EL PLA D’ACCIÓ 2008-2015

D’acord amb el pràcticum que estic realitzant vaig revisar el document “aprendre junts per viure junts” del Pla d’Acció 2008-2015 del Departament d’Educació (també podeu consultar aquest arxiu pdf com a resum del document base).

Entenc l’objectiu d’aquest programa i penso que no hi puc estar més d’acord. Garantir i aconseguir una educació de qualitat per a TOTHOM ha de ser un objectiu prioritari de tots els actors de l’educació. I el camí per aconseguir aquest objectiu és crear una educació inclusiva que s’ajusti a les necessitats de tot l’alumnat. Així, s’exposa que l’alumnat amb discapacitat matriculat en les escoles ordinàries augmentarà del 52.8% al 70% entre els any 2008 i 2015. Però per aconseguir aquest objectius també s’han de dissenyar unes actuacions vàlides i viables.

El document tracta de manera adequada la formació que rebrà el professorat per fer front a aquests canvis, distingint clarament la formació universitària, la permanent i els programes específics. I comenta que aquesta formació arribarà de manera generalitzada durant el curs 2010-2011 dins els Programes de Formació. Però, en canvi, els diferents Centres de Recursos no han pogut ofertar tots aquests cursos (deixant clar que l’objectiu és l’escola inclusiva del Pla d’Acció) ja que el Serveis Educatiu han rebut una retallada de 200 llocs de treball aproximadament pel que fa a LIC, CRP i alguns EAP’s (no he pogut trobar cap dada oficial). És evident que, de moment, aquestes actuacions del Departament són incoherents amb les actuacions que planteja el Pla d’Acció, el qual assegura que la Llei d’Educació conté preinscripcions suficients per fer possible el pla. A més, afegint la poca credibilitat que argumenten aquestes retallades. Cito textualment un escrit de Jaume Graells:

La reducció de llocs de treball als serveis educatius de zona té l’objectiu de completar les plantilles dels centres amb professionals que, en aquests moments, desenvolupen les seves funcions en serveis externs. Es tracta de retornar a les aules un nombre determinat de professionals per garantir els nivells de qualitat de les plantilles, malgrat la crisi econòmica. Cal fer-ho allà on és més necessari: en l’atenció directa a l’alumnat.

Quan tothom sap, Departament d’Educació inclòs, que aquest fet no s’està produint quan ni tan sols poden assegurar, en alguns centres, el nombre de professorat per ràtio que hi ha establert per normativa. Per tant, s’estan incomplint les actuacions bàsiques i essencials del Pla d’Acció 2008-2015?

Altres arguments exposats per Jaume Graells:

El creixement del nombre d’alumnat nouvingut s’ha frenat en els últims cursos i el nombre d’aules d’acollida també ha començat a reduir-se progressivament. Així mateix, els centres i el professorat en general han adquirit més coneixement i expertesa per a l’acollida d’alumnat amb necessitats educatives especials (inclòs l’alumnat nouvingut).

I en el cas que tot el professorat tingués tanta experiència en l’acollida d’alumnat amb NEE, com és que els psicopedagogs de l’EAP no donen a l’abast? Si més no, és la sensació que es rep en general.

Pel que fa als recursos, el Pla d’Acció deixa clar que hi haurà un increment significatiu d’USEE en les escoles ordinàries augmentant de 284 a 518 entre els anys 2008 i 2015, amb l’augment del personal de suport que comporten aquestes entitats.  Ara bé, i la majoria de les escoles ordinàries que no puguin incorporar l’USEE? Ho comento perquè actualment hi ha 4.536 centres a Catalunya.

Per altra banda, penso que no es tenen present altres recursos i assessoraments escolars importants de cara a tot el material adaptat que s’haurà d’introduir a les escoles ordinàries; qui i com el proporcionarà, quins cursos de formació es duran a terme, etc. Pel meu punt de vista, potser un programa massa general per uns objectius i unes dades tan concretes.

Ara bé, és cert que hi ha algunes actuacions del Pla d’Acció que sí s’estan tiran endavant, com ho demostra la resolució EDU/3233/2010, de 7 d’octubre, per la qual es convoca concurs públic per a la selecció de programes i serveis de suport de centres d’educació especial a centres ordinaris per a l’escolarització inclusiva d’alumnat amb discapacitat amb caràcter experimental per als cursos 2010-2011 i 2011-2012.

I com es comenta que també hi haurà un increment del personal de l’EAP, traient ferro a aquest Pla d’Acció força interessant però a la vegada angoixant, tot fa pensar que encara tindrà més sortida la llicenciatura de psicopedagogia.

Esperem a veure què succeeix!!!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *