El desenvolupament i materialització de la idea d’un projecte permet redefinir-lo per fer-lo encara més expressiu. Les eines tradicionals i les noves tecnologies han de permetre apropar-nos a la definició i execució d’aquest.
SANT JORDI
INTRODUCCIÓ
El treball desenvolupat en aquest mòdul gira entorn a l’exposició temporal d’obra plàstica que es realitza per Sant Jordi. Habitualment al nostre institut ens trobem amb molt tipus d’obra plàstica (pintura, llapis de color, carbonet, escultura, vídeos, fotografia, curts de cinema, etc) que demana un fil conductor, es a dir, un projecte de presentació per aquesta jornada tan assenyalada.
La ubicació de la presentació és al doble espai, al voltant del qual gira tot el moviment interior de l’edifici. Els materials emprats per la presentació sovint són materials de reciclatge de casa dels alumnes o de l’ institut.
NIVELL EDUCATIU
L’activitat de desenvolupament del projecte de presentació està pensada per a un grup de 4 ESO que cursa l’optativa de visual i plàstica. És un grup petit i molt dinàmic que té coneixements previs de software d’edició i manipulació d’imatges (Gimp, Photoshop, etc.).
Malgrat que el desenvolupament del projecte de presentació el realitza el grup de 4 ESO, sempre fem participar a la resta d’alumnes en la idea del projecte de presentació. Es demana a tots els alumnes que cursen visual i plàstica que facin esbossos de diferents idees i materials reciclats que es poden emprar.
ORIENTACIONS TEÒRIQUES REALITZACIÓ TREBALL
Crec molt interessant fer una aproximació de l’obra escultòrica de Christo Javacheff i, en especial, com transforma el nostre entorn a partir d’elements quotidians del nostre entorn natural, urbà, etc. El nostre repte és transformar un entorn molt proper en quelcom artístic a partir d’uns elements molt senzills.
Els passos per realitzar aquesta activitat estarien agrupats al voltant d’aquestes fases de treball reflexiu al voltant de la proposta escollida com a projecte de presentació:
Anàlisi de les propostes de projecte de presentació institut en grups (5 grups que desenvolupin un projecte de presentació).
A partir del projecte de presentació triat en grup, analitzar com formalitzar-lo a l’espai destinat, materials triats, estètica triada del muntatge, etc. Definir uns aspectes bàsics per desenvolupar el projecte de presentació.
Explorar diferents camins cap a on es podia desenvolupar la idea inicial.
Triar una proposta formal per desenvolupar la idea, fer una recreació amb suport informàtic de la proposta i definir les seves característiques.
Treball: preparació d’ imatges del centre a on amb un programa de retoc d’imatge tipus GIMP on s’ha materialitzat les característiques i materials del projecte. Preparació d’una presentació amb 4 diapositives per explicar com materialitzar el projecte.
Material: suport informàtic per realitzar les imatges.
Exposició del projecte de presentació desenvolupat amb suport informàtic per explicar la proposta (tria del projecte de presentació definitiu)
Exposició de l’orientació i definició dels projectes de presentació triats pels cinc grups.
Treball: Entre tots es triarà definitivament, valorant els cinc diferents projectes de presentació, el projecte de presentació a desenvolupar.
Material: suport informàtic exposició oral.
Desenvolupament del projecte de presentació triat (5 grups que desenvolupen la materialització del projecte de presentació als diferents elements de la zona d’ exposició).
Treballar en grups les diferents zones i objectes on es desenvoluparà l’exposició seguint la idea triada per desenvolupar el projecte d’exposició (com exposar les escultures, les fotografies, els dibuixos, etc.)
Treball: preparació d’ imatges del centre, a on amb un programa de retoc d’imatge tipus GIMP es materialitzarà la solució que es donarà a cada zona de l’exposició.
Material: suport informàtic imatges projecte de presentació.
Execució material del projecte triat (4 grups que executen materialment l’exposició i 1 grup que deixa constància de tot el procés de muntatge amb mitjans audiovisuals).
Executar, desenvolupar i aplicar materialment les solucions projectades. Enregistrar tot el procés.
Treball: cada grup resol alguna zona de l’exposició i un d’ells fa la recopilació audiovisual del muntatge.
Material: enregistrament amb càmera i/o mòbil i material per realitzar la presentació.
Desmuntatge de l’exposició i muntatge d’un audiovisual ( 4 grups fan el desmuntatge i un altre grup fa el muntatge d’un audiovisual de tot el procés)
El desmuntatge i emmagatzematge de tot el material artístic junt el muntatge d’un audiovisual de tot el procés.
Treball: desmuntatge exposició i creació d’un audiovisual de tot el procés.
Material: suport informàtic muntatge vídeo.
El grup d’enregistrament i muntatge va bé per reduir el nombre d’alumnes que materialitzen l’ exposició i que segons els grups pot ser massa elevat.
PROPOSTA DIDÀCTICA
Aquesta proposta busca que cada alumne sigui capaç de desenvolupar un projecte d’una forma àgil i eficaç. El desenvolupament teòric guiarà l’execució material a partir d’una idea inicial amb mitjans tradicionals (dibuix) i mitjans informàtics (realitats virtuals). El desenvolupament material obligarà a la revisió i replanteig de moltes de les previsions inicials del projecte teòric en funció de la idea que guia el projecte d’exposició i de principis estètics. Aprendre a solucionar de manera coherent tots els problemes sorgits és un dels objectius més importants de la pràctica.
L’execució material del projecte no sempre engresca a tothom i un dels grups tindrà que recopilar tot el material audiovisual i fer un petit muntatge audiovisual del projecte. Ens permetrà també tenir un recordatori d’aquest projecte.
COMPETÈNCIES TREBALLADES
Les competències més treballades a aquesta proposta didàctica són les següents:
Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
Competència artística i cultural.
Competència social i ciutadana.
Competència d’autonomia i iniciativa personal.
Competència d’aprendre a aprendre.
Competència en tractament de la informació.
Competència digital.
AVALUACIÓ ACTIVITAT
Etapes i punts més rellevants a avaluar d’aquesta proposta són, a grans trets, els següents:
Proposta gràfica amb un programa de tractament d’imatge de la idea del projecte a desenvolupar.
Exposició pública de la idea que desenvolupa el projecte.
Execució material o enregistrament i muntatge audiovisual de l’exposició.
Adreça web
http://www.ies-dauro.cat/moodle/
Fitxers
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-1M5u5nCRtc[/youtube]