Banc d’imatges

Trobar imatges lliures al web no és senzill. Aquí tenim un enllaç amb 25 adreces comentades des  de les quals podreu aconseguir imatges fotogràfiques amb diferents tipus de permisos d’utilització:

25 bancos de imágenes gratuitos

 

Publicat dins de Imatge | Deixa un comentari

Administrar el bloc

Per fer aquesta tasca llegiu les instruccions que trobareu a l’Ajuda de l’aplicació:

Publicat dins de Blocs | Deixa un comentari

Categories al bloc

Categoria

Les categories són els rètols amb que s’agrupen tots els articles que tracten temàtiques comunes.

Per organitzar els diferents articles que es van escrivint en el bloc, és molt interessant classificar-los dins una o més categories. Això serà de molta utilitat quan algú el busqui i quan es vulguin buscar altres articles relacionats amb aquest. També serà de molta utilitat per als visitants del bloc, ja que així podran localitzar articles relacionats per una temàtica concreta de forma ràpida i còmoda.

Les diferents categories que conté el bloc apareixen a la barra lateral d’aquest bloc. Segons l’entorn visual que esteu utilitzant, es podran col·locar més amunt o més avall del menú.

Heu de tenir present que cada article es pot classificar en tantes categories com sigui necessari.

En el moment d’escriure un article nou, a la part dreta de l’editor, es veuen les categories que hi ha disponibles per classificar la informació introduïda. Un article es pot classificar en tantes categories com es cregui convenient, només cal que les categories estiguin creades prèviament. Les noves categories poden ser creades en el mateix moment que es redacta el nou article, tal i com es veu a la imatge adjunta

 

Creació de categories

Les categories es poden crear de dos formes diferents, tot i que finalment és indiferent fer-ho per un camí o per un altre.

  • La primera opció és fer-ho des de l’opció del menú (tant el superior com el lateral esquerre), Articles > Categories.

Un cop a dins de la pantalla d’administració, i per crear-ne de noves, disposeu d’una barra des de la qual posareu el nom a la nova categoria, d’una opció per jerarquitzar-la (si es que voleu crear una subcategoria, si no és el cas, no en seleccioneu cap i la categoria creada serà la superior), i fins i tot una finestra a on podeu afegir una petita descripció d’aquesta categoria.

Quan tingueu tots aquests paràmetres definits per crear la categoria haureu de prémer el botó Afegeix una categoria.

  • L’altra manera de crear-les és en el moment d’editar o crear un article. A la pantalla d’edició de l’article disposareu d’una petita finestra amb un editor de categories. Seleccioneu les categories que voleu afegir a l’article i premeu l’opció Afegeix una categoria

Aquesta finestra amb les categories disponibles només es pot visualitzar si a les Opcions de pantalla teniu activada aquesta opció. Si l’heu activada visualitzareu la casella amb les categories disponibles i tindreu al vostre abast l’opció de crear-ne de noves (això si, no les podreu eliminar des d’aquest editor).

Eliminació

Per eliminar-les haureu d’anar a la pantalla d’administració de les categories a on a més de crear-ne de noves també podreu eliminar o editar aquelles categories que creieu sigui convenient, tant per corregir errades ortogràfiques possibles, com per fer canvis de nom, etc.

Per eliminar i editar categories haureu de pasar el punter per sobre de la categoria per fer aparèixer les opcions d’edició i seleccionar l’opció a portar a terme.

En el cas d’eliminar una categoria, tots els articles que estiguin classificats en aquesta passaran de forma automàtica a la categoria General

 

Publicat dins de Blocs | Deixa un comentari

Codis QR

El codi QR (en anglès QR Code) és un codi de barres en 2 dimensions (codi matriu) que pot emmagatzemar fins a 7089 caràcters numèrics, 4296 caràcters alfanumèrics (contràriament al codi de barres “tradicional” que només pot emmagatzemar de 10 a 13 caràcters) o 2953 octets .

Per accedir a la informació continguda o encriptada en un qr-code, és necessari un dispositiu digital de captura d’imatges ( Ex: càmera de fotos d’un mòbil, webcam…) i un software específic lector de qr-codes.

Té l’avantatge de poder emmagatzemar moltes informacions tot i ser petit i ràpid d’escanejar. Així, les sigles «QR» deriven de «Quick Response» ja que el contingut pot ser desxifrat ràpidament.

La informació oculta en el codi pot estar en forma de:

  • TEXT
  • URL (ens permetrà visitar una pàgina web concreta amb un sol clic)
  • SMS ( podrem enviar un sms predeterminat a un número de predeterminat amb un sol clic)
  • VCARD (targes de presentació)
(Text extret de http://ca.wikipedia.org/wiki/Codi_QR)

Si disposeu d’un dispositiu que capturi aquests codis i una aplicació que els interpreti mireu on us porta aquest:

qrcode Per generar aquests codis visiteu pàgines com aquesta.

