Durant la fase 1 també he estat revisant la documentació del centre per observar quins indicadors podem trobar per relacionar-los amb el projecte de racons. Així que el document marc en el qual podem trobar aquestes consideracions és en el PEC. Aquest està actualment en període d’elaboració, però he pogut revisar els trets d’identitat de l’escola, els mapa de continguts conceptuals mínims del currículum i el Pla d’Acollida.
TRETS D’IDENTITAT
ELS VALORS DEMOCRÀTICS, EL PLURALISME I L’ACONFESSIONALITAT
En aquest apartat es comenta que cal respectar la diversitat en totes les seves vessants, així com potenciar la riquesa multicultural, la cohesió i la inclusió social. Aquests són conceptes que ajudaran a desenvolupar un treball d’escola inclusiva.
L’EDUCACIÓ COM UN PROCÉS INTEGRAL I COEDUCADOR
Cal destacar d’aquest apartat el fet de promoure actuacions que millorin la qualitat educativa i l’educació integral. Alhora, es comenta literalment que es potenciaran “metodologies i organitzacions obertes als canvis i en constants desenvolupament”. Fet que deixa oberta la porta per a què el professorat pugui innovar i adaptar-se als canvis de la nova societat, aprofitant les noves tecnologies i metodologies que determina el Departament.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
El més important d’aquest apartat és que es pretén desenvolupar “una educació que sigui vàlida per a tot l’alumnat, sense distinció de les seves capacitats, ètnies…”. A més, deixa molt clar que “s’adoptaran les mesures organitzatives necessàries per garantir els drets educatius de tot l’alumnat”. Aquest apartat deixa entreveure que s’ha de viure la diversitat com un aspecte positiu a partir d’una educació solidària, respectuosa i tolerant. Tots ells aspectes necessaris per desenvolupar un bon projecte de racons.
MAPA DE CONTINGUTS
El mapa de continguts és un document que pretén establir aquells continguts mínims que cal assolir a cada nivell de l’escola. Observo que és un bon punt de partida des d’on el professorat del cicle inicial pot desenvolupar els diferents racons ja que tindran present què han d’assolir els/les alumnes, tot donant coherència i línia pedagògica al centre.
Els blocs de l’àmbit lingüístic que desenvolupa el mapa de continguts són els següents:
– Expressió i comprensió oral.
– Expressió escrita (cal·ligrafia, ortografia, gramàtica i tipologia textual)
– Lectura i comprensió
– Lèxic
El centre no disposa de proves d’avaluació interna, així que el projecte de racons haurà de preveure uns indicadors d’avaluació molt clars per assegurar que tot l’alumnat assoleix els mínims acordats.
PLA D’ACOLLIDA
Analitzant el Pla d’Acollida pretenc recollir millor quina visió té el centre sobre l’escola inclusiva. És un document molt ampli ja que atén l’acollida de l’alumnat de P3, d’incorporació tardana i nouvinguts, el pas de la primària a la secundària, el professorat de nova incorporació i l’alumnat en pràctiques de l’escola formadora.
Centrant-nos sobretot en l’atenció que rep l’alumnat, podem observar que es garanteix en tot moment una recepció càlida i atenta tant de la família com del propi alumne. I aquest, des que arriba a l’escola fins que passen les primeres setmanes i està integrat a l’aula. El document exposa clarament quins passos cal seguir en cada moment i dóna moltes suggerències i activitats que es poden fer a l’aula per rebre correctament a l’alumne/a.
Una vegada analitzats tots aquests documents, penso que el plantejament que realitza l’escola en el marc pedagògic i metodològic envers l’atenció a la diversitat és prou bona per poder realitzar el projecte d’escola inclusiva al cicle inicial en coherència amb el Projecte Educatiu del Centre. Amb tot, com esmentava anteriorment, aquest PEC està incomplert i procés de creació, així que penso que encara manquen més elements curriculars, metodològics i organitzatius per assegurar que tot l’alumnat del centre participi de la mateixa manera.