El projecte

El projecte La poesia del Miquel Desclot, que té com a producte final aquest catàleg virtual de poesia.
Cal dir que la seva elaboració ha estat un procés molt llarg d’aprenentatge, però ha valgut la pena.

La idea original del catàleg és de la Mireia Manresa (professora de Secundària a l’IOC, de la UAB i membre del grup de recerca Gretel) i de la Lara Reyes (mestra de la nostra escola, de la UAB i membre del grup de recerca Gretel ) que el curs passat el van implementar per primera vegada analitzant la poesia de la Joana Raspall.

El projecte, metodològicament i didàcticament, parteix de l’enfocament que formula Camps (2003) a l’hora de programar projectes de llengua. En el nostre cas, partim de la literatura a través d’una “proposta de producció oral i escrita amb una intenció comunicativa concreta(…) La concreció verbalitzada de què i per a qui es llegirà i s’escriurà, així com què s’aprendrà amb això” (Colomer, 2005).

Partint d’aquestes premisses i tenint en compte la bona experiència del curs passat, ens va semblar que tornar a elaborar un catàleg era una proposta útil per a la comunitat i a la vegada una eina adequada per apropar la poesia a l’alumnat. Fer gairebé una base de dades, on els usuaris hi puguin cercar segons diferents criteris, ha fet que l’alumnat hagi hagut d’analitzar els poemes tenint presents sempre unes categories que ells mateixos havien decidit prèviament.

El disseny, a grans trets, ha estat el mateix que el del curs passat, tot i que ha calgut introduir petites modificacions.

FORMULACIÓ DEL PROJECTE

Què es farà? Un catàleg virtual de poesia de l’autor Miquel Desclot.
Amb quina projecció social? Compartir a la xarxa l’apropament a la poesia d’un autor concret i facilitar la cerca dels seus poemes.
Qui seran els destinataris? Tota la comunitat educativa i les persones que visitin l’espai virtual.

FORMULACIÓ DELS OBJECTIUS D’APRENENTATGE

– Familitaritzar-se amb el llenguatge poètic, analitzant les estructures lingüístiques pròpies (mètrica, figures estilístiques, organització sintàctica) i l’estructura discursiva (de què parlen els poemes, amb quina intencionalitat, què diuen, a qui).
– Apropar-se a la poesia de la mà d’un autor. En aquest cas, Miquel Desclot.
– Conèixer la vida i l’obra d’un poeta.
– Comprendre i analitzar textos poètics.
– Saber escriure un breu comentari d’un poema aplicant els elements d’anàlisi treballats.
– Aplicar estructures analitzades a petites creacions personals.
– Ser capaç de seleccionar textos poètics, aplicar-hi classificacions i saber justificar-ne la tria i la classificació.
– Conèixer la poesia com a forma d’expressió literària i cultural.
– Analitzar els catàlegs i la seva funcionalitat.
– Estructurar un recull de poemes en forma de catàleg.

FASES PRINCIPALS DEL PROJECTE

1. Apropament lliure a la poesia de Miquel Desclot

En aquest primer moment, es van configurar els equips de treball i es va facilitar als nens i nenes llibres de poemes de l’autor. Cada equip va triar lliurement un poema, va justificar la tria i va establir categories per poder agrupar el seu poema tenint en compte la resta. Es van pensar col•lectivament diverses maneres d’agrupar els poemes.

2. Anàlisi de la poesia de l’autor

Tenint com a guia i suport constant la unitat didàctica “Una exposició de poesia” (proposta que apareix com a material escolar a Ull de bou. Llengua Catalana. Cicle Superior d’Educació Primària, 2. Barcelona: Barcanova, 1995.), es van abordar quatre aspectes d’anàlisi per endinsar-nos en la poesia de Miquel Desclot: els protagonistes, el llenguatge i els seus recursos (bàsicament la metàfora, la comparació i la personificació), el ritme i la rima, les tipologies textuals i l’estructura dels poemes.

A mesura que els alumnes s’anaven fent experts en l’anàlisi i univers poètic de l’autor, es van anar elaborant alguns comentaris de text dels poemes partint d’una pauta.

3. Descobriment de l’univers personal del poeta

Paral·lelament a l’anàlisi de les característiques de la poesia de l’autor, es va facilitar a l’alumnat, llocs web i alguns textos en paper (bàsicament entrevistes) sobre l’autor i es va anar construint un quadre amb les informacions que es trobaven.

4. Anàlisi de catàlegs

A partir del catàleg elaborat el curs passat, es van analitzar les diferents possibilitats de cerca i es va fer evident que les categories havien de tenir sentit i ser útils per a un usuari que està buscant.

A partir d’aquí i pensant en l’anàlisi dels poemes, es van decidir les categories del catàleg.

5. Elaboració del catàleg

Durant totes les fases, es van anar guardant els poemes que es feien servir: tant els que els alumnes van triar, com els que les mestres seleccionaven per a fer diversos anàlisis.

Amb les categories creades i tot el recull de poemes treballats, tan sols calia classificar-los en funció de les diverses categories i, a la vegada, anar gravant les veus dels alumnes llegint aquests poemes.

6. Presentació del catàleg

El projecte acaba amb la presentació a la xarxa (a través de persones i xarxes socials) i a les famílies i companys i companyes de l’escola del catàleg de poesia que els alumnes de Cicle Superior han estat elaborant durant aquest curs.

Imma Cirera i Anna Oliva
Tutores de 5è i 6è de l’escola Francesc Aldea i Pérez (Terrassa)

Suport TIC – Marta Alsius

Juny de 2014