Durant les primeres setmanes de setembre vaig estar realitzant tota la tasca de recerca de fonamentació teòrica i la documentació de l’escola. A més, també vaig realitzar algunes sessions amb la meva tutora per preparar l’ordre del dia de la primera reunió amb el cicle inicial. D’aquesta manera, dimarts 21 de setembre de 2010 iniciava el treball pràctic entrant al cicle inicial com alumne en pràctiques de psicopedagogia.
Ordre del dia
- Resum del projecte
- Tasques a realitzar en el pràcticum I
- Anàlisi d’un cas
- Distribució horària
Primer de tot vaig fer un petit resum explicant en què consistiria el projecte del pràcticum, ressaltant que seria un assessorament i acompanyament per engegar el treball de racons de llengua catalana al cicle inicial. Això voldria dir assessorar-los teòrica, metodològica i curricularment durant el procés d’instauració dels racons, i preveure la continuïtat d’aquest en acabar el període de pràctiques.
Partint d’aquest breu resum vaig argumentar que les meves tasques serien revisar la documentació general del centre i aquella que anessin elaborant com a docents, traspassar al cicle aspectes teòrics i metodològics del treball per racons, reflexionar sobre l’avaluació de l’alumnat, exposar criteris i estratègies de millora, realitzar l’avaluació psicopedagògica d’un alumne… tot això a partir de reunions amb el professorat dins l’espai de cicle i observacions a les quatre aules del cicle inicial. Per tant, partint d’un model d’intervenció de programa per a la prevenció i un model de consulta per a l’assessorament.
Pel que fa a aquesta avaluació psicopedagògica, vaig comentar que havíem pensat realitzar amb la meva tutora l’avaluació psicopedagògica d’un alumne de 2n. Aquest alumne venia amb dictamen d’un altre centre per canvi de domicili i, tot i que ja s’havien realitzat les actuacions pertinents per part de la CAD de l’escola, crèiem interessant poder fer un seguiment i una avaluació de la seva acollida durant el primer trimestre. El motiu era que en el centre s’iniciava una nova metodologia en l’àmbit de llengua, el treball per racons, i volíem saber com s’hi adaptaria aquest alumne. A més, passava de tenir 20 hores de vetlladora en l’antiga escola a tenir-ne 12h. En aquest sentit vèiem necessària aquesta observació, però encara mancaria parlar amb la família i demanar l’autorització pertinent.
L’últim aspecte que calia deixar clar era la distribució horària ja que, segons el projecte, calia realitzar 4 sessions d’observació a l’aula i una reunió amb el professorat del cicle per setmana. En aquest moment ja vaig començar a notar les relacions professionals que s’estableixen entre psicopedagogs i mestres, deixant clar que la meva tasca seria orientar i assessorar el projecte de racons sempre respectant les seves conviccions, les seves maneres de treballar i les seves decisions sent un treball totalment col·laboratiu. Ja que el fet de reunir-nos setmanalment era vist com una tasca més a les que ja realitzen.