09, 11 març

Recursos web 2.0

Dimarts 9 de març de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

CONTINGUTS

  • Recerca per Internet: llocs de recerca, criteris i especificitat.
  • Pràctica 1: Recerques diverses a l’edu365.com.
  • Blocs XTEC: Explicació de què és un bloc, generalitats, característiques i principals accions.
  • Pràctica 3: Creació d’un bloc personal d’una activitat o sortida de l’escola i publicació.

Internet: la nova màquina de vapor

Internet no és una energia més; es realment l’equivalent al que va ser la màquina de vapor en la revolució industrial. (Castells, 2002).

L’expressió “Societat de la Informació” s’utilitza de forma quotidiana per a referir-se a una nova forma d’organització social a la que s’ha arribat amb l’avenç de les Tecnologies de la Informació.

A partir de la segona meitat del segle XX les TIC han variat la forma d’accedir a la informació, processar-la, recombinar-la i emmagatzemar-la. Allò que caracteritza la Societat de la Informació no és, doncs, el paper central que hi tenen el coneixement i la informació en la generació de riquesa, poder i significat. El que és nou és la tecnologia per al processament de la informació i l’impacte que té aquesta en la generació i aplicació del coneixement (Castells, 2003).

És indubtable que en la societat actual, els ciutadans i les ciutadanes ja no en tindran prou amb el fet d’estar alfabetitzats en la cultura lletrada; també ho han d’estar en un tipus particular de cultura lletrada, la dels textos electrònics, i han d’estar alfabetitzats –ser competents– en les tecnologies digitals, en els llenguatges audiovisuals, en l’ús de la informació, etc. (Coll, 2005)

Internet i la nova cultura digital, ofereix noves i diferents oportunitats per a interactuar amb nous formats i mitjans, sense límits geogràfics ni horaris; amplia i influeix en els contextos socioculturals, proporciona infinites oportunitats de col·?laborar i compartir informació entre continents, cultures, i idiomes.

Un dels tres principis que inspiren la nova llei d’Educació fa referència explícita a aquest futur: “A la vista de la evolución acelerada de la ciencia y la tecnología y el impacto que dicha evolución tiene en el desarrollo social, es más necesario que nunca que la educación prepare adecuadamente para vivir en la nueva sociedad del conocimiento y poder afrontar los retos que de ello se derivan.”

Si volem que l’escola pública, s’inclogui, integri i prepari per a la Societat de la Informació i del Coneixement, haurem d’ensenyar al nostre alumnat a ser autònom en les seves recerques i en el seu aprenentatge, a saber seleccionar i jerarquitzar continguts, buscar, adquirir i utilitzar les dades.

Recerca d’informació

A la llum dels paràgrafs anteriors, extrets tots ells del document Competència Informacional d’Anna Blasco i Marta Fuentes (Desembre, 2007) que podeu trobar al bloc Puntedu del CRP del Baix Ebre, Mòdul 1: http://blocs.xtec.cat/suportbiblioteques/formacio/materials-acces-a-la-informacio/, és fa evident que és necessari que ensenyem els nostres alumnes com accedir a la informació.

Per a fer-ho donarem alguns llocs on podem ensenyar-los a cercar i, en especial, l’escriptori de l’edu365.

I perquè? Perquè restringir-nos a llocs limitats i no cercar directament a un cercador d’Internet tipus Google? Els motius són almenys dos: Per una banda perquè Internet és enorme i cal acotar la recerca utilitzant aquells llocs comprovats i propers, adreçats especialment als alumnes i l’edu365 és un lloc ben pensat i molt potent. D’altra banda perquè l’alumne pot fer la recerca també des de casa, i, en aquest cas, sense restriccions d’accés a informació no desitjable, i, en la mesura d’allò possible, el fet de crear uns hàbits de recerca en uns lloc determinats, pot fer que l’alumne els faci seus.

