Substàncies pures i mescles

Aquest tema es tracta en primer cicle de l’ESO i té importància ja que tracta temes de mescles, com es classifiquen aquest i doncs amb això tenir una base per a desenvolupar l’estudi de les dissolucions o mescles homogènies i podem parlar de solut, solvent i de dissolucion saturades, etc. Aixi també, tenint en compte les propietats dels materials que barrejem s’estudien mètodes físics de separació com per exemple la destil.lació, evaporació, decantació i més…

Penso que un material interessant per complimentar les activitats del llibre de classe és el següent enllaç:

http://www.edu365.cat/aulanet/experimenta/univers.htm?12NNNNNNN

UN TEMA NOU: l’electricitat

Aquest tema té una importància des del punt de vista pràctic, ja que fem servir els conceptes teòrics de l’àtom sobre coses més útils com la construcció de materials i aparells d’ús qüotidà. En el tema es desenvolupen els continguts que s’indiquen a continuació

L’ELECTRITZACIÓ

LA NATURALESA DE LA MATÈRIA[LA CÀRREGA ELÈCTRICA I LA SEVA MESURA un enllaç d’interès per a treballar aquest aparta és un recurs flash:

http://www.xtec.es/~rjosa/flash/electricitat.swf

FORCES ELÈCTRIQUES (LLEI DE COULOMB)

EL CAMP ELÈCTRIC: MARC TEÒRIC

CONDUCTORS I AILLANTS

L’ELECTRICITAT EN LA HISTÒRIA

Aspectes enèrgetics

Totes les substàncies químiques contenen  en els enllaços una energia anomenada energia química. Quan una reacció química allibera energia s’anomena reacció exotèrmica. En canvi , hi ha reaccions químiques que necessiten que se’ls subministri energia perquè es produeixin. Així doncs, les reaccions químiques que tenen lloc amb absorció d’energia s’anomenen endotèrmiques.

 

An aquesta fotografia tenim reaccions nuclears de tota mena, amb el corresponent alliberament d’energia solar.

 

 

Les equacions químiques i com ajustar-les

Activitats d’equacions

Una eqüació química és una representació simbòlica i abreujada d’una reacció química. Està formada per substàncies que al juntar-se reaccionen i reben el nom de reactius d’una reacció. Com a conseqüència de dita reacció es formen substàncies noves amb propietats diferents que reben el nom de productes de la reacció. Ara bé, les substàncies que reaccionen i es formen poden ser presents en tres estats: sòlid (s), líquid (l) i gas (g), que es posa en la equació química tot indicant en quin estat es troba la substància en qüestió. Una eqüació química necessita ser ajustada quan les espècies que participen no estan en igualtat en nombres d’àtoms. El procés es fa per simple inspecció en casos senzills i segons el tipus de reacció química de què es tracti, serà cada vegada més complex.

LA CONSERVACIÓ DE LA MASSA

activitats

El 1774 el químic francès A. Lavoisier (1743-1794) va dur a terme diversos experiments. Els resultats dels seus experiments van fer possible formular la llei de Lavaoisier, o llei de conservació de la massa la qual diu; en tota reacció química la massa es conserva, és a dir, la suma de les masses dels reactius és igual a la suma de les masses dels productes. Després, John Dalton va formular una teoria que podia explicar aquesta llei i que assenyalava que, en una reacció química, el nombre d’àtoms de cada element és el mateix que en els reactius i en els productes, tot i que l’organització dels seus enllaços sigui diferent.

Recurs flash

Si visitem algunes web amb recursos flash que tinguin una informació adequada al nivell de tercer d’ESO, costa trobar ja que són  d’un nivell més alt o bé no té prou qualitat.

Crec que l’alumne/a a de fer una recerca sobre diverses temàtiques a l’àmbit de la ciència i les reaccions químiques donen prou informació per fer-ho. De les webs que he pogut veure, per exemple la següent crec que és interessant de veure:

http://concurso.cnice.mec.es/cnice2005/35_las_reacciones_quimicas/curso/index.html

Els canvis físics i químics

Activitat de repàs de canvis físics i de canvis químics

Els canvis físics són processos en qué les substàncies passen d’un estat inicial a un altre final diferent. Per exemple si volem estudiar els canvis d’estats, el cicle de l’aigua seria de molta utilitat per comprendre de millor manera els canvis físics ja que l’aigua en estat sòlid tornarà a ser sòlid quan modifiquem la temperatura i si passa a l’estat vapor tornarà a ser liquid si reduïm la temperatura. Per tant, els canvis físics es caracteritzen perque no modifica la naturalesa de la susbtància i en canvi, els canvis químics si que modifiquen la naturalesa de les substàncies de manera que se’n formen de noves amb propietats diferents.

A la següent web

http://www.quimicaweb.net/grupo_trabajo_fyq3/tema6/index6.htm

es pot trobar informació relativa als canvis físics i als canvis químics

Una activitat per fer en relació aquest apartat és:

Interpretar diversos casos, si són canvis físics i/o canvis´químics:

http://www.quimicaweb.net/grupo_trabajo_fyq3/tema6/actividades/cam_nat.htm

En el següent vídeo es pot veure alguns canvis que ens envolten …

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/ormrqIxZGu4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]