Informació sobre els refugiats

A l’aula també es treballa l’aspecte social de la crisi dels refugiats, per a poder entende l’abast del problema.
Posteriorment es fa un treball sobre el visionat i la conversa que genera.

Aquí teniu la fitxa de treball elaborada pels tutotrs de primària Josep Martín i Àgata Fuster.

EL CONFLICTE A SÍRIA

Reflexions

Voldria comentar que per avançar cap a l’educació visual hem de fomentar eines que permetin INTERACTUAR AMB L’ART que tenim a l’abast.
Per contribuir a fer possible aquesta proposta hem de fer activitats que permetin aprendre per seguir aprenent, per motivar a la recerca del coneixement.
Algunes anotacions per treballar amb l’experimentació entorn a l’art, l’educació i la comunicació de manera activa i lúdica des de la perspectiva de les manifestacions artístiques.
Utilitzar recursos i suggeriments com:
Participar en propostes de museus i altres espais d’interès cultural i artístic:
Les visites als museus o centres culturals obren les barreres entre les disciplines curriculars i anima a la comunitat educativa a mirar per aprendre i a millorar l’expressió en tots els sentits.
Interpretar dins dels espais expositius per facilitar l’aprenentatge, donat que les activitats directes ajuden a relacionar el coneixement.
Crear el guió, l’estructura i la constel·lació sobre el que desitgem treballar amb els alumnes:
Espai – temps.
Desenvolupament i continuïtat de la pràctica artística.
Treballar entorn les idees i els suggeriments que es generen amb l’experiència i la participació des de la vessant de la creativitat individual i de grup. Ajudar a conèixer i a resoldre problemes des de la perspectiva estètica per expressar-se i analitzar les idees.
Reconèixer les diferents maneres d’aproximació a l’art i el pensament.
Observar i experimentar de manera creativa per a construir i despertar curiositat cap el món.
Fomentar el rol interdisciplinari de la cultura. Gaudir de la recerca.
Visualitzar l’art com a eix vertebrador de l’educació emocional i altres matèries curriculars.

Ara us convido a llegir les paraules en negreta per seguir endavant!

Les emocions i l’art

L’estat d’anim a través de l’art ens apropa a les etapes de la vida de les persones segons l’època històrica. La manera de pintar o expressar-se depen dels mitjans socio-culturals i la resposta en l’art és evident.

EMOCIONS NEGATIVES
IRA Ràbia, còlera, odi, fúria, indignació,  exasperació, tensió, excitació, agitació, acritud ,irritabilitat, hostilitat, violència, enuig, enveja, impotència ,…
POR Temor, horror, pànic, temor, espant, fòbia,…
ANSIETAT Angoixa, desesperació, inquietud, estrès, preocupació, consternació, …
TRISTESA Depressió, frustració, decepció, pena, dolor, pessimisme,  solitud, abatiment, disgust,…
VERGONYA Culpabilitat, timidesa, inseguretat, …
AVERSIÓ Hostilitat,  antipatia,  fàstic, …
EMOCIONS POSITIVES
ALEGRIA Entusiasme, eufòria, excitació, content, diversió, plaer, gratificació, satisfacció,
HUMOR Somriure, el riure, rialla,…
AMOR Afecte, tendresa, simpatia, empatia, acceptació, cordialitat, amabilitat, respecte, devoció, adoració, enamorament, gratitud…
FELICITAT Tranquil·litat, pau, satisfacció, benestar,…
EMOCIONS AMBIGÜES
SORPRESA Desconcert, confusió, perplexitat, imprevist,…
ESPERANÇA Motivació, …
COMPASIÓ Altruisme, ajuda, empatia,…
EMOCIONS ESTÈTIQUES
Es quan reaccionen davant de certes manifestacions artístiques amb qualsevol tipus d’emoció…

 

A partir de la lectura del text d’eduardo Galeano , es pot proposar treballar els objectes i les paraules i  classificar-les en caixes de colors. Parlar del objecte i les emocions  que pot generar en nosaltres.

VENTANA SOBRE LA PALABRA

 

Magda recorta palabras de los diarios, palabras de todos los tamaños, y las guarda en cajas. En caja roja guarda las palabras furiosas. En caja verde, las palabras amantes. En caja azul, las neutrales. En caja amarilla, las tristes. Y en caja transparente guarda las palabras que tienen magia.
A veces, ella abre las cajas y las pone boca abajo sobre la mesa, para que las palabras se mezclen como quieran. Entonces, las palabras le cuentan lo que ocurre y le anuncian lo que ocurrirá.
Eduardo Galeano

A partir del treball fet amb els alumnes sobre les emocions han expressat mitjançant el llenguatge plàstic les paraules treballades.

El treball l’han realitzat en grups de 3 o 4 alumnes.

De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF

EL LLARG VIATGE DELS REFUGIATS

Els nens i nenes es posen a la pell dels refugiats, ho volem expressar amb mirades, amb el moviments.

Aquestes són algunes de les emocions que poden sorgir durant el llarg  i perillós viatge de fugida:

  • POR.  en molts moments, a la barca, amb les onades…
  • PREOCUPACIÓ
  • TRISTESA
  • ORGULL
  • CANSAMENT
  • DESESPERANÇA ( però no es rendeixen encara que estiguin cansats)
  • SOFRIMENT
  • ESPERANÇA ( de canviar de vida, d’arribar a la platja, de passar les fronteres)
  • ALEGRIA

 

Imatges que ens inspiren per a fer una coreografia

Aquestes són algunes de les imatges que van ser el punt de partida per inspirar la coreografia:

De fotos (1)

Fugint pel mar.

De fotos (1)

Lluitar per poder passar.

De fotos (1)

Trobar-se amb fronteres, barreres que no ens deixen avançar.

 

De fotos (1)

Avançar cansats, amb pes.

De fotos (1)

La barca.

De fotos (1)

Avançar amb resignació.

De fotos (1)

Lluitar per poder passar.

De fotos (1)

Passar per sota de les xarxes.

De fotos (1)

A la caça dels aliments.

De fotos (1)

L’arribada a la platja. Les onades. Caminar per la vorera.

De fotos (1)

L’arribada.
[youtube]https://youtu.be/jpkIxRcPdlQ[/youtube]