Mòdul 1. Disseny i il·lustració

 

Anàlisi de la proposta

El disseny és per un CD per l’Institut Apel.les Mestres. Aquest CD contindrà una recopilació de tots els documents, fotografies, programació, en definitiva, diferents material d’ús del professorat. L’objectiu és redescobrir i potenciar la figura de Apel.les Mestre, que dona nom al nostre institut.

La imatge triada per treballar aquesta identificació es el dibuix fet per Ramón Casas, a partir del qual es dissenyen les dues opcions.

Opció 1

En aquesta opció treballo només amb una reproducció d’aquest dibuix de Ramón Casas, modificant el color i aplicant alguns efectes artístics. Després transformo el tamany a quadrat 400×400. Dono color al nou espai i fico les lletres. Amés del nom de l’institut jugo amb la lletra a i A, inicial del nom. Intento utilitzar un mínim de colors i colors que puguim transmetre caliu, familiaritat. És per això que domina el color taronja.

Opció 2

En aquesta segona opció hi han tres reproduccions d’aquest mateix dibuix totes tres modificades de color i aplicant efectes de positiu-negatiu amb efectes artístics. Dues d’aquestes imatges estan disposades girades respecte a l’original. El nom de l’institut està en color blau per tal de que trenqui respecte a la primera opció i el cognom Mestres disposat en diagonal per destacar més.


Mòdul 1. Exercici 2. Proposta didàctica – Disseny de la portada d’un CD

AUTORA DE L’ACTIVITAT

Nom i cognoms Teresa Garcia Perez

Centre i localitat I. Apel.les Mestres de L’Hospitalet

GRUP ON S’APLICA L’ACTIVITAT

Curs i característiques del grup

Aquesta activitat està dissenyada per alumnes de MO de 2n d’ESO (Materia Optativa).

La tipologia dels alumnes d’enguany correspon a dos perfils bàsicament:

    – Alumnes que han triat la matèria en primera opció, molt motivats i amb habilitats plàstiques molt desenvolupades.
    – Alumnes que la han triat per eliminació ( de les altres opcions per triar han pensat que aquesta és la que menys hauran de treballar…), poc motivats i amb habilitats plàstiques no massa desenvolupades

COM S’INSEREIX DINS LA PROGRAMACIÓ D’EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA

Explicació breu de la seva ubicació dins la programació

Dins d’aquesta Materia Optativa que fa un recorregut per el llenguatge visual i plàstic de tal manera que puguin apreciar, entendre i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font de gaudi i enrriquiment personal.

Desenvolupar la creativitat i familiaritzar-se amb diferents manifestacions artistiques i culturals per contribuir a ajudar-los a enterdre la funció que les arts han tingut i tenen en la vida dels essers humans.

DESCRIPCIÓ DE L’ACTIVITAT

Descripció de l’activitat i dels passos a seguir per desenvolupar-la.

El procés de treball:

  • Definició d’un problema de disseny ( disseny de la portada del CD).

  • La multiplicitat de respostes ( entendre que no hi ha una sola resposta vàlida).

  • Treball de documentació.

  • La pluja d’idees ( no conformar-se amb el primer esborrany i investgar i experimentar diferents solucions)
  • Elaboració final.

Objectius que es volen assolir

Els objectius del treballs podrien ser el següents:

  • Descriure i valorar el disseny dels objectes.

  • Aplicar pautes d’anàlisi i valoració dels objectes

  • Justificar la necessitat dels projectes de disseny.

  • Estimular la recerca d’idees diverses davant d’un problema de disseny.

  • Relacionar l’estructura de les formes amb les seves funcions.

Continguts que es treballaran

La composició i l’expressivitat.

La maduració d’idees en el procés de disseny.

Els atributs de les lletres: font, estil i cos.

Elements estructurals de les lletres.

Relacions entre forma i significat.

Criteris de valoració i decisió: la coherència formal, la simplificació de les formes, l’adaptació de la forma a la funció.

Les possibilitats dels materials.

Temporització

Hi han tres moments bàsics:

1.

  • Definició d’un problema de disseny ( disseny de la portada del CD).

  • La multiplicitat de respostes ( entendre que no hi ha una sola resposta vàlida). 1 hora.

2.

  • Treball de documentació. 2 hores

  • La pluja d’idees ( no conformar-se amb el primer esborrany i investgar i experimentar diferents solucions). 2 hores.

3.

  • Elaboració final. 2 hora.

Recursos humans i materials necessaris

  • Explicació i supervisió del professor
  • Participació activa de l’alumnat
  • Revistes, llibres tant en suport paper com informàtics.
  • Papers, colors…, diferents materials propis de l’àrea.
  • Editors grafics (fotoshop, gimp…)

Organització del grup(treball individual, sessió conjunta, treball per grups…)

El treball és inicialment individual i només en casos puntuals es podrà treballar per parelles.

Activitats d’avaluació

  • Treball de documentació
  • Elaboració d’apunts preparatoris
  • Multiplicitat de repostes
  • Presentació de l’opció final triada.

Criteris d’avaluació

  • Realitzar una bona identificació de la documentació cercada.

  • Mostrar una adequació lògica de les observacions i comentaris.

  • Utilitzar de manera expressiva els elements visuals: textures, colors.

  • Mostrar pulcritud d’execució.

  • Mostrar capacitat inventiva i d’associació d’idees en les transformacions proposades.

  • Emprar una bona lògica en les argumentacions donades.

  • Mostrar creativitat i variació en la pluja d’idees.
  • Elaborar apunts preparatoris.

VALORACIÓ COMPETENCIAL

Quis coneixements adquirits aplica?

  • Els referits a la comunicació i el llenguatge audiovisual

Quins nous coneixements fomenta?

  • Conèixer el disseny i la seva disciplina de treball

Té connexions amb alguna altra àrea? Quina?

  • Àrea de Llengues, Tecnologia.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES QUE S’HI TREBALLEN

Detallar quins aspectes competèncial s’hi posen en joc (no cal de totes les competències si no es treballen):

  • Competència social i ciutadana

Promoure actituds de respecte, tolerància, cooperació, flexibilitat i contribuir a l’adquisició d’habilitats socials

  • Competència d’autonomia i iniciativa personal

Prendre consciència de les capacitats pròpies.

  • Competència d’aprendre a aprendre

Fomentar la iniciativa i l’autonomia personal.

  • Competència en el coneixement i interacció amb el món físic

Utilitzar procediments relacionats amb el mètode científic, com l’observació, l’experimentació i el descobriment i la reflexió i l’anàlisi posterior.

  • Competència matemàtica

Aprendre a desenvolupar-se a través del llenguatge simbòlic.

Aprofundir en el coneixement d’aspectes espacials de la realitat mitjançant la geometria i la representació objectiva de les formes.

  • Competència en el tractament de la informació i competència digital

Afavorir la utilització dels recursos tecnològics per millorar la producció de creacions visuals i la competència digital.

  • Competència lingüística i audiovisual.

Usar el llenguatge oral i escrit per a l’anàlisi, i interpretació dels missatges visuals, audiovisuals i les obres de creació artística.

Ampliar el coneixement dels diferents codis artístics i en la utilització de les tècniques i els recursos que els són propis.

DATA

18/11/11

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *