Quina informació rebem sobre les drogues?
Activitat1: Anàlisi de cartells
Per on comencem?
Us presentem diferents cartells publicitaris d’associacions, institucions públiques… que ens volen convèncer sobre els preills de les drogues. Us proposem que analitzeu com tracta el tema de les drogues la publicitat.
Observa detingudament els següents cartells. Escull 3 per analitzar-los.
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Què necessitem saber?
El primer que cal es saber com funciona la publicitat. Fixa’t en la següent explicació:
Quan ens comuniquem amb les persones ho fem a través de paraules, sons, ges- tos, escriptures, signes i imatges. Normalment utilitzem la combinació de diver- sos d’aquests recursos per expressar amb una eficàcia més gran les nostres idees i sentiments. Igualment, hi ha molts mitjans de comunicació, com ara la televisió, el cinema o la informàtica, que utilitzen la mescla de sons i imatges. En la premsa, llibres, còmics i cartells s’utilitzen les imatges juntament amb la paraula escrita.
En d’altres casos es produeix una comunicació únicament a través de la imatge, com pot passar quan contemplem un quadre, una escultura o una obra arquitectònica. Quan ens expressem només per mitjà d’imatges es produeix la comunicació visual.
La publicitat és el conjunt de canals i mitjans (mass media) que s’utilitzen per divulgar o comunicar idees i productes amb la finalitat d’atraure el nombre més gran possible d’espectadors, usuaris o compradors.
Canals de comunicació de masses:
- Espots i videoclips: Són missatges molt breus que comuniquen les característiques del producte, ser- vei o consell. Es tracta d’una petita pel·lícula comercial de 20 a 40 segons de durada en la qual apareix una gran varietat d’imatges.
- Premsa, diaris i revistes en paper: Són els diferents tipus de publicació sobre paper. Aquest canal és més barat que la televisió i s’adreça directament a un grup de consumidors, lectors definits se- gons la professió, les aficions, etc.
- Cartell en tanques, mobiliari urbà, transports…És la publicitat exterior es troba als carrers, les carreteres, els autobusos, etc. Aquest tipus de publicitat permet exposar l’anunci durant més temps i, en ocasions, s’utilitza com a reforç dels espots televisius.
- Ràdio: Hi ha tres tipus d’anuncis radiofònics: els espots, els programes patrocinats i els anuncis per paraules.
- Internet: Diaris i revistes digitals, ràdio digital i podcasts, vídeos digitals i xarxes socials: Youtube, Tik tok, Instagram, Facebook està plena d’espots, videoclips, imatges, escrits…
I recorda..
- La imatge és l’aparença visible d’una persona, un objecte o una cosa representada per algun mitjà plàstic (dibuix, pintura, es- cultura, fotografia, etc.).
- Els components de la imatge son tres elements fonamentals: el significat que té, els elements visuals que la formen i els materials i les tècniques amb els quals està realitzada.
- La publicitat és el conjunt de canals i mitjans (massmedia) que s’utilitzen per divulgar o comunicar idees i productes amb la finalitat d’atraure el nombre més gran possible d’espectadors, usuaris o compradors
- El disseny consisteix a idear i dibuixar un objecte, una imatge o un producte que, d’una banda, pugui ser produït en sèrie i, d’una altra, sigui útil i, a més, bonic.
- El disseny gràfic s’encarrega d’elaborar missatges per al món de la publicitat. Aquests missatges es creen en superfícies bidimensionals amb diferents suports, i els recursos gràfics que s’hi utilitzen són les imatges i els textos.
Els recursos utilitzats pels dissenyadors són:
- Imatges: S’utilitzen generalment imatges fotogràfiques ma- nipulades, amb un grau simbòlic elevat. Quan s’utilit- zen dibuixos, la imatge sol pendre un estil únic, molt determinat.
- L’analogia: Consisteix a col·locar dos elements per tal d’establir-hi comparacions. Generalment aquestes imatges asso- cien un «abans» a la part esquerra i un «després» a la part dreta.
- La personificació: Es tracta d’atribuir qualitats humanes a objectes i ani- mals.
- La metàfora visual: S’utilitza per substituir uns objectes per uns altres de semblants, més atractius.
- La hipèrbole: Es recorre a una gran exageració per qualificar o des- tacar un producte o una idea.
- Textos: S’utilitzen per evitar interpretacions que no tenen re- lació amb el missatge que es vol transmetre. Amb el text es destaquen o es contradiuen les imatges de manera totalment intencionada.El text es pot dividir en tres blocs:
Eslògan: És una frase breu i directa amb un llenguatge viu, basada en frases fetes utilitzades per captar l’atenció de l’espectador.
Cos del text: Són els textos explicatius que exposen les excel·lències i els avantatges dels productes. El llenguatge està relacionat amb el producte i amb el consumidor al qual s’adreça.
Peu: L’anunci es tanca amb el símbol, logotip o anagrama de la marca del producte.
Com fer l’anàlisi?
1. Lectura subjectiva:
Es basa en identificar allò que ens suggereix la imatge, és a dir, en el significat o tema de què tracta, en aquesta fase jutgem i valorem les sensacions que ens produeix la imatge.
Quan observem una imatge el primer que descobrim són els personatges, els ambients i els objectes representats. A partir d’aquesta anàlisi podem desxifrar fets, coneixements, idees, sentiments, etc. D’aquesta manera comprenem el significat o tema de què tracta la imatge.
Per analitzar els significats d’una imatge, podem:
- Catalogar o classificar totes les figures, els objectes i les formes que conté la imatge.
- Descriure com són, quina funció desenvolupen, quins trets les caracteritzen, quines expressions, accions i actituds tenen, quines idees i sentiments comuniquen, etc. En definitiva, quins significats comunica la imatge.
2: Lectura objectiva:
Consisteix a fer una anàlisi dels elements visuals i de les tècniques i materials amb què està realitzada, és a dir, veure simplement allò que mostra la imatge, sense cap altra intenció o valoració.
- Elements visuals: Després de captar el missatge ens centrem en els mitjans i els recursos que s’han utilitzat per aconseguir el significat que la imatge transmet; és a dir, en els elements visuals utilitzats: punts, línies, plans, colors i textures, així com també l’ordenació espacial o composició.
- Materials i tècniques: Finalment, analitzem els materials (pigments, papers, cartons, plàstics, teles, etc.) i les tècniques (dibuix, pintura, fotografia…) amb els quals s’ha realitzat la imatge.
Una petita ajuda…
Tenint en compte aquestes dues formes de llegir les imatges publicitàries, analitza els tres cartells que has escollit. Pots utilitzar algunes expressions com:
“Des d’un punt de vista subjectiu/objectiu…” “podem observar…” i “per tant…”
“els tipus de formes, figures que té la imatge són…el que vol dir que…”
“Aquestes formes ens indiquen…” “volen fer-nos pensar en…”
“Des d’un punt de vista objectiu…”
“Els elements visuals utilitzats són…”
“Les tècniques i materials utilitzats són…”
“En conclusió podem dir que…” “i per tant”
“Segons la meva opinió…”
Altres recursos complementaris:
Fonts utilitzades:
Imatges:
2: https://www.aramultimedia.com/uneix-te-a-la-marxa-pel-dia-contra-les-drogues-a-alcoi
3: http://dibuixtacio.webcindario.com/3eso/trimestre1/tema1/tema1punt1.html
4: https://www.naciodigital.cat/bergueda/noticia/3095/imatges/campanya/contra/drogues/al/bergueda




