Les emocions i l’art

L’estat d’anim a través de l’art ens apropa a les etapes de la vida de les persones segons l’època històrica. La manera de pintar o expressar-se depen dels mitjans socio-culturals i la resposta en l’art és evident.

EMOCIONS NEGATIVES
IRA Ràbia, còlera, odi, fúria, indignació,  exasperació, tensió, excitació, agitació, acritud ,irritabilitat, hostilitat, violència, enuig, enveja, impotència ,…
POR Temor, horror, pànic, temor, espant, fòbia,…
ANSIETAT Angoixa, desesperació, inquietud, estrès, preocupació, consternació, …
TRISTESA Depressió, frustració, decepció, pena, dolor, pessimisme,  solitud, abatiment, disgust,…
VERGONYA Culpabilitat, timidesa, inseguretat, …
AVERSIÓ Hostilitat,  antipatia,  fàstic, …
EMOCIONS POSITIVES
ALEGRIA Entusiasme, eufòria, excitació, content, diversió, plaer, gratificació, satisfacció,
HUMOR Somriure, el riure, rialla,…
AMOR Afecte, tendresa, simpatia, empatia, acceptació, cordialitat, amabilitat, respecte, devoció, adoració, enamorament, gratitud…
FELICITAT Tranquil·litat, pau, satisfacció, benestar,…
EMOCIONS AMBIGÜES
SORPRESA Desconcert, confusió, perplexitat, imprevist,…
ESPERANÇA Motivació, …
COMPASIÓ Altruisme, ajuda, empatia,…
EMOCIONS ESTÈTIQUES
Es quan reaccionen davant de certes manifestacions artístiques amb qualsevol tipus d’emoció…

 

A partir de la lectura del text d’eduardo Galeano , es pot proposar treballar els objectes i les paraules i  classificar-les en caixes de colors. Parlar del objecte i les emocions  que pot generar en nosaltres.

VENTANA SOBRE LA PALABRA

 

Magda recorta palabras de los diarios, palabras de todos los tamaños, y las guarda en cajas. En caja roja guarda las palabras furiosas. En caja verde, las palabras amantes. En caja azul, las neutrales. En caja amarilla, las tristes. Y en caja transparente guarda las palabras que tienen magia.
A veces, ella abre las cajas y las pone boca abajo sobre la mesa, para que las palabras se mezclen como quieran. Entonces, las palabras le cuentan lo que ocurre y le anuncian lo que ocurrirá.
Eduardo Galeano

A partir del treball fet amb els alumnes sobre les emocions han expressat mitjançant el llenguatge plàstic les paraules treballades.

El treball l’han realitzat en grups de 3 o 4 alumnes.

De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF
De 105MSDCF

EL LLARG VIATGE DELS REFUGIATS

Els nens i nenes es posen a la pell dels refugiats, ho volem expressar amb mirades, amb el moviments.

Aquestes són algunes de les emocions que poden sorgir durant el llarg  i perillós viatge de fugida:

  • POR.  en molts moments, a la barca, amb les onades…
  • PREOCUPACIÓ
  • TRISTESA
  • ORGULL
  • CANSAMENT
  • DESESPERANÇA ( però no es rendeixen encara que estiguin cansats)
  • SOFRIMENT
  • ESPERANÇA ( de canviar de vida, d’arribar a la platja, de passar les fronteres)
  • ALEGRIA

 

Carme Navarro González

Author: Carme Navarro González

mestra de Visual i Plàstica al Institut -Escola Oriol Martorell de Barcelona

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *