ELS INICIS DE L’ESCOLA INCLUSIVA
L’escola inclusiva és un concepte teòric pedagògic que es va iniciar cap els anys 90 amb la necessitat de donar resposta a la diversitat que hi havia en aquell moment i substituir, així, les pràctiques d’escola integradora que dominaven anteriorment i començaven a ser obsoletes.
Actualment, és important precisar què entenem avui dia per educació inclusiva ja que ens permetrà contextualitzar millor el sentit d’aquest treball. Així, utilitzaré a dos autors capacitats en aquest camp com són Susan Stainback i Mel Ainscow. Stainback (2001) proposa l’escola inclusiva com <<un procés pel qual s’ofereix a tots els nens i les nenes, sense distinció pel que fa a la capacitat, la raça o qualsevol altra diferència, l’oportunitat de seguir sent membres de les aules regulars i d’aprendre dels seus companys, i amb ells, a l’aula. Per altra banda, Ainscow (2005) ens presenta la inclusió com <<un procés sense fi que cerca maneres més eficaces de respondre a la diversitat en l’alumnat>>. Tanmateix, com han assenyalat diversos autors (Giné 2008) podem identificar altres maneres d’entendre la inclusió: la que s’associa a l’atenció de l’alumnat amb discapacitat, la que s’associa a col·lectius amb risc de marginació i la que s’orienta prioritàriament a la millora de l’escola per a tots i totes. Aquesta última mirada és en la que creu aquest projecte i és a on s’haurà d’inserir esforç per evitar confusions que encara perduren actualment: confondre el concepte escola inclusiva amb alumnat amb Necessitats Educatives Especials, organitzacions de grup per nivells (mal etiquetats grups flexibles) que se sap científicament que perjudiquen els aprenentatges tant del grup de “nivell baix” com el de “nivell alt”, manca de suport material i/o humà… en definitiva, dificultats amb les quals anirà topant aquest projecte (text extret íntegrament de la PAC1 per situar als lectors).
EVOLUCIÓ INTERNACIONAL SOBRE EL CONCEPTE D’ESCOLA INCLUSIVA
1948 – Declaració dels drets humans:
– dret universal a l’educació
– dret al ple desenvolupament de totes les persones
1971 – Declaració dels drets del retard mental
– dret a la seguretat
– dret al treball productiu
1975 – Declaració dels drets dels minusvàlids
– dret a la major autonomia possible
1978 – Informe Warnock
– Terme de NEE i els objectius educatius compartits.
– Qüestiona el concepte mèdic de la deficiència.
1979 – Special Needs Action Programme (SNAP)
– Reorienta els serveis d’EE per passar de la segregació a la inclusió.
1981 – Education Act
– Introdueix el concepte d’integració pels alumnes amb NEE.
1989 – Declaració dels drets dels infants
– Participació activa de tots els infants a la societat i a l’educació.
1993 – Normativa internacional sobre la igualtat d’oportunitats de les persones disminuïdes
– Necessitat d’atendre les NEE i les deficiències de la societat
1994 – Declaració de Salamanca
– Instruccions per a l’atenció a la diversitat a partir de les escoles inclusives.
1997 – Improving the Quality of Education for All
– Propostes d’actuacions educatives per assegurar l’aprenentatge de tot l’alumnat.
1998 – Special Needs in the Classroom
– Produir i divulgar materials útils en contextos de formació inicial i permanent per ajudar als docents a donar resposta als alumnes amb dificultats.
2000 i 2002 – Index for inclusion
– Crear una guia per a l’avaluació i la millora de les escoles inclusives.