07, 26 febrer

Recursos TIC àrea de matemàtiques (II)

Dimarts 26 de febrer de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

CONTINGUTS

  • Programari TIC de l’àrea de Matemàtiques: Open Office calc (generalitats, fórmules).
  • Openoffice Calc: Full de control econòmic sortida escolar.
  • Openoffice Calc: Full de càlcul de llistat amb control i mitjanes de notes.

Programari TIC àrea de matemàtiques

A continuació he fet una petita recopilació de programari TIC per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques.

Sebran’s ABC i MiniSebran

Són programes molt atractius pels xiquets i xiquetes: formats gràfics grans i d’alt contrast (fons en negre, colors vius per les imatges i lletres en color blanc), músiques i efectes sonors agradables. Simplicitat i facilitat d’ús. A més, permeten seleccionar entre diferents idiomes, entre ells el català.

Minisebran (Educació Infantil – Educació Especial)

Minisebran és un programa gratuït amb jocs educatius per a xiquets i xiquetes entre 2 i 6 anys. Inclou vuit activitats diferents, entre les que es proposen exercicis amb siluetes, jocs senzills per familiaritzar-se amb els colors, els números i les lletres. Contribueix al reconeixement, aprenentatge i ús del teclat i del ratolí.

El procediment utilitzat per explicar l’activitat i per sortir d’ella és molt senzill, ja que en totes es veu a la part inferior central de la pantalla dues icones: el signe d’interrogació per llegir les instruccions de l’activitat i la creu per sortir d’ella.

Activitats

Jugar amb l’abecedari per escoltar com sonen les lletres. Amb la barra espaiadora es canvia de majúscules a minúscules

Dibuixar a mà alçada o amb plantilles que mostra el programa en la columna de la dreta. Els colors estan a la columna de l’esquerra i s’escullen clicant sobre ells amb el botó esquerre del ratolí. Per esborrar es manté premut el botó dret del ratolí mentre mous el cursor sobre la forma a esborrar.

Jugar amb els números per escoltar com sonen quan cliquem sobre ells i veure la representació de la seva quantitat amb fruites

Jugar amb les lletres decorant els voltants i/o la lletra amb colors. Amb les tecles del teclat canviem a la lletra corresponent i amb les tecles F12 pinta la lletra i F1 la torna al color blanc. També podem esborrar amb el botó dret del ratolí.

Jugar a decorar formes. A cada lletra del teclat hi ha amagada una forma que poden decorar. F12 pinta la forma i F1 la retorna a color blanc.

Apareixen 6 formes a la pantalla i hi ha que clicar la forma que es diferent de les demés. Quan es fa apareix una cara somrient.

Entrenament per a conèixer la posició de les lletres al teclat. La pantalla mostra una lletra i si prems la mateixa lletra al teclat apareix una cara somrient.

Entrenament per a reconèixer els noms dels colors. Clicant sobre un color se sent el seu nom i llavors clicant sobre el fons negre de la pantalla sorgeix un cercle (botó esquerre) o una flor (botó dret) d’aquell color.

El Minisebran necessita Windows XP o Windows 2000 i es pot descarregar des de: http://www.wartoft.nu/software/minisebran/

Sebran’s ABC (Educació Primària – Ed. Especial)

 

 

 

Aquest programa amb jocs educatius està orientat a xiquets i xiquetes entre els 4 i els 9 anys d’edat. Les activitats que proposa estan al voltant de la lectura i l’escriptura i nocions bàsiques de càlcul.

Les tasques que proposa són bàsicament de reconeixement, és a dir, escollir una d’entre les diferents respostes que presenta el programa.

A totes les activitats s’usa un mètode gràfic per a explicitar si la resposta és l’adequada, una cara somrient, o inadequada, una cara trista. En acabar amb èxit l’activitat es rep un premi: una música agradable.

A totes les activitats de càlcul hi ha dos nivells que es poden alternar des de la mateixa pantalla, destacant en text blanc la que està escollida.

A la portada inicial, prement sobre Quant a Sebran, es troben les possibilitats de configuració del programa, que es redueixen a: canvi d’idioma, activar/desactivar sons i música i canvi del tipus de lletra.

Activitats

Clicar sobre el número que correspon amb la quantitat d’objectes presentats. També es pot respondre amb el teclat numèric.

A totes les activitats de càlcul hi ha dos nivells que es poden alternar des de la mateixa pantalla, destacant en text blanc la que està escollida.

A la part superior apareix una paraula i es té que escollir el dibuix que la representa entre el quatre dibuixos que apareixen.

Apareix un dibuix i la paraula que el denomina. A la paraula li manca la primera lletra.

Memory per a trobar parelles de dibuixos. Hi ha 3 possibilitats: 16, 24 o 36 caselles. A modus orientatiu, el programa va mostrant el nombre de parelles intentades per l’alumne.

Buscar la parella relacionant el dibuix i la paraula que li correspon. Pot escollir-se entre12, 18 o 28 caselles.

És el típic joc del penjat, però alterna paraules independents amb frases fetes de poques paraules (ex: ”les bruixes es pentinen”)

Activitat per a entrenament sobre les posicions de les lletres en el teclat. Les lletres van caient i consisteix en prémer la tecla corresponent. L’ordre d’aparició de les lletres és l’ordre alfabètic.

És la mateixa activitat de pluja de lletres, però en ordre aleatori

En aquesta el que plou són sumes i hi ha que prémer sobre la tecla numèrica que correspongui al resultat de la suma

El programa Sebran’s ABC es pot descarregar a: http://www.wartoft.nu/software/sebran/

Pràctica 1 (0:50)

  1. Aneu a la pàgina del programa que us interessi provar i feu clic damunt la icona de descàrrega.
  2. Instal·leu-lo en el vostre ordinador acceptant les diverses opcions que us demana i triant l’idioma en català.
  3. Poseu-lo en marxa i proveu les diverses opcions i activitats.
  4. Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc sobre la utilitat del programa i la seva aplicació per treballar amb els vostres alumnes.

Open Office calc

Aquesta pràctica sobre openoffice calc està pensada per continuar en el coneixement del programa, fent pràctiques i pensant més en la utilització per part del mestre o ensenyant que no pas de cara als alumnes.

Pràctica 2 (0:35)

Introduir dades de notes, introduir funcions de càlcul mitjana, copiar funcions, donar format i enganxar el full de càlcul en un document de text.

  1. Obriu el document que vau desar amb l’openoffice calc obrint l’OpenOffice writer i anant a Fitxer | Obre i l’obriu des de la T:/…. (format ods).
  2. Feu clic amb el botó de la dreta sobre el nom del full que hi ha a baix Full2 i reanomeneu-lo control.
  3. Escriviu el títol: “Control de matemàtiques”. Si el text no cap a la cel·la, no feu res, envairà les columnes següents.
  4. A continuació escriviu en una columna de l’esquerra alumnes i a baix 1.
  5. Estireu la casella del número fins a omplir-ne una vintena.
  6. Més a la dreta escriviu les capçaleres: “control 1”, “control 2″, “llibreta” i “Mitjana”. Fixeu-vos que els textos que aneu introduint, en pitjar Intro es posen automàticament en majúscules.
  7. A cada columna introduïu notes de l’1 al 10, amb o sense decimals. Empleneu les columnes dels controls i de la llibreta. Podeu deixar alguna casella buida.
  8. Situeu-vos a la primera cel·la sota el títol mitjana i introduïu el càlcul de mitjana utilitzant la funció: (Si no es veu la llista de funcions a la dreta aneu a Insereix | llista de funcions) trieu Estadístic a la part superior i feu doble clic sobre Mitjana i seleccioneu les tres cel·les de les notes de la fila on esteu i cliqueu accepta.
  9. A continuació copieu la fórmula en les altres caselles que teniu més avall clicant damunt el quadrat de la cel·la i estirant cap avall.
  10. Calculeu també la mitjana de cada examen situant-vos a sota de cada columna de control.
  11. Finalment doneu format a la zona de dades de la taula seleccionant-la prèviament i anant a Format | formatació automàtica i triant un tipus de format.
  12. Deseu el document pitjant el símbol de disquet.
  13. Seleccioneu la columna de mitjana i feu un gràfic de barres.
  14. Finalment seleccioneu la taula del full de càlcul i enganxeu-la en un document del tractament de text de l’openoffice.

Pràctica 3 (0:35)

Càlcul de despeses d’excursió o sortida.

