Mòdul 3. Narracions audiovisuals

 

VISITA AL MUSEU PICASSO

 

Aquests materials estaran inclosos dins de la unitat de El color a 2n ESO.

Proposo com a activitat final a la unitat, la visita al Museu Picasso de Barcelona. És per tant una activitat dissenyada per consolidar els aprenentatges treballats, no tant a nivell de reconeixement (quins colors?, quins temes?, quines composicions?…), sinó per entra en un altre nivell i veure com podem posar en moviment els aprenentatges i aplicar-los a diferents camps de la nostra vida diària. Intentant donar utilitats pràctiques a les imatges més enllà del plaer estètic.

TREBALL PREVI A LA SORTIDA

S’ha treballat a classe diferents aspectes d’aquest artista i el moviment d’avantguarda, el cubisme, al qual pertany:

  • L’ús del color.
  • Tècniques i temes més recurrents en cada període.
  • Ambient socio-politic del moment
  • Pensament de l’època,

Els alumnes, per tant, tenen eines suficients per abordar la visita al museu en allò que pertany a l’àrea.

DURANT LA VISITA AL MUSEU

Proposo que cada alumne trií una proposta i la treballi durant el recorregut que fem. La imatge seleccionada anirà acompanyada d’un text o altre suport diferent però que centrarà l’estudi en allò que ens interessa. Per ajudar a una millor comprensió del text o material auxiliar, l’alumna tindrà l’ajut d’un qüestionari que li faciliti la tasca.

DESPRÉS DE LA VISITA

Tots els alumnes, amb independència de l’opció de material triat, faràn el disseny de la capçalera un programa televisiu cultural. Juntament amb la capçalera s’haurà de entregar una breu descripció dels continguts d’aquest programa.

 

_______________________________________

LES MENINES

 

 

 

 

 

 

 

Les Menines, Picasso (fragment)                           Las Meninas, Velazquez (fragment)
1957.                                                                           1656.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La nana, Picasso, 1902.                       Xiqui, Salvamé Tele 5, 2011.

 

1. La funció dels nans en la cort que representa el quadre de les Menines de
Velázquez és la d’entretenir a l’infanta Margarita. En la interpretació que fa Picasso, creus que això queda reflectit?.

 

2. Troba un altre quadre en la sèrie de les Menines per consolidar la teva resposta.

 

3. Per què creus que Picasso, que, com has pogut comprovar en el museu, podia
representar fidelment la realitat, va decidir fer-ho d’una altre manera no tant Fidel a la realitat?.

 

4. Segons el teu criteri, per què Picasso necessita 58 quadres per representar una sola obra?.

 

5. De tota la sèrie de les Menines tria tres obres amb les quals relacionar el fragment
amb el estem treballant. Posa un títol i raona la teva tria.

 

6. Fixat ara en La nana. Intenta imaginar-te la professió d’aquesta senyora i explica els motius que tu fan pensar.

 

7. Diries que la seva expressió, per les faccions de la cara, demostren alegria?

 

8. Si et centres en la figura de “Xiqui” , quina és la funció que desenvolupa en el
programa “Salvamé” de Tele5?

 

9. Trobes semblances amb els altres nans que hem vist?

 

10. I diferències?

 

11. Respecte a la consideració social dels nans, creus que ha canviatrespecte a altres
periodes de la nostra historia?

 

12. La resta de companys de l’equip de “Salvaré”, tenen la mateixa funció que la nana “Xiqui”?. Ramona la teva resposta.

 

13. Aquesta funció, es pot generalitzar a la de tot el programa?. Raona la teva resposta.

 

14. En quina manera aixó és extensible a la resta de la programació televisiva?

 

15. Escriu una frase que resumeixi, segons el teu pare, la funció de la televisió en la
actualitat?

 

_______________________________________

DESEMPARATS

 

 

Desemparats, Picasso. 1903

EL EMIGRANTE                                                          

LETRA I MÚSICA: J. H. CIFUENTES

ESTA ES LA VIDA DEL EMIGRANTE

DEL VAGABUNDO DEL SUEÑO ERRANTE

COGE TU VIDA EN TU PAÑUELO

CON TU POBREZA TIRA “PA” LANTE

 

SI ENCUENTRAS UN DESTINO

SI ENCUENTRAS EL CAMINO

TENDRÁS QUE IRTE A ESE LUGAR

EL POLVO DEL CAMINO

CUBRE TU ROSTRO AMIGO

CON LA MISERIA A ESE LUGAR

UN DIOS MALDIJO LA VIDA DEL EMIGRANTE

SERÁS MAL VISTO POR LA GENTE EN  TODAS PARTES

SERÁS ODIADO POR RACISTAS MALEANTES

Y LA JUSTICIA TE MALTRATARA SIN PIEDAD

 