Publicat dins de Aplicacions | Deixa un comentari

Internet…segura

Internet és un lloc ple d’oportunitats per als menors, on poden aprendre, comunicar-se o jugar. Però també hi ha alguns riscos i consells de seguretat que han de conèixer per evitar problemes. L’adquisició de la competència digital i l’exercici responsable de la ciutadania passa per tenir coneixements del que és permès a la xarxa i el que és una infracció, tenir consciència de la pròpia identitat digital i saber salvaguardar les dades personals, detectar abusos i saber demanar ajut a les persones adultes o conèixer els sistemes de protecció contra les amenaces dels programaris maliciosos.

A la secció del portal XTEC anomenada Internet segura dedicada específicament a aquests temes trobareu molta informació i materials per treballar aquest tema.

A mode d’exemple:

Publicat dins de Web 2.0 | Deixa un comentari

Aplicacions de creació

Us volia ensenyar una adreça amb aplicacions per treballar amb els alumnes. És a la secció CREA del portal edu365.cat.

Veureu algunes de les comentades al curs però moltes altres que tenen interès pels alumnes (com fer pòsters, presentacions dinàmiques, còmics…). Estan agrupades per tipologies i es van renovant periòdicament.

Publicat dins de Aplicacions | Deixa un comentari

Sense comentaris…

Encara que hi hagi coses que semblin ‘frikis’ és molt possible que trobem utilitats per desenvolupar la creativitat dels nostres alumnes. Aquí teniu un parell d’exemples. feu una prova ;-))

Sense comentaris!

 

Publicat dins de Aplicacions | Deixa un comentari

Mapes conceptuals i diagrames

En moltes ocasions demanem als nostres alumnes que realitzin esquemes i mapes conceptuals sobre algun del continguts treballats a l’aula. La web 2.0 disposa de moltes eines per fer aquestes tasques.

Una d’aquestes eines per elaborar mapes conceptuals és  bubbl.

Feu el procés de registre i comproveu les seves possibilitats.

bubbl

Si voleu conèixer tota una sèrie d’eines similars accedeiu a XarxaTIC i trobareu exemples, tutorials i comentaris sobre les més destacades així com propostes de treball.

Publicat dins de Aplicacions | Deixa un comentari

Revistes digitals

Molts dels documents que editem amb qualsevol de les suites ofimàtiques més conegudes podem transformar-los en un document electrònic al núvol que simula l’acció de passar les pàgines. Així l’opció d’editar ‘revistes digitals’ es torna més senzilla.

Hi ha diferents serveis d’aques tipus. Us mostro un parell força utilitzats, cadascun amb els seves característiques: CalameoIssuu

calameo

Aquí teniu un exemple realitzat amb Calameo:

http://en.calameo.com/read/00000444701b2b06c202c

 

Publicat dins de Aplicacions, Web 2.0 | Deixa un comentari

Voki: avatar, veu i text

Voki és una aplicació que ofereix la possibilitat de crear avatars, personalitzar el seu aspecto i afegir audio per realitzar presentacions  i incloure-les a webs, perfils socials,correus electrònics…

Aquí teniu un tutorial:

Les aplicacions didàctiques també són moltes. A continuació us cito algunes:

APLICACIÓN EN EL AULA

Se pueden crear “vokis”, para después insertarlos en la página de clase, o enviarlos por correo, de forma personalizada (de este modo, introducimos también un factor comunicativo muy importante). Aunque NUNCA debemos olvidar que el texto verbal producido es de una MÁQUINA, algunos idiomas tienen una pronunciación bastante real, y podemos jugar con ella (especialmente, para la enseñanza de idiomas).

Algunos ejemplos de actividades podrían ser:

  • Crear mensajes de felicitación: Navidad, San Valentín, cumpleaños, etc. En el proceso de añadir un enfoque comunicativo real a los formalismos lingüísticos, los “vokis” nos permiten contextualizarlos y socializarlos, puesto que nos permiten enviárselos directamente a una persona. Aquí tienes una felicitación de navidad hecha por los chicos en clase.