  1. Per a localitzar biografies. http://buscabiografias.com/
  2. Per a localitzar índex de publicacions periòdiques o articles concrets de revistes.· Base de dades de sumaris de revista. Biblioteques Universitàries de Catalunya.http://sumaris.cbuc.es/.· COMPLUDOC. Base de dades de sumaris de quasi 8.000 revistes. http://europa.sim.ucm.es/compludoc/
  3. Per a localitzar bases de dades d’accés gratuïts. · Internet invisible. http://www.internetinvisible.com/
  4. Per a localitzar imatges.· Banc d’imatges. Recull fet pel Servei de Mitjans Audiovisuals del Departament d’Educació. http://www.xtec.es/audiovisuals/mediatic/banc_imatges.htm.· Magatzem d’icones catalanes: http://www.xtec.net/dnee/mic/ · Banc d’imatges i sons del MEC: http://recursos.cnice.mec.es/bancoimagenes/ · Banc de gif: http://www.gifmania.com/
  5. Per a localitzar audiovisuals educatius. · La videoteca digital. Vídeos didàctics del Departament d’Educació. http://www.xtec.net/videoteca/

OBRES DE REFERÈNCIA EN LÍNIA:

  • L’escriptori. Portal educatiu edu365.com: http://www.edu365.com/escriptori/index.htm
  • Un cop d’ull al món. Portal educatiu XTEC: Un cop d’ull al món / Recursos per a l’aula / Diccionaris i enciclopèdies:
     
    Diccionari de la llengua catalana. Segona edició
    El DIEC2 és la segona edició del Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans, obra de referència normativa pel que fa al lèxic. El DIEC2 permet 2 tipus de cerca: la bàsica i l’avançada. La consulta bàsica permet veure la llista de les entrades que compleixen la condició de cerca seleccionada (coincident, començada per, acabada en…). La consulta avançada permet accedir a una plantilla amb diferents paràmetres de filtratge que permet acurar molt més la cerca.
    Viquipèdia
    Enciclopèdia multilingüe de contingut obert. La versió en català va començar el març de 2001. Es tracta d’una enciclopèdia lliure escrita col·laborativament per Internet. Contempla temes amplis de coneixement com ciències, història, tecnologia, cultura, art… i disposa d’un cercador que permet trobar en quines pàgines apareix una paraula determinada. Presenta una zona d’actualitat, una on queden registrats els canvis recents, una altra de discussió…
    Enciclonet
    Consulta a l’enciclopèdia virtual a través d’Internet. El servei és gratuït per als usuaris i usuàries de l’edu365.com i de la XTEC. Permet fer cerques especialitzades en art i literatura, humanitats, ciències de la societat, ciència i tecnologia…
    Grans Obres – Enciclopèdia Catalana
    Pàgina web dedicada a les Grans Obres d’Enciclopèdia Catalana, on es pot trobar informació sobre les publicacions i sobre les col·leccions de promoció especial: fotografies, dades tècniques, arguments, novetats, sol·licitud de més informació…
    xrefer
    Motor de cerca que ofereix accés a termes provinents d’enciclopèdies, diccionaris i tesaures de les principals editorials anglosaxones. Dóna la possibilitat d’incorporar-lo al navegador, per tal de consultar instantàniament la definició de qualsevol paraula durant la navegació.
    Diccionarios.com
    Vox ofereix els seus diccionaris a la xarxa. Es poden consultar traduccions, definicions, antònims i sinònims. Les traduccions que es poden fer són English-Spanish, Español-Inglés, Français-Espagnol i Español-Francés.
    Grec.net
    Els usuaris i usuàries de la XTEC, disposen d’accés gratuït a la Hiperenciclopèdia (versió en línia de la Gran Enciclopèdia Catalana), el DIDAC (diccionari de català orientat a facilitar l’aprenentatge i el coneixement de la llengua) i el Diccionari multilingüe (diccionari multilingüe castellà-anglès-francès-alemany).
    Enciclopèdia Britànica
    La prestigiosa Enciclopèdia Britànica ofereix, gratuïtament, la totalitat dels seus continguts a través de la web.
    Gran diccionari de la llengua catalana
    Diccionari de lliure accés de Catalunya en línia, un servei dedicat a la llengua i cultura catalanes. La cerca es fa per paraules, si es troba al diccionari dóna la definició, si no hi és, dóna un llistat de paraules pròximes alfabèticament.
    Diccionari de sinònims i antònims
    La Universitat d’Oviedo ofereix un servei que permet trobar sinònims i antònims de forma ràpida i senzilla. Està disponible per a paraules en llengua castellana i anglesa.

