El cicle inicial de l’escola ha iniciat un nou projecte que consisteix en el treball de racons de llengua com a estratègia d’organització que permeti donar resposta a la diversitat d’interessos, capacitats i ritmes del seu alumnat. En aquest sentit, realitzarem una participació i assessorament actiu en quant a propostes i millora de treball, i la continuïtat d’aquest des d’un punt de vista psicopedagògic. Així, la intervenció es basarà en l’àmbit escolar treballant amb alumnat que comprèn entre els 6 i 8 anys i el professorat del mateix cicle.
L’objectiu que em planifico en aquest pràcticum és assessorar al professorat en l’elaboració curricular d’aquest projecte i l’observació de l’alumnat per tal de millorar la qualitat educativa del centre pel que fa a l’àrea de llengua. D’aquesta manera, realitzaré una intervenció tenint en compte moltes de les tasques dels psicopedagogs dels serveis educatius.
Podríem definir l’àmbit d’intervenció en tres aspectes generals:
1- escola inclusiva i atenció a la diversitat.
2.- assessorament curricular, didàctic i metodològic.
3.- inclusió escolar d’alumnat de nova incorporació.
Cal esmentar que aquests pràcticum té la peculiaritat d’haver escollit l’escola en la qual treballo com a escola de pràctiques, decisió que aportarà tant aspectes positius com negatius al desenvolupament de les pràctiques.
Per una banda, penso que facilitarà la meva tasca com a psicopedagog ja que conec el context de l’escola (el professorat, la documentació, la metodologia emprada…) fent que no hagi de destinar tant temps per integrar-me en un nou espai i pugui iniciar més ràpidament el projecte. A més, la figura del psicopedagog que argumento en aquest projecte cerca la millora de la qualitat educativa, així que em satisfà poder col·laborar en aquest aspecte conjuntament amb els meus companys motivant per la innovació educativa i assessorant i aportant idees tant d’implementació com de millora dels racons de llengua.
Per altra banda, caldrà ser molt rigorós amb l’objectiu del projecte i tenir molt clar els diferents rols. La meva tasca com a psicopedagog serà assessorar, observar i participar activament dins del projecte, mentre que la tasca com a membre de l’escola serà coordinar el projecte i assegurar que tots els agents implicats participin adequadament, valorant el treball final. Per tant, em plantejo estratègies per a què el projecte es desenvolupi de manera correcta, com elaborar un horari clar en el qual es pugui observar i diferenciar clarament les hores que pertanyen al pràcticum I i les que realitzo com a professorat del centre per a què cap company es pugui confondre, no barrejar punts diferents de treball en una mateixa reunió i ser rigorós i autoexigent amb les pròpies tasques que cal desenvolupar.
Està molt bé que reflexionis entorn dels dos rols que intentes desenvolupar diferenciadament en el projecte: seguir exercint com a docent i iniciar-te en la figura de l’assessor psicopedagògic. Tot i que comences per separar rols en horaris diferents, etc., cosa que crec que t’ajudarà, potser el que més negativament pot arribar a influenciar-te es el fet de no disposar d’una visió externa, ja que fins i tot la teva tutora és la psicopedagoga del centre. Com ho veus?
Està clar que un dels factors negatius que tinc ara mateix en aquest pràcticum és la poca visió externa que tinc del centre. En aquest sentit penso que estic desenvolupant les màximes estratègies possibles perquè altres professionals m’ajudin en aquesta visió externa. Un d’aquests professionals és el psicopedagog del centre (EAP) del qual, tot i no ser el meu tutor, demano moltes opinions.
La meva tutora és llicenciada en psicopedagogia i té experiència com a tal ja que ha treballat alguns anys en un centre d’atenció de Sabadell. Amb tot, actualment té el càrrec de coordinadora de cicle inicial i és la persona que coordina tot el projecte del treball per racons. Per aquest motiu vaig escollir-la a ella i no al psicopedagog del centre. A més, aquest últim no està especialitzat en un cas escolar sinó que intervé en aquelles situacions que se’l requereix, que normalment són actuacions diferents cada dia que ve al centre (aquesta professional intervé a l’escola un dia a la setmana). I en aquestes primeres pràctiques m’interessava poder desenvolupar un sol projecte.
Així, jo rebo l’assessorament de la meva tutora de pràctiques però tenint també present l’opinió del psicopedagog del centre, que sí que és una opinió externa. I amb tot, és evident que probablement no pugui aconseguir aquesta percepció que puguin tenir altres companys, però intentaré compensar-ho amb altres reflexions personals i molta documentació externa.