Hola,

Us presentem un projecte interdisciplinar realitzat duran la Setmana Som Poble a l’Escola Vall d’Aro.

Comencem amb uns enllaços a la web i articles del projecte. Allí podreu veure imatges i el detall de tot plegat. Seguidament es fa una petita descripció del elements essencials del projecte.

  • Web-sites del reptes. Enllaç.
  • 1r article a la web de l’escola. Enllaç.
  • 2n article a la web de l’escola.  Enllaç.


Resum de l’experiència duta a terme.

L’experiència es va centrar en una clara interacció entre l’escola i l’entorn, sorgida d’una demanda de l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament. Amb l’enfocament de projectes, l’alumnat va prendre consciència que les activitats escolars tenen una relació directa amb la vida quotidiana i les celebracions locals. Mitjançant una metodologia basada en reptes, les àrees curriculars es van integrar interdisciplinàriament, destacant l’ús de rols als grups de treball i tecnologies digitals.

Els llenguatges artístics van ser clau per fer front a la demanda, incorporant tallers de sardanes, batucada, disseny de samarretes i escriptura del pregó. La llengua catalana va tenir una presència destacada, promovent-se com a llengua d’oci i comunicació. L’alumnat va ser el protagonista, treballant de manera cooperativa amb suport digital i metodologies flexibles. La vinculació amb agents de la comunitat, com tècnics de l’ajuntament i el president del Casino Castellarenc, va enriquir l’experiència a través de visites als llocs de la Festa Major i simulacres de reunions al Casino.

Aquesta iniciativa va anar més enllà de les propostes d’activitats per a la Festa Major, oferint una oportunitat única d’aprenentatge competencial, integració curricular i interacció amb l’entorn. Aquesta experiència i forma de fer va generar un impacte positiu, incrementant la motivació i participació dels estudiants i desenvolupant habilitats essencials.

Per que? considereu que va ser una experie?ncia innovadora?

Experiència que posa de manifest la necessitat d’interacció escola i entorn.

Amb aquest projecte-repte l’alumnat ha pres consciència que el que fem a l’escola forma part de la seva vida diària. Ja que connectem la seva festa major, les seves activitats i trobades, el seu oci, els seus balls … amb els temes de llengua, matemàtiques, medi, art, educació física que tractem a les aules.

En resum, per donar sentit a molts dels aprenentatges escolars cal sortir, voltar, xerrar i interactuar amb el territori.

Experiència, situació d’aprenentatge, en format repte. Des de l’Ajuntament i el Casino Castellarenc se’ns demana que fem una proposta de millora o ampliació de les activitats infantils que es fan per la Festa Major del poble.

Experiència interdisciplinar on hi participen les següents àrees: llengua catalana, coneixement del medi social, àmbit artístic, àmbit d’educació física, àmbit digital, educació en valors i àmbit d’aprendre a aprendre.

Experiència on fem ús de metodologies de treball cooperatives. En aquest cas el mètode de rols als grups de treball. Rols com: portaveu, redactor/a, material.

Experiència on fem ús de diferents tecnologies. Tecnologies digitals com: treball col·laboratiu al núvol, càmeres, chromebooks, webs de consulta…

Quin paper van tenir els llenguatges arti?stics per fer front al repte identificat?

Analitzats els actes que es fan per  la festa major hi trobem molts actes de caire tradicional, de la cultura popular. Però també actes i activitats actuals i modernes.

A aquest repte posem en pràctica de l’àmbit artístic: 

  • LA DANSA: amb la sardana. Ball tradicional que el curs passat estava molt de moda per la cançó “Coti per Coti”. Al repte fem un taller d’aprendre a ballar sardanes.
  • LA MÚSICA: amb la sardana, la batucada. Al repte fem un taller de batucada i al final, a la jornada de presentació a l’escola, fem una actuació davant de tot l’alumnat.
  • EL DISSENY I CONSTRUCCIÓ D’INSTRUMENTS amb materials reciclats per a la batucada. Al repte fem un taller de construcció d’instruments de percussió.
  • EL DISSENY DE SAMARRETES personalitzades de la festa major. Cada any per la festa, la comissió dissenya una samarreta especial. Nosaltres fem un taller de disseny de samarretes i fem una exposició de les nostres propostes.

També explorem la part creativa de l’àmbit lingüístic en l’ESCRIPTURA DEL PREGÓ de la festa major. Un text escrit per ser llegit en veu alta, amb un punt de crítica i d’humor i que parla de coses que han passat durant tot l’any i que ens porten a celebrar la festa major amb moltes ganes i alegria. Al llarg del repte estudiem aquesta tipologia textual i escrivim el nostre propi pregó.

Quina prese?ncia va tenir la llengua catalana en aquesta experie?ncia?

Fent un cop d’ull ràpid, o millor dit, parant l’orella una estona, podem copsar que el català no és una llengua d’ús habitual en moments d’oci entre els i les joves. 

A aquest repte ens va ser molt útil per veure que el català també pot ser una llengua d’oci, gresca i esbarjo.

En primer lloc, es va posar la mirada i l’atenció en que la selecció dels materials i suports de treball i consulta fossin en català. Aquests van ser entre altres: webs, llibret/programa d’actes de la festa, entorn virtual d’aprenentatge, vídeos…

Es va promoure que totes les converses i interaccions entre l’alumnat o l’alumnat i persones externes fossin en català.

De l’àmbit lingüístic es va posar en joc:

  • Expressió i comprensió oral. Converses en els grups de treball. Entrevista a al president del Casino, entrevista i visita a la gent que porta el bar-restaurant del Casino, presentació al gran públic de les nostres propostes, lectures dels nostres pregons.
  • Comprensió lectora i competència informacional. Lectura, comprensió i cerca d’informació. Sobretot del programa de la festa major, la wikipèdia i la web del Casino.
  • Expressió escrita. Recull d’informació, l’entrevista, redacció del pregó.
  • Cultura popular. La Festa Major com a acte més important de l’any al poble.

L’alumnat va ser al centre de l’aprenentatge i va treballar de manera cooperativa?

Metodologia:

L’aprenentatge  basat  en  reptes  es  basa  en un  aprenentatge  vivencial,  que  consisteix a aprendre mitjançant l’acció.

2 mestres a l’aula. 

A l’aula sempre hi ha els mestres tutors/es, no es fan mitjos grups, desdoblaments i cap alumne surt de l’aula. Al contrari, els i les mestres especialistes (Educació especial, anglès, educació física, música) i de suport entren a l’aula i treballem conjuntament.

Treball cooperatiu i atenció a la diversitat.. 

Tècnica de treball amb rols.

Aquesta metodologia diposita en l’alumne una forta responsabilitat en l’organització i gestió autònoma dels grups de treball. Dins de cada grup hi havia els rols de portaveu, redactor/a, material. Cada grup té un espai de treball on recull el fruit de la recerca, respon a les preguntes i fa les seves propostes.

Entre tots ens hem fet unes preguntes per a saber el màxim de coses sobre la festa major. I així al final poder fer les millors propostes. Aquestes preguntes l’alumnat les té a la web de treball i cada grup al seu ritme les va responent. Paral·lelament a aquesta recerca es van fent tallers de música, dansa, disseny, escriptura.

Prenem les següents mesures i suports per atendre la diversitat.

  • Treball cooperatiu i en petit grup (aprenentatge entre iguals).
  • Treball competencial sobre fets significatius per a l’alumnat.
  • Entorn flexible on tothom hi té cabuda.
  • Treball per projectes-reptes.
  • Múltiples maneres per a la representació, formes flexibles de treball.
  • Utilització de suports digitals.

Quina vinculacio? va tenir l’experie?ncia amb els agents de la comunitat educativa i l’entorn?

De fet el repte té l’origen en una demanda de l’Àrea de Joventut de l’Ajuntament. Els quals van demanar de fer un taller d’una sessió per recollir idees i propostes de la mainada per millorar la festa major. 

Aquí l’equip docent vam veure l’oportunitat de fer un projecte-repte a partir d’aquesta proposta. I així és com comença tot.

Al repte hi participa tècnics de l’àrea de joventut de l’Ajuntament i el president del Casino Castellarenc. Que venen a l’escola, conversem sobre la festa i fem una dinàmica sobre les activitats que es fan per la festa major. Ens demanen que els fem arribar propostes amb mirada d’infants i joves per millorar i ampliar la festa major.

Una de les activitats del repte és visitar tots els llocs del poble on es fan actes per la festa. Aquesta ruta la fem amb els Capgrossos que ens ha deixat l’ajuntament. Visitem: la Plaça Poeta Sitjà, la Plaça de l’església, el Parc del Carrilet, el Parc de Can Nitus, la sala polivalent… i el local del Casino.

L’activitat que més va agradar va ser anar al Casino a fer un simulacre de reunió, com la que fan els i les grans. Vam anar a la sala dels socis i vàrem fer un esmorzar-reunió com cal. Gentilesa dels responsables de la gestió del Casino. Vam aprofitar per entrevistar-nos amb l’encarregat i conèixer el local i la seva història.

Conclusions finals respecte de la implementacio? de l’experie?ncia:

Aquesta experiència ha enriquit tot l’alumnat, impulsant un aprenentatge competencial i significatiu. Han avançat en la seva formació, treballant col·laborativament i respectant la diversitat entre els companys. L’alumnat ha estat protagonista, amb el professorat com a guies.

Pel professorat, ha estat una oportunitat per dissenyar propostes didàctiques alternatives. En lloc de proporcionar coneixements directament, s’han plantejat situacions, espais i temps, permetent a l’alumnat decidir ritme i gestió de la recerca, posteriorment posats en pràctica a l’hora de fer propostes finals. A més, ha proporcionat al professorat una millor comprensió del poble i entorn, útil pel disseny de futures propostes.

Destacar que l’experiència ha tingut un gran impacte: l’alumnat ha mostrat gran motivació; s’ha adaptat bé al treball cooperatiu; ha mostrat interès pel seu entorn; ha posat en valor la cultura popular; ha estat motivat en documentar el que considerava important; i el professorat ha vist que cedir part del control a l’alumnat els genera confiança, seguretat i ganes d’aprendre.

Per concloure, aquest projecte-repte no es limita a fer propostes per la festa major, és una oportunitat per fer un ús integral del català com a llengua d’aprenentatge i d’oci.