L’accident i possibles solucions

Com sabeu, després de l’atropellament, el nostre company de classe ha tingut lesions greus relacionades amb el seu aparell locomotor. Per recuperar la mobilitat la seva doctora l’ha dirigit a l’Institut Guttmann

Activitat 1: L’esquelet humà és una estructura. Sabeu que és una estructura?
Recordem! forces, esforços i estructures.

Fes un mapa mental on es recullin els conceptes de força, esforç (tipus d’esforços), estructura i  esquelet humà (parts i noms) . Vincula  tots aquests conceptes de forma que es visualitzi la relació que s’estableix entre ells.

Recursos que et poden ser útils per recordar les forces, els esforços, les estructures i l’esquelet humà:
  • Què és una força? En aquest programa ens centrarem en les forces. Analitzarem i explicarem els diferents tipus de forces (de gravitació, de centrifugació, d’inèrcia…) i les estudiarem des de la física i la mecànica, tractant aspectes com ara la velocitat i l’acceleració, els fregaments, el pes, etcètera.
  • Pot ser resistent una estructura lleugera?  Les estructures resistents aguanten pesos i altres forces sense deformar-se. Les estructures d’armadura són molt lleugeres. Les estructures d’armadura formades per triangles són rígides, no es poden deformar. Per construir una estructura triangulada es necessiten (2t+1) barres i (t+2) nusos, expressions on t representa el número de triangles. El número total de barres d’una estructura triangulada és b=(2n-3), on n representa el número de nusos.
  • Aquí teniu diferents aplicacions per si voleu que el  vostre mapa mental sigui virtual:
Activitat 2: Quan el nostre esquelet es posa en moviment funciona com una màquina. Què és una màquina?

Fes fotografies de 9 màquines que tinguis en el teu entorn i que compleixin les següents condicions:

    • 3 han de tenir una mida que s’adapti a la mida de la teva mà, és a dir que la puguis utilitzar amb les mans.
    • 3 han de tenir una mida que s’adapti a la mida del teu cos, és a dir que la puguis utilitzar amb vàries parts del teu cos a l’hora.
    • 3 han de ser més grans que el teu cos, és a dir, has de caber a dins d’ella completament i pot ser que:
      •  Tu la dirigeixis o utilitzis
      •  La dirigeixi o utilitzi una altre persona.

                   Pista: pot ser que hi càpiguen més de dues persones…

Tota aquesta recerca l’hauràs d’incloure en un document de text.

I ara, per cadascuna d’elles, respon a aquestes preguntes:

    • Està formada per diferents parts?.Si és així, quines són? ( Si coneixes el seu nom escriu-lo).
    • Quina transformació energètica fa?
Activitat 3: Quines són les màquines que anomenem simples?

Fes un document de text on recullis les màquines simples que existeixen. Hi hauràs d’incloure el nom,  un dibuix de cada una d’elles, explicar com funciona i indicar la fórmula que ens permet fer càlculs amb ella.

Activitat 4: Fem càlculs amb màquines simples!

Entra a la web La Palanca i fes com a mínim 5 exercicis sobre el càlcul de palanques. Cal que a la teva llibreta facis el dibuix de la palanca, anotis les dades, escriguis la fórmula i facis els càlculs. No t’oblidis de les unitats i remarcar el resultat.

Recursos sobre energia, treball, potència i màquines simples:

Mecanismos. Manuel Torres Búa

La palanca [vídeo] QuèQuiCom : Si voleu anar directament a les Palanques visualitzeu el vídeo a partir del minut 9:36, sinó aprofiteu l’inici del vídeo per a conèixer el Principi d’Arquímedes

Si vols saber-ne més…

Sense riscos. Conduir amb seguretat depèn del conductor, del manteniment del vehicle i de l’estat de les carreteres. En aquest capítol, “Transfer” dóna alguns consells de seguretat i parla dels vehicles 4×4.