TODOS HERMANOS, TODOS FARSANTES

HACEN MENTIRAS DE LAS VERDADES

BUSCAS TRABAJO Y TIENES HAMBRE

PERO NO HAY SITIO “PAL” EMIGRANTE

 

SI ENCUENTRAS UN DESTINO

SI ENCUENTRAS EL CAMINO

TENDRÁS  QUE IRTE A ESE LUGAR

EL POLVO DEL CAMINO

CUBRE TU ROSTRO AMIGO

CON LA MISERIA A ESE LUGAR

UN DIOS MALDIJO LA VIDA DEL EMIGRANTE

SERÁS MAL VISTO POR LA GENTE EN  TODAS PARTES

SERÁS ODIADO POR RACISTAS MALEANTES

Y LA JUSTICIA TE MALTRATARA SIN PIEDAD

 

LA TIERRA DE OCCIDENTE, YA NO TIENE VERGÜENZA

ARRASA NUESTRA TIERRA Y NOS ROBA LA RIQUEZA

¡QUE BIEN SECOME DE RESTAURANTE!

¡CUANTA MISERIA “PAL” EMIGRANTE!

NUESTROS HIJOS SE MUEREN,

ESTÓMAGO VACIO TÚ LO VES POR LA TELE

DESPUES DE HABER COMIDO

¡QUE BIEN SECOME DE RESTAURANTE!

¡CUANTA MISERIA “PAL” EMIGRANTE!

 

SOMOS DISTINTOS, SOMOS IGUALES

PERO EN LA CALLE NADIE LO SABE.

PAN PARA TODOS. TENEMOS HAMBRE,

PERO LOS RICOS NO LO COMPARTEN.

 

 

1.Per què es compara la figura de l’emigrant amb la del vagamundo?

 

 

2.Què significa per tú aquesta afirmació: “un dios maldijo la vida del emigrante”?

 

 

3.Podries donar un exemple real d’aquesta “hipòtesi social” : “Todos hermanos, todos farsantes, hacen mentiras de verdades”, respecte a l’emigrant que denuncia la cançó?

 

 

4.Què entens per vergonya ? Què significa en el context de la canço?

 

 

5.Els mitjans de comunicació de masses, com per exemple la televisió, insensibilitzen tal com diu la cançó “Nuestros hijos se mueren. Estomago vacio. Tú lo ves por la tele, despues de haber comido” (potencien la indiferencia, el desinteres, la relativització…), més que sensibilitzar-nos respectes els problemes del Tercer Món? Com i perquè?

 

 

6.Què penses que és més fàcil compartir quan es té tot o quan no es té res o et manquen moltes coses? Perquè?

 

 

7.L’autor:

 

    • Què ens vol dir? 
    • Quina intenció té l’autor al oferir-nos aquesta cançó? 
    • Aconsegueix l’autor fer-nos arribar el seu missatge? 
    • Quin efecte et provoca com a oient? 

 

8.Creus que Picasso ens volia fer arribar un missatge semblant?. Raona la teva resposta.

 

 

9.Quines diferencies i/o semblances trobes en els dos missatges?

 

 

10.Té sentit parlar avui de L’emigrant/Desemparats, en la societat occidental? Raona la teva resposta

_______________________________________

 

 

 

L’HOME DE VITRUVI VERSUS BENDER


http://www.youtube.com/watch?v=J_w7_XdeUt4

 

En aquesta activitat proposo una reflexió a partir de la sèrie de dibuixos Futurama i més concretament a partir del dibuix de L’home de Vitruvi i la seva réplica amb el personatge de Bender .

L’objectiu de les preguntes del questionari és que l’alumnat mitjançant la figura del personatge de Bender, per el qual tenen alguna simpatia, siguin capasos de anar enrera i descobrir a Leonardo da Vinci i l’època del Renaixement. El model d’home virtuós que representa Leonardo versus l’antiheroí, misàntrop, cleptòman, deshones I sociòpat que representa la figura del robot Bender.

 

L’HOME DE VITRUVI VERSUS

BENDER

Clik


 

 

 

 

 

 

 

 

1. Qui són els personatges d’aquests dibuixos i que representen?

2. Elabora una fitxa de característiques de Bender i l’home de Vitruvi.

3. Què tenen en comú?

4. Què els fa diferents?

5. Formula una pregunta a partir de l’observació dels dos dibuixos.

6. Que pensaria Leonardo da Vinci si veies la réplica del seu treball?

7. En que creus que va pensar  l’autor de Bendel?

 

 

 

 

 

 

 

tabac-alcohol

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *