Recursos TIC àrea de matemàtiques (I)
Dimarts 19 de febrer de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.
CONTINGUTS
- Recursos TIC de l’àrea de Matemàtiques: edu365.com, JClic.
- Funcionament del l’editor de fórmules de l’Openoffice writer.
- Programa Open Office Calc com a full de càlcul: generalitats, funcions, autosuma, gràfics i enviar taula i gràfic a Open Office writer.
Recursos TIC àrea de matemàtiques
A continuació he fet una petita recopilació d’adreces de materials i d’activitats per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques amb les TIC.
Ed. Infantil
Activitats amb els números a l’Edu365.
|
Treballa els números del’1 al 9. Col·leccionar, classificar, ordenar i seriar diferents tipus d’objectes. |
Treballa la numeració, sèries i prepara els alumnes per entendre i assolir les taules de multiplicar. | |
![]() |
Este paquet està adreçat a alumnes d’educació infantil sobre els nombres de l’1 al 5. Està dividit en tres parts. En la primera uns xiquets i xiquetes es veuen comptant amb els dits. A la segona només es veuen les mans que compten i una tercera on apareixen el números |
![]() |
Joc del dòmino infantil, per treballar la situació espacial, l’educació sensorial i estructuració de la imatge. Els xiquets i xiquetes han de classificar, ordenar i seriar fitxes de domino amb símbols de fenòmens atmosfèrics. |
El TEQ és un Clic de conceptes bàsics de Temps, Espai i Quantitat o comparació. Està adreçat a xiquets i xiquetes de 3, 4 i 5 anys i opcionalment a educació especial. Creat a base d’imatge fotogràfica i suport sonor, que donen molt atractiu a les activitats. L’aplicació té com a objectiu fixar els conceptes bàsics que es treballen i iniciar-se a la lectoescriptura de paraules a través del so. | |
![]() |
Jocs de números, animals, colors, formes i trencaclosques dedicats als xiquets i xiquetes. |
![]() |
Paquet JClic d’activitats per treballar les quatre figures geomètriques bàsiques: cercle, quadrat, triangle i rectangle en l’entorn més proper dels alumnes: la casa, l’escola i el carrer. Les activitats estan agrupades en tres nivells de dificultat, pensats per començar a P3. |
![]() |
Paquet JClic d’activitats sobre seriació per educació infantil. El projecte està dividit en tres parts, cadascuna d’elles en funció del nombre d’elements que constitueixen la sèrie: dos elements, tres elements i quatre elements. Interfície en castellà. |
![]() |
Paquet JClic d’activitats per treballar diversos aspectes de l’ordenació i la seriació d’elements. Hi trobareu 15 activitats de tres tipus barrejades al llarg del paquet: copiar una sèrie d’elements, trobar l’element que falta i ordenar segons un criteri. Cal tenir l’ordinador configurat per a 256 colors. |
![]() |
Paquet JClic d’activitats d’orientació espacial adreçades a alumnes d’educació infantil i cicle inicial de primària, classificades en dos nivells de complexitat. |
![]() |
Tres paquets JClic d’activitats adreçats a educació infantil i cicle inicial de primària. S’hi treballen sèries de tres, quatre i cinc imatges on es presenta una seqüència d’accions o esdeveniments que cal posar en ordre. |
![]() |
Joc de Tangram fet amb Flash, per treballar l’orientació espacial, la percepció visual i l’atenció. Té dos nivells de dificultat en funció de l’ajut que es dóna per a la realització de la composició. |
![]() |
Paquet JClic d’activitats per a Educació infantil al voltant dels animals, trobem activitats d’associació, trencaclosques, de fer parelles, de memòria… |
![]() |
Paquet d’activitats fet en format Flash dividit en tres parts representats per un animal: gallina, peix i cargol. Els blocs estan dividits en tres nivells de dificultats i cada nivell té tres parts. Treballa la numeració de l’1 al 3. |
![]() |
Projecte d’activitats de matemàtiques per a nens i nenes de P5. El projecte consta de tres parts: Ordenar, comptar i sumar. |
Ed. Primària
Recursos i materials per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques: http://www.xtec.net/recursos/mates/index.htm | |
Programari educatiu per ensenyar i aprendre les matemàtiques: http://www.xtec.net/cgi/programari_educatiu?TEMATICA=matemat | |
![]() |
Activitats Jclic per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques: http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/index.htm# |
Miniunitats didàctiques (MUD), per treballar les matemàtiques de Primària: http://www.edu365.com/primaria/muds/matematiques/index.htm |
|
![]() |
Activitat per practicar les operacions bàsiques de suma resta i multiplicació en un joc on s’han d’anar completant operacions dins un temps limitat. http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/index.htm# |
Dibuixos amagats: Treballa la numeració, sèries i prepara els alumnes per entendre i assolir les taules de multiplicar. | |
![]() |
Les taules de multiplicar amb Battleship. |
![]() |
Compra amb euros http://www.educalia.org/externs/euroclik/c/compra_joc.html |
Pràctica 1 (0:30)
- Proveu les diverses activitats, en funció del nivell que us interessi, fent clic damunt d’elles.
- Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc amb les següents qüestions:
IMPORTANT: Per evitar perdre el comentari degut a que els envieu massa ràpid o tots a l’hora, cal que, un cop acabat d’escriure el missatge, el seleccioneu tot i pitgeu les tecles CTRL + C (copiar) i llavors l’envieu. Si falla l’enviament i se us esborra, us situeu dins de l’espai i pitgeu CTRL + V (enganxar) i el torneu a enviar i així fins que no us doni missatge d’error.
- Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
- El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
- Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Fórmules i operacions en Open Office writer
Pràctica 2 (0:25)
L’editor d’equacions de l’OpenOffice s’inicia des d’un document del tractament de textos o un altre mòdul de l’aplicació.
- Obrim l’editor de textos de l’OpenOffice, en aquest cas des d’un document que serà un control d’avaluació inicial de matemàtica per al cicle que desitgeu.
- Triarem l’estil encapçