Tal com explicava en l’apartat “descripció del tema del projecte” de la PAC1, la intervenció del pràcticum I es realitzarà tenint en compte moltes de les tasques dels psicopedagogs dels serveis educatius de l’EAP. Així, una de les funcions de la fase 1 ha estat documentar-me normativament de les funcions dels psicopedagogs.
El document més gobal que he revisat és l’Estatut d’Autonomia de Catalunya (article 131.2.g) com la norma institucional bàsica de competències professionals el qual estableix que correspon a la Generalitat, en matèria d’ensenyament no universitari, la competència exclusiva sobre els Serveus Educatius. Aquesta consideració ens duu a revisar el decret 155/1994 de 28 de juny pel qual es regulen els Serveis Educatius del Departament d’Ensenyament i el decret 180/2005 de 30 d’agost de modificació de l’anterior decret, en els quals podrem trobar el paper del psicopedagog.
Podem destacar que aquests dos decrets han estat creats per potenciar el dret a l’educació per a tothom, que estableix que per assolir una escolarització de qualitat per a tothom i donar al professorat el suport necessari per al desenvolupament de l’activitat docent s’han de crear uns Serveis Educatius encarregats de desenvolupar funcions de col·laboració, assessorament i suport en relació amb aspectes lingüístics, interculturals i de cohesió social.
Anomena els següents Serveis Educatius:
- Centres de Recursos Pedagògics (CRP)
- Equips d’Assessorament i orientació Psicopedagògica (EAP)
- Centres de Recursos Educatius per a Deficients Auditius (CREDA)
- Centren de Recursos educatius per a diversos tipus de disminucions.
- Camps d’Aprenentatge (CdA)
- Equips de suport i assessorament en Llengua, Interculturalitat i Cohesió Social. (ELICS)
Centrant-nos més en l’EAP podem destacar, de manera resumida, les següents consideracions:
Article 6
Els EAPS donen suport psicopedagògic als centres docents amb una intervenció que requereix actuació directa en els centres i s’adreça als òrgans directius i de coordinació dels centres, al professorat, a l’alumnat i a les famílies, per tal de col·laborar a oferir la resposta educativa més adequada, especialment per als alumnes amb disminucions i per als que presenten més dificultats en el procés d’aprenentatge.
Article 8
Destaquem aquelles funcions que estableix l’article 8 i que estan relacionades amb el projecte del pràcticum:
a) Identificació i avaluació de les necessitats educatives especials dels alumnes, en col·laboració amb els mestres i professors, especialistes i serveis específics.
c) Assessorament als equips docents sobre els projectes curriculars dels centres educatius pel que fa a aspectes psicopedagògics i d’atenció a la diversitat de necessitats de l’alumnat.
d) Assessorament a l’alumnat, famílies i equips docents sobre aspectes d’orientació personal, educativa i professional.
En aquest sentit, podem observar que les tasques que haig de desenvolupar com alumne de pràctiques estan molt relacionades amb les tasques dels psicopedagogs de l’EAP, i es procurarà desenvolupar-les d’acord amb els decrets esmentats anteriorment.
Hi ha al centre intervenció de l’EAP?
Us reenvio al següent enllaç en el qual trobareu resposta a la pegrunta en un dels meus comentaris.