  • Crear una presentación personal: quién soy, cuántos años tengo, dónde vivo, qué me gusta hacer, etc. Le añadiríamos un factor comunicativo y lúdico a una tarea que puede llegar a resultar tediosa, especialmente en el propio idioma.
  • Cuando se recibe un “voki”, se puede realizar también un mensaje de respuesta. En la parte inferior del “voki” hay un botón que permite dejar un mensaje, utilizando el avatar enviado como plantilla o permitiendo el acceso para crear otro “voki”.
  • Se puede trabajar de este modo la construcción del texto. Es una manera divertida de ayudar a reflexionar a los chicos sobre lo que escriben realmente, y no lo que quieren decir. Así, si en el discurso faltan pausas (comas, puntos), la entonación sonará diferente y les permitirá reflexionar sobre lo que falta en su propio texto, para corregirlo. También les permite reaccionar ante frases que se expresarían de un modo diferente en el texto escrito o en el contexto oral. Y sobre todo, para comprender si lo que escriben se entiende correctamente (cuando escribimos, escuchamos nuestros pensamientos, pero los que escuchan el “voki” no escuchan lo que pensamos… por lo que a veces la comunicación se pierde, porque nos faltan datos).
  • Generar un debate: un “voki” frente a otro, cada uno expresando una opinión respecto a un tema.Ver ejemplo.
  • Crear un casting de cantantes: los chicos pueden grabar su voz cantando, e insertarla en un “voki”. Después pueden hacer una votación sobre cuál es “el mejor voki-singer de Bee 93.7″. Se crea un personaje, y después se puede usar un micrófono, o se sube una canción en mp3 desde el ordenador, para que el personaje la cante. La herramienta no permite USAR MÚSICA DE FONDO (ni en las grabaciones online, ni en las importadas), es decir, las canciones deben ser cantadas “a capella”. Aquellas que incluyan música de fondo serán borradas (al menos, es lo que dicen las reglas de “voki”). ¡Puedes crear tu propio concurso de Class-Idol !! Ver ejemplo. Si lo prefieres, puedes crear una Rap-Battle.
  • Crear entrevistas, que se pueden realizar incluso desde casa (como tarea).
    • Uno es el entrevistador, y envía su pregunta al entevistado, en formato “voki”. El entrevistado envía, a su vez, su respuesta, también en formato “voki”.
    • Se puede crear una entrevista con varias preguntas y respuestas.
    • Puede realizarse un sondeo sobre un tema: se lanza una pregunta, y se reciben respuestas de diferentes usuarios.
  • Reconstruir una historia, a partir de lo que cuenta un personaje. Los alumnos pueden crear un “voki” cuyo avatar sea el personaje de una historia, y añadirle su discurso. Dicho discurso puede ser la narración en primera persona de una historia conocida o inventada; también puede ser fiel a los hechos, o bien introducir un punto de vista más creativo (por ejemplo, “Lo que jamás fue contado de la historia de Caperucita Roja”). O bien, que una historia sea contada por varios personajes, según ellos mismos lo vivieron, y la tarea de los chicos es reconstruir los hechos cronológicamente.
  • Crear un resumen hablado con las conclusiones de un tema. El texto se puede construir entre todos en clase. Después, crear el avatar hablado (voki) y subirlo a la página de la clase. Así, todos podrán tener a mano de forma divertida lo que han ido aprendiendo durante el curso, sobre todo en materias de más estudio, como el Conocimiento del Medio.

Voki es excelente también para trabajar las diferentes destrezas lingüísticasde idiomas, desde una perspectiva diferente y original:

  • Si se utiliza la opción de introducir el mensaje en formato texto (text-to-speech), se puede trabajar la gramática, el vocabulario, la construcción del texto o discurso, el orden de la frase, etc. En este punto, estamos trabajando con la escritura (writing) y la gramática. La persona destinataria del “voki” (bien, a través de la página de clase, bien a través de mensaje personal) trabajará la comprensión auditiva (listening) y, de forma indirecta, la pronunciación.
  • Si se utiliza la opción de grabar el texto mediante micrófono, además de crear el discurso a decir, practicará speaking. Esto permitirá al profesor tener un registro de voz, que puede utilizar después con fines evaluativos. Se puede seguir este proceso: primero se crea el avatar con texto, usando una voz computerizada. Luego escuchan y practican su discurso en inglés. Cuando estén listos, pueden grabar su propia voz y sustituir el discurso escrito de su avatar por su propia grabación. De este modo, se practican a la vez writing, reading y speaking (pronunciación).
  • Puede ser una herramienta de ayuda para aprender a pronunciarpalabras que nos resultan difíciles. O para contrastar la pronunciación de palabras (trabajando los fonemas, por ejemplo).
  • Si se introduce el factor del acento, se pueden integrar los factores sociales del lenguaje; o bien, trabajar destrezas lingüísticas más avanzadas: ver un mismo texto, pronunciado por parlantes de diferentes contextos geográficos; tratar de entender un texto, con independencia del acento que tenga el personaje; etc.

(Text extret de l’adreça  http://www.educacontic.es/blog/voki-personajes-que-hablan-text-speech. ‘Educ@contic el uso de les TIC a les aules’)

Per inserir un Voki a un widget del vostre bloc seguiu aquestes instruccions.

 

Publicat dins de Aplicacions, Web 2.0 | Deixa un comentari