaboració de la contrapublicitat.
• Posar el text amb frases en negatiu que diguin el contrary, buscar contraris de les paraules clau
• Substiuir l’objecte o personatge per altres que siguin oposats.
• Canviar l’ambient per un altre que sigui negatiu
http://blog.educastur.es/publi/materialesrecursos/
Exercici 2. Treball de creació
A. Activitat
Realització d’un anunci: Del guió i el muntatge.
En aquest exercici us haureu de convertir primer en guionistes d’un anunci publicitari, per després poder realitzar-lo.
L’exercici el farem després d’haver fet l’activitat anterior d’anàlisi, crítica i reflexió
dels anuncis treballats anteriorment.
El missatge ha de ser clar i breu i l’has de poder explicar amb el mínim possible de plans.
Caldrà fer el treball en grup màxim de vuit persones. Cada membre del grup tindrà la responsabilitat d’una de les tasques encara que tots hauràn de colaborar en les diferents parts per poder elaborar l’anunci.
1. La primera cosa que heu de fer és pensar en la idea que voleu explicar o el producte que voleu anunciar. Alguns exemples de temes poden ser: una campanya d’escola verda, una activitat esportiva escolar, la presentació del centre a altres alumnes, el respecte per les normes viàries…,,també podrieu fer un contraanunci dels treballats anteriorment o qualsevol altra bona idea que tingueu.
2. Sinopsi argumental. La segona cosa que fareu serà inventar una petita història que expliqui la idea escollida. Escriureu la sinopsi argumental indicant les accions que s’hauran de visualitzar.
3. Descripció del o dels personatges de la teva història. Cal indicar les seves característiquesfísiques, els gustos, el caràcter… Si hi ha més personatges importants (antagonistes, secundaris…), descriu-los breument.
4. Completa el guió tècnic. Per omplir les columnes, cal mirar els exemples treballats anteriorment. Cal especificar el numero de pla, el tipus de pla (detall, general…), el so que utilitzarem per reforçar la imatge i el temps.
5. Elaboreu l’storyboard segons els plans explicats en el guió tècnic, amb dibuixos de les escenes ( tipus comic). Al storyboard han de quedar clars tots els detalls per poder després passar a la filmació.
6. Enregistrament de les imatges. Utilitzarem la camera de video i el trípode del centre i també si en teniu podeu portar la vostra, també faràn falta càmeres de fotografiar, podeu utilitar també altres imatges vostres dibuixos escanejats…, enregistraments fets anteriorment.
7. El muntatge. Ara ja teniu tot el material, podeu retallar, canviar d’ordre, repetir alguna imatge, incorporar música… és una de les parts on podeu ser més creatius. El muntatge no és res més que la combinació d’imatges i sons. Imatges i sons que
representen o ens mostren un determinat lloc o cosa i que apareixeran un temps
determinat en pantalla.
El muntatge es realitza en diferent fases:
-Seleccionar preses més adients per a cada seqüència que es pretén realitzar.
-Decidir la seva longitud que implicarà el ritme i durada de cada pla.
-Ordenar les preses i enganxar-les.
-Combinar les imatges amb la banda sonora.
B. Alumnes
Optativa quart d’ESO. Es una massa complexa per fer amb nens més petits.
C. Programació
Amb aquesta activitat i l’anterior treballarem els continguts de comunicació i llenguatge audiovisual de quart d’ESO.
Tant els continguts relacionats amb la lectura d’imatges com la creació i elaboració d’imatges pròpies.
Creativitat, originalitat, capacitats de comunicar idees i utilització de diferents tècniques i materials.
D. Avaluació
Totes les activitats seran avaluables, atès que l’avaluació és formativa
Criteris
• Aprendre a analitzar i descriure objectivament produccions audiovisuals.
• Elaborar produccions multimèdia, videogràfiques i fotogràfiques utilitzant les tecnologies adequades a cada mitja tecnològic.
• Reflexionar sobre les estratègies i el paper de la publicitat i els mitjans de comunicació en la societat.
• Saber fer una lectura interpretativa de l’ús connotatiu de les imatges.
• Aprendre a valorar i disfrutar de les creacions audiovisuals amb més criteri.
• Comprendre que per expressar idees hi ha múltiples alternatives i que cal respectar-les.
• Procés de treball correcte. Caldrà seguir les diferents fases per la elaboració d’una producció audiovisual.
• Participació activa i responsable, en treballs en grup.
• Actitud positiva i comportament adequat.
• Utilització adequada dels materials, tant els del centre com els dels companys.
• Respecte per les opinions dels companys
• Prendre decisions per la realització de produccions artístiques especificant objectius, proposant diverses opcions i avaluant la solució.
E. Materials i recursos
Anuncis TV3
Recursos cnice MEC.
Ministerio de Educación. La publicidad un enfoque crítico
youtube.com