Per concloure el treball traurem una conclusió final respecte la hipòtesi que teníem al començament: “Quina petjada ha deixat el col·lectiu LGBT a l’art?”
Al principi del nostre treball ens va costar trobar autors que realment fossin del col·lectiu, ja que molts no ho expressaven obertament, també hem anat veient com molts dels autors que han reivindicat la diversitat sexual sí que eren més receptius amb aquest tema. A més ha sigut més fàcil trobar a homes artistes que no pas dones principalment perquè desde sempre les dones han sigut més infravalorades a l’art i moltes havien d’utilitzar pseudònims. Quasi tots els pintors dels quals hem fet recerca són del segle XIX i podem confirmar que això és perquè fins a aquest segle els artistes més oberts s’havien d’amagar molt més a la societat.
Al llarg del treball podem confirmar que a les reinterpretacions i obres que hem treballat, l’art ha sigut una forma d’expressar diversos sentiments molt profunds d’una manera realment visual i creativa. El col·lectiu LGBT s’ha vist forçat a comunicar-se a través de l’art en comptes d’expressar-se públicament però també és veritat que al món sempre haurà discriminació cap altres grups de persones que siguin diferents. Per tant aquesta comunitat de persones, com hem anat veien, ha trobat una bona forma de comunicar-se i transmetre diferents missatges.
A la part teòrica hem pogut veure com el col·lectiu ha anat evolucionant durant la seva història, adonant-nos sobre com la societat i les seves ideologies han afectat a aquest a la majoria de les èpoques històriques. Aquest fet ha estat molt relacionat amb la recerca d’artistes a la part pràctica ja que a les èpoques on hi ha una major discriminació, quasi no hem trobat autors que fossin verídicament LGBT, en canvi, a l’edat contemporània això ho hem trobat a la gran majoria d’autors, fet que es relaciona directament amb aquesta evolució històrica. De la mateixa manera amb l’apartat de legislació LGBT hem pogut comprovar com l’evolució històrica s’ha vist afectada depenent de quines lleis hi havien a uns paísos o a altres, també segons les ideologies i segons com d’arrelada està la religió a la població.
A la part pràctica ens hem adonat que a una part dels autors, haviem d’indagar molt per saber si eren LGBT, una explicació d’això podria ser que encara avui dia costa molt que els historiadors reconeguin als pintors per les seves sexualitats i prefereixen no mencionar-les. Una altre explicació també podria ser que l’art és un dels millors mitjans dels quals dispossem i qualsevol afirmació respecte la sexualitat d’un pintor és més subjectiva que objectiva.
A l’haver fet recerca sobre unes biografies i obres també hem pogut treure conclusions sobre algunes representacions LGBT a l’art no tractades al treball, hem vist que alguns dels quadres de temàtica lèsbica eren acceptats a la societat pel fet de ser representacions sexualitzades de la dona i d’aquesta orientació sexual, ademés eren elaborades per homes i encarregades per homes. A l’hora d’iniciar les reinterpretacions també hem comprovat que darrere de cada elaboració d’una obra d’art hi ha un estudi previ per aconseguir plasmar el que es vol com ara la llum, els colors, les posicions o elements que ajuden a realitzar-ho.
Podem convalidar que el col·lectiu ha deixat una important empremta a l’art i a la societat, amb les seves obres han aconseguit transmetre les emocions que la societat els negava que mostressin obertament.
Els tres coincidim en el fet que ha sigut un tema difícil, no tant per la part teòrica, sinó per la part pràctica, ja que havíem de mostrar la nostra visió i una idea a través d’una fotografia. De la mateixa manera ha sigut difícil trobar informació sobre alguns autors no tan coneguts.
Però els tres també creiem que hem encertat escollint un tema tan actual i poc convencional per fer un treball de recerca, ens ha ajudat a ampliar la nostra visió i coneixements sobre un tema que ens afecta tant als tres.
Treballar en grup no sempre ha estat fàcil, però de tot s’aprèn per això si podem donar un consell és pensar bé com et relaciones treballant en grup i amb quines persones creus que podries fer un equip amb les qual et complementis millor.
Per finalitzar volíem agrair a la nostra tutora Isabel Fernández, sabem que no hem estat un grup fàcil, però apreciem la teva dedicació i consells al llarg de tot el treball, també com ens has ajudat a portar-ho endavant de la millor manera possible. També volem agrair a tots els nostres amics i familiars que van dedicar una estona del seu temps a fer les fotografies ja que sense ells no podríem haver realitzat les reinterpretacions ni la part pràctica.