PADRINS I PADRINES DE LECTURA: MÉS ENLLÀ DEL TEXT ESCRIT, L’ESTABLIMENT DE VINCLES EMOCIONALS
DESCRIPCIÓ DE LA PRÀCTICA:
Es fa una sessió primera sessió en la qual s’explica a l’alumnat el funcionament i objectius de l’activitat i la presentació de les parelles de lectura, a través d’un joc relacionat amb títols de contes tradicionals ben coneguts per tots els nen i nenes.
A cada parella se li fa una foto inicial, es fan les presentacions oportunes i se’ls demana el compromís de treballar junts, ajudant-se en tot el necessari.
Un cop constituïdes les parelles entre l’alumnat de C. Superior i C. Inicial i entre l’alumnat de 4t i P5 (els “padrins i padrines” i els “fillols i filloles”), cada setmana l’alumnat més gran va a buscar els seus fillols i filloles a les seves aules, s’aparella cadascú amb el seu padrí o padrina i la meitat de les parelles es queda a la classe de 1r, 2n o P5 mentre que l’altra meitat va a la Biblioteca. A la setmana següent es fa a l’inrevés. Finalitzada la sessió els padrins i padrines els acompanyen de nou a les seves respectives aules.
És responsabilitat de la parella, seleccionar el llibre de lectura i tenir una actitud positiva de treball i esforç mutu. També cadascú (petits i grans) han d’escriure el títol del llibre que han llegit plegats i la data, al Full de registre de Lectures.
És responsabilitat dels padrins i padrines preparar-se la lectura a casa, llegir de manera clara, expressiva i amb bona entonació, seleccionar el vocabulari que costa més d’entendre per tal d’esdevenir un bon model lector per als més petits i petites.
També els padrins i padrines proposen i porten preparades de casa, activitats relacionades amb el llibre llegit per als seus fillols/es per després de la lectura (activitats de comprensió lectora, de vocabulari, sopes de lletres, mots encreuats, confecció d’alguna manualitat…) Abans d’iniciar aquestes activitats es dóna als padrins/es una sèrie de pautes i idees per ajudar-los en el disseny d’aquestes esmentades activitats.
A la penúltima sessió es demana a l’alumnat que ompli la fitxa de valoració personal de l’activitat i es fa una posada en comú. En aquesta valoració, l’alumnat més enllà de parlar dels progressos en l’aprenentage de la lectura que hi són, també valora molt positivament els vincles emocionals que s’han generat en cada parella i com ajudar als més petits i petites els provoca una gran satisfacció personal.
A l‘última sessió, es prepara un comiat i un berenar conjunt, també es reparteixen els dossiers elaborats al llarg de les sessions, amb la portada, els fulls de registres de tots els llibres llegits, fotos i fitxes amb activitats preparades pels padrins/es pels seus fillols/es…
OBJECTIUS
– Treballar diferents estratègies de lectura.
– Millorar el procés lector i motivar a l’alumnat en el gust per la lectura.
– Educar en la responsabilitat tant a l’alumnat petit com al més gran, establint un compromís seriós de col·laboració i ajuda.
-Prendre consciència dels progressos i dificultats del propi procès d’aprenentatge de la lectura.
– Generar vincles emocionals entre l’alumnat que afavoreixen un bon clima de relació a l’escola i amb les famílies.
MATERIAL
– Selecció prèvia de llibres de diferents tipus de lletra (lligada, de pal , d’impremta) i de diferent temàtica, triats del fons de la Biblioteca de l’escola. Una part d’aquesta selecció de llibres es posa en una caixa i es deixa a les aules de C. Inicial i P5 i l’altra part resta a la Biblioteca.
– Material fungible: Arxivadors, fundes, càmera de fotos, cartronets amb els noms del contes tradicionals…
– Material elaborat pel professorat: plantilles per distribuir les parelles de lectura, fulls de registre per anar anotantels títols dels llibres que es vagin llegint, fitxa de valoració de l’activitat, portada del dossi
TEMPORITZACIÓ
Una sessió setmanal durant el tercer trimestre del curs.
RECURSOS HUMANS
Tutors/es de C. Inicial i P5 i tutors/es de C. Superior i Coordinadora de Biblioteca.
ALTRES ASPECTES A TENIR EN COMPTE:
L’organització de l’activitat, l’establiment de les parelles de lectura, la preparació del material i la selecció dels llibres, requereix d’una reunió inicial amb tot el professorat implicat, i aquesta es fa en el segon trimestre del curs.
També és molt important preveure l’activitat de Padrins/es a inici de curs per tal d’establir els horaris en que han de coincidir els diferents grups.
Un altre aspecte a tenir en compte és el nombre d’alumnat de cada grup, de vegades cal fer reajustaments i passar de ser parella a grups de tres (dos padrins i un fillol/a o a l’inrevés, dos fillols/es i un padrí).
ÀMBITS D’ACTUACIÓ
Cursos: P5, 1r i 2n amb 4t 5è i 6è respectivament.
ÀREES IMPLICADES
Llengua catalana
CAPACITATS / COMPETÈNCIES
Competència comunicativa lingüística
Competència d’aprendre a aprendre
Autonomia i iniciativa personal
CRITERIS D’AVALUACIÓ
Valoració del grau de compromís i responsabilitat per part de l’alumnat.
Valoració del progrés i la millora de la lectura a partir de l’avaluació continua.
Valoració del grau de satisfacció de l’activitat tant pel que fa a l’alumnat de P5 i C. Inicial, com del de 4t i C. Superior.