  1. Obriu el document que hem treballat a la pràctica anterior.
  2. Feu clic amb el botó de la dreta sobre el nom del full que hi ha a baix Full3 i reanomeneu-lo sortida.
  3. Entreu dins el full clicant sobre el nou nom i escriviu el títol: “Sortida a Prades”. Si el text no cap a la cel·la, no feu res, envairà les columnes següents. Doneu-li format amb l’estil Encapçalament i alineat a l’esquerra.
  4. A continuació escriviu en una columna de l’esquerra alumnes i a baix 1.
  5. Estireu la casella del número fins a omplir-ne una vintena.
  6. Més a la dreta escriviu les capçaleres: “bestreta 1”, “bestreta final” i “total”. Fixeu-vos que els textos que aneu introduint, en pitjar Intro es posen automàticament en majúscules.
  7. A continuació escriviu 4 en la primera casella de “bestreta 1” del primer alumne i a continuació seleccioneu aquesta casella juntament amb la resta de la columna. Aneu a Edita | emplena | avall i s’omplirà amb el mateix número tota la columna. Esborreu alguna casella d’algun alumne.
  8. Feu el mateix amb la columna “bestreta final” amb la quantitat 14.
  9. Situeu-vos a la primera cel·la sota el títol “total” i introduïu l’autosuma i seleccioneu les dues cel·les de les quantitats de la fila on esteu i cliqueu accepta.
  10. A continuació copieu la fórmula en les altres caselles que teniu més avall clicant damunt el quadrat de la cel·la i estirant cap avall.
  11. Situeu-vos a la cel·la al peu de la columna “bestreta 1” i introduïu l’autosuma i seleccioneu la columna de sobre.
  12. A continuació copieu la fórmula en les altres caselles que teniu al costat clicant damunt el quadrat de la cel·la i estirant cap al costat.
  13. Més avall poseu el títol “Despeses” amb l’estil encapçalament.
  14. A continuació escriviu en una columna de l’esquerra “concepte”, a la següent “preu indiv.” i a la següent “total”.
  15. Sota concepte poseu”Entrada”, més avall “autocar” i més avall “total”.
  16. Sota “preu indiv” poseu 7,8. Sota total introduïu al multiplicació de 7,8 pel nº d’alumnes (=7,8*20).
  17. En la fila d’autocar poseu el preu de l’autocar sota la casella total (155) i a continuació sota preu indv calculeu el preu total dividit pel nº d’alumne (=155/20).
  18. En la fila de total, sota la columna de preu indiv. feu l’autosuma de les dues caselles superiors per saber el total que hauria de pagar cada alumne.
  19. Finalment doneu format a la zona de dades de les taules seleccionant-les prèviament i anant a Format | formatació automàtica i triant un tipus de format.
  20. Finalment seleccioneu les taules del full de càlcul i enganxeu-la en un document del tractament de text de l’openoffice.

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Open Office calc.

Sessió preparada per Francesc Bertomeu Sabaté

14 thoughts on “07, 26 febrer

  1. lore

    Són activitats prou senzilles on els menuts sense adonar-se’n treballen el càlcul mental, les lletres, el teclat, memòria… trobe pot ser que falta aguna explicació en cada activitat…

  2. Cinta

    Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc sobre la utilitat del programa i la seva aplicació per treballar amb els vostres alumnes.
    Són unes activitats molt motivadores perquè es treballa el vocabulari i les matemàtiques mitjançant jocs que tots coneixen. A més a més, és interessant treballar amb anglès el joc de memòria amb mots i el de triar la primera lletra .

  3. casto

    Està bè, però m’agradaria que el nivell fora més elevat o que hi hagués un nivell “molt dificil”

  4. M. Carme i Fina

    Ens han agradat molt aquestes activitats. Pensem que són molt atractives i motivadores per als xiquets.

  5. enrica

    Estan força bé, encara que trobo que tenen un nivell una mica baix .

  6. Carmina Escorihuela

    Es un programa interesant per als alumnes ja que és sezillet i poden jugar amb el que a ells més els interese o més interese a natros.

  7. Àngels Centelles

    Crec que és un programa molt útil per a treballar amb els alumnes ja que t’ofereix algunes possibilitats, com ara el fet de poder canviar de velocitat i el tipus de lletra, que van molt bé per tal d’adaptar les activitats a les característiques dels xiquets/es. A més, penso que el format és atractiu i el programa ofereix activitats diverses on pots treballar alguns aspectes relacionats amb la matemàtica.

  8. ursula

    Les activitats que he mirat s´n força intereçants i crec que molt atractives per als nens d’aquesta edat.Així a la vegada que juguen aprenen.

  9. LARISA SIERRA AROCAS

    M´han agradat molt. Els trobe molt pràctics!!!

  10. Emília

    M’han agradat tots, però els que trobo més adients per als meus alumnes són :
    – multiplicació (encara els falla una mica les taules de multiplicar)
    – penjat ( és un joc que ja coneixen i fet a l’ordinador encara els atraurà més)

  11. juan

    Crec que la majoria d’activitats de Sebran’s ABC són útils perquè ens ajuden a treballar aspectes importants com la lecto-escriptura, càlcul, memòria…
    Són divertides i es poden treballar de manera autònoma.

  12. M.Carmen

    Les activitats de Sebran ‘s ABC les més adequades per als alumnes de 4T son: multiplicar ,el penjat, la pluja de lletres, memòria de dibuixos i de paraules. El nivell seria el difícil.

  13. M. Carme i Fina

    Hem mirat les activitats d’Educació Infantil i també ens han agradat molt.

  14. ursula

    Aquest és més fàcil …molt adequat per als nens d’infantil,trobo.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *