Pel que estic veient crec que el treball per racons que s’està engegant és fruit de moltes reflexions de cicle ja que s’observen molts aspectes i estratègies que funcionen de manera molt sistemàtica i es deixen poques actuacions per a improvisar. A més, el treball dels dos mestres a l’aula es percep força acordat. M’agradaria esmentar algunes d’aquestes actuacions.
- Les sessions de racons que s’inicien a primera hora del matí, les 9h, tenen la peculiaritat que les hores no s’aprofiten tant com en altres sessions ja que l’alumnat ha de fer les files al pati, entrar a l’aula i preparar-se per treballar. Per aquest motiu, les mestres han decidit traslladar les “rutines del matí” a la segona sessió del matí i així aprofitar des del primer moment el mestre de reforç. Aquestes rutines són passar la llista d’assistència i la llista del menjador, col·locar l’agenda en el lloc corresponent, el temps…
- Es destinen moltes hores i esforços a elaborar tot el material necessari. A més, aquest material intenta partir dels continguts treballats en altres moments, fet que parteix dels coneixements previs de l’alumnat.
- Els grups estan formats a consciència i són heterogenis. De les quatre aules del cicle inicial només he observat dificultats de relació en un grup, fet que demostra que tota l’organització està molt pensada.
- S’està observant una evolució molt bona des de l’inici del projecte en quan a autonomia i aprenentatges. Els/les alumnes gaudeixen i tenen moltes ganes de treballar.
- Totes les sessions de racons es realitzen amb dues mestres a l’aula; la tutora i la mestra d’Ed. especial. El fet que la mestra de reforç sigui la mestra d’ed. especial demostra que l’escola dóna importància a aquest projecte. Aquesta actuació facilita tota l’atenció a la diversitat del mateix cicle.
- Les mestres han decidit donar més atenció als racons d’expressió oral i de lectura perquè tinguin l’ajuda de l’adult de manera constats. Aquest fet no implica abandonar la resta de racons, ja que a través de la mirada i el diàleg gestionen la resta d’activitats.
- La graduació de continguts que estic observant entre 1r i 2n és molt adequada. Tot sembla ser que hi haurà una línia molt pautada des del primer fins al sisè trimestre del cicle inicial.