Pràctica 1 (0:50)

  1. Feu la recerca de les següents informacions i anoteu el resultat, utilitzant els recursos especificats de l’escriptori de l’edu365.
ENCICLOPEDIES  
Quina és l’extensió i el número d’habitants del teu municipi?
Localitza també les tres webs més significatives que tinguin informació d’aquest poble.
Consulta l’Enciclopèdia Catalana
 
Quin era el nom de la Mare Teresa de Calcuta?
Consulta l’Enciclopèdia Catalana
Contrasta i amplia la teva resposta amb la informació disponible a la Wikipedia.
 
DICCIONARIS  
Què significa “camal” i quina és la seva traducció al castellà ?
Consulta el diccionari multilingüe.
 
Què significa la paraula angles “foot” ? Quina es la seva traducció al català, castellà i francès ?
Consulta el diccionari multilingüe.
 
ATLES  
Quin és el riu que passa pel poble de Bagà (Alt Berguedà) ?
Consulta l’hipermapa (l’Atles electrònic de Catalunya)
 
Com a aniries a Vic de l’estació de tren a la plaça major ? Per quins carrers passaries. Imprimeix la imatge del plànol.
Consulta els mapes continus de d’Institut cartogràfic de Catalunya
 
   

Blocs de l’XTEC

En informàtica, un bloc (o blog -força usat- o bitàcola -poc usat-, de l’anglès blog, truncació de weblog) és un diari personal interactiu a Internet. Un bloc està dissenyat per a això que, com a un diari, cada article tingui data de publicació, de tal forma que la persona que escriu (blocaire o bloguista) i les que llegeixen poden seguir un camí de tot el que s’ha publicat i editat.

Els blocs són un dels elements de la Web 2.0 i bona part del seu èxit està en la facilitat d’edició i administració dels continguts a la xarxa.

Per crear un bloc a l’XTEC cal ser usuari.

Pràctica 2 (0:45)

Creació d’un bloc

  1. Entreu al navegador d’Internet Firefox.
  2. Accediu a XTEC-Blocs.
  3. Per visitar blocs només caldria cercar-los i entrar. Per cercar-los cal introduir una paraula clau i fer la recerca.
  4. Per crear un bloc cal anar a Crea el teu bloc ara.
  5. Ens validem al portal com a usuari d’XTEC.
  6. Posem un nom al bloc sense accents, espais ni caràcters estranys (no es podrà modificar més endavant).
  7. Després poseu el títol del bloc i procureu que sigui clar sobre el seu contingut.
  8. Finalment, abans de crear cal que decidim si el volem públic o privat.
  9. En crear-lo en sortiran dues adreces que cal anotar per recordar-les. Una és per administrar i l’altra per visitar.
  10. Ara anem a veure el bloc. L’aspecte serà per defecte amb títol en fons blau.
  11. Ara anirem a Administració per fer alguns canvis.
  12. Anem a Presentació i canviarem la plantilla per una que ens agrade més. A continuació visualitzarem com ha quedat.
  13. Ara anirem a Escriu i tenim dues opcions: article o pàgina, triem article i s’obre una finestra amb botons per format al damunt i escriurem una petita presentació del nostre bloc. Quan acabem d’escriure anem a publica.

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Navegador d’Internet i fotos.

Sessió preparada per Francesc Bertomeu Sabaté

Bibliografia:

BLASCO, Anna i FUENTES, Marta (2007). La competència informacional. Generalitat de Catalunya, Departament d’Educació. Projectes d’Innovació Puntedu.

ESPUNY, Cinta (2007). Com fer un Bloc a l’XTEC. Document de treball penjat al CRP del Baix Ebre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *