Entro a l’aula que em pertoca segons l’horari i em col·loco en una racó de la classe disposat a escoltar les primeres explicacions del mestre. Aquesta explicació acostuma a ser força breu, i he observat que cada setmana encara ho és més perquè els alumnes ja coneixen el sistema i l’organització de l’aula. Normalment intenten iniciar el treball de racons el més ràpid possible per tal d’aprofitar el recurs del mestre de reforç.
A cada sessió de racó s’organitzen quatre grups d’alumnes heterogenis que corresponen als quatre grups de racons que han creat:
- Expressió escrita
- Expressió oral
- Gramàtica i ortografia
- Comprensió lectora
Una vegada els alumnes estan treballant per racons m’aixeco i em moc per la classe per observar tots aquells aspecte que vam acordar a partir dels interessos i les necessitats dels popis mestres en una de les reunions de la fase 2. Realitzo una observació directa no estructurada ja que, tot i que parteixo dels acords de cicle, anoto en el meu diari personal aquells aspectes que penso seran interessants treballar a posteriori, sense tenir cap graella preparada de registre per aquesta finalitat. Aquesta metodologia em permet recollir qualsevol aspecte que sorgeix a l’aula però, en contrapartida, m’obliga a recordar aquells ítems que hem acordat observar amb el cicle per tal que no se’m passin per alt. Normalment realitzo una observació “no participant” ja que em permet distanciar-me dels processos d’ensenyament-aprenentatge i tenir més camp de visió, tot i que sovint també realitzo intervencions com a participant per poder intervenir en alguns processos i comprovar algunes de les idees que em sorgeixen. En aquestes sessions observo l’aula en general, les relacions mestre-alumnes, el treball dels diferents grups, el treball i la gestió que fan els mestres, les activitats preparades, els registres d’avaluacions… tot d’actuacions que ens ajudin a esbrinar quins aspectes podem millorar per a què el treball per racons sigui un aprenentatge de qualitat.
Finalment, un altre aspecte important que m’agrada prestar-li atenció és el procés d’avaluació que es realitza a cada sessió.
En posteriors entrades desenvoluparé més acuradament les actuacions que esmento anteriorment, pel que fa a l’explicació dels diferents racons, el paper dels mestres i els registres d’avaluacions.
Realment trobo el treball per racons molt interessant. A la meva escola ho he comentat amb alguns companys. Un d’ells em va comentar que ja fa uns anys ho van intentar de dur a terme però no va acabar de funcionar. Els mestres treballaven a nivell molt individual i els costava molt prendre decisions conjuntes i dur a terme accions plegats. Em van comentar que a Infantil es va dur a terme un treball per racons a una aula però només amb una professora. No sé si debia ser com el que tu estàs duent a terme, però realment és una experiència que a mi personalment m’agradaria provar
Em sembla molt adient la postura que prens al respecte vers el treball.
Clar, primer de tot hem d’aclarir en què consisteix el treball per racons des de la filosofia d’escola inclusiva, i ho intentat resumir breument en aquestes dues entrades: documentació teòrica del treball per racons i aspectes pedagògics del treball per racons. Qualsevol altra metodologia que s’allunyi d’aquests dos documents, menys l’organització de dos mestres a l’aula, penso que seria erroni anomenar-la treball per racons. Per exemple, no pot passar la situació que esmento en l’article el treball per racons.
A més, moltes vegades els mestres s’esforcen en engegar un treball per racons que acaba no funcionant, fet que desmotiva al professorat en aquest i altres projectes futurs que vulgui tirar endavant. I què necessitem per tirar endavant un treball per racons? Mínim, les següents consideracions:
– Mestres de tot un cicle implicats en la metodologia i l’elaboració de material.
– Un equip directiu i comissió pedagògica que recolzi el projecte.
Penso que sense aquests dos requisits seria impossible que funcionés aquest projecte. Ara bé, també hem de ser conscients que hi ha altres factors que podrien decantar la balança cap a un costat o un altre.
Completament d’acord David. M’ha sorprès el títol d’un dels racons “Gramàtica i ortografia” Em faries cinc-cèntims?
Ep! que ho acabo de veure:
Dòmino de lletres, La capsa de les imatges i el joc de les síl·labes!