QUINS RACONS HE POGUT OBSERVAR?

Cada classe del cicle inicial realitza dues sessions de racons a la setmana, una de les quals es fa amb la meva presència. A cada aula es creen quatre grups de treball heterogenis de manera que amb dues setmanes tots els/les alumnes han passat pels diferents racons.

Tots els racons s’inicien amb un petit treball cooperatiu de cada grup, i després es finalitza amb el mateix treball de manera individual. Només hi ha l’excepció del bloc d’expressió oral que es realitza tota la sessió en grup.

Aquests racons estan agrupats segons el bloc lingüístic a treballar. De moment he observat els següents racons:

Nivell 1r

Expressió escrita

Lletra a lletra: Consisteix en confeccionar paraules a partir de les lletres que hi ha dins un sobre. Aquestes paraules s’han d’escriure en un full per acabar sent un petit dictat de paraules. Aquells alumnes més avançats poden escriure altres paraules segons les directrius que donen les mestres, per exemple amb la lletra treballada a la làmina, o amb un determinat so, paraules que estiguin relacionades conceptualment…

Dictats muts: Molt semblant a l’anterior. Consisteix en crear paraules però a partir de les imatges que hi ha en un sobre,  i la sessió també finalitza amb un petit dictat de paraules. Aquells alumnes que finalitzen abans escriuen frases amb les paraules treballades.

La capsa de les imatges: És una activitat que es va realitzant de manera progressiva. Primer han d’escriure una paraula a partir d’una imatge. A continuació, han d’escriure una frase a partir d’una altra imatge i, finalment, escriuen una frase ajuntant més d’una imatge (diferents accions). Aquells alumnes que finalitzen l’activitat poden fer el dibuix de la seva pròpia frase.

Expressió oral

Seqüències temporals: Cada alumne té una seqüència d’imatges que haurà d’ordenar temporalment. En acabar aquesta activitat cadascú ha d’explicar la seva història a la resta de companys, i aquests poden intervenir aportant idees sempre que aixequin el braç. Quan ja han realitzat algunes voltes poden escriure la seva història i fer el dibuix.

Maxiloto scènes: Consisteix en el joc del quinto. Cada alumne té una làmina i un cartró en el qual hi han diferents imatges. Un alumne o la mestra va treien imatges d’una bosseta i pregunta: qui té ………….. (per exemple, el gat). La resta del grup ha de buscar en la seva làmina i qui tingui la imatge corresponent respondrà “jo tinc ………”. Aquesta activitat s’amplia utilitzant vocabulari espacial, com per exemple a dalt, avall, en aquest costat…

Gramàtica i ortografia

Dòmino de lletres: Consisteix en un dòmino però en el qual s’utilitzen noms, articles, adjectius… en menys de nombres. Per tant, han de fer coincidir aquestes paraules de manera que tinguin sentit gramatical. És a dir,  es pot ajuntar “el” amb “gat”, però no “la” amb “gat”.

La capsa de les imatges: Consisteix en classificar les imatges segons si són articles, noms, accions, complements… L’alumnat no té consciència d’aquests conceptes, però sí té la noció que cada paraula té una funció i que, per tant, s’ha de classificar en la seva corresponent columna. Es pot ampliar escrivint les paraules en un full pautat per aquesta finalitat, i acaben escrivint frases amb les paraules treballades.

El joc de les síl·labes: Consisteix en classificar les paraules que hi ha en una bosseta segons el nombre de síl·labes. Algunes paraules tenen ratlles que ajuden a la separació de síl·labes i d’altres no. Es té especial atenció en aquells alumnes que encara mostren dificultats en separar paraules. De fet en alguns alumnes

Comprensió lectora

Dictats muts: Aquesta activitat és el joc del quinto però amb paraules escrites en el cartró. Així, un nen fa de “lloro” traient paraules d’una bosseta, i la resta d’alumnes tatxen les paraules que tenen en el cartró amb un guixeta. Quan un alumne ha cantat “quinto” s’ha d’inventar una història amb les paraules del seu cartró. Aquests cartrons ja estan dissenyats per a què les paraules siguin idònies per formar històries coherents.

Segueix les ordres: Cada alumne té una fitxa en la qual hi ha unes ordres enumerades que donen tasques; com per exemple dibuixa un sol, fes una línia recta, fes un quadrat… Cada alumne ha d’anar fent les seves feines en un full pautat.

Variant Maxiloto Scènes: Cada alumne té un sobre amb unes làmines amb dibuixos o imatges i unes oracions plastificades, i la tasca consisteix en relacionar-les. L’alumnat es va intercanviant el sobre.

Nivell 2n

Expressió escrita

Dictats muts 2: Els alumnes han d’escriure oracions a partir de les imatges dels cartrons. Per ampliar, l’alumnat escriu petites històries a partir d’algunes de les imatges del cartrons treballats.

Seqüències temporals (Atelier Séquences-photos 1): L’alumnat ha d’ordenar una seqüència de fotografies i escriure un petit text explicant què hi passa. És una activitat que està preparada per introduir connectors, com després, tot seguit, a continuació…

Cartes de personatges (Olívia): A partir de les cartes de personatges del material Olívia, els alumnes han de descriure oralment la cara de les persones. A continuació, i amb l’ajuda d’una pauta que va marcant els apartats que no es poden oblidar, l’alumnat escull una carta per fer la descripció de la cara. Si hi ha temps, s’amplia l’activitat fent un joc que consisteix en què un alumne llegeix la seva descripció i la resta han d’endevinar quin dels personatges és.

Expressió oral

La capsa de les imatges 1: Un alumne escull una imatge i la defineix a la resta del grup seguint la següent pauta:

– Què és? (Categoria gramatical)

– Com és? (color, forma, material, tamany…)

– Per a què serveix? (finalitat)

La resta de companys han d’endevinar de quin objecte (imatge) es tracta.

Maxiloto scènes: Cada alumne té una làmina en la qual hi ha una imatge, i ha d’explicar als seus companys la seva làmina seguint les següents pautes:

– Qui fa l’acció?

– Quina acció fa?

– Què, com o a on fa l’acció?

Contesto si em preguntes: Un alumne llegeix una pregunta que està escrita en un cartronet, i un company ha de contestar utilitzant les estructures treballades anteriorment. També hi ha el rol del corrector de l’encarregat de la pregunta i el corrector de l’encarregat de la resposta.

Gramàtica i ortografia

La capsa de les imatges: Cada alumne agafa diferents imatges i les ha de classificar en una fitxa pautada en la qual hi ha apareix amb requadres les estructures gramaticals EL, LA, L’ – UN, MÉS D’UN – DIFERENTS SÍL·LABES… Quan finalitzen i ho corregeix la mestra escriuen les paraules de cada imatge.

El joc de les síl·labes: Els alumnes han de classificar diferents paraules segons si tenen una, dues, tres, quatre o cinc síl·labes.

Fem rimes: Cada alumne té diferents imatges i les ha d’aparellar segons la seva rima. Per exemple, ala i pala, pilota i bota, bolet i barret… Després pot escriure frases amb aquestes paraules.

Comprensió lectora

Dictats muts: Els alumnes tenen un sobre amb endevinalles i un altre amb imatges que pertanyen a la resposta. Un alumne llegeix l’endevinalla i la resta ha de relacionar-la amb la imatge corresponent.

Carpeta de comprensió lectora: Aquest treball es realitza individualment des de l’inici de l’activitat. Són diverses fitxes per llegir i realitzar l’exercici de comprensió lectora a partir de preguntes.

Llegim frases 2: Cada alumne té un recull d’ordres, com per exemple dibuixa una casa i un gat, un paisatge amb flors i arbres… Han de fer aquestes ordres en una plantilla que tenen preparada.

Hem pogut observar que realitzen moltes activitats amb poc material ja que més d’un l’utilitzen de manera diferent per a dues activitats. Així, les mestres tenen més temps per elaborar les diferents fitxes que sí han de ser diferents per a cada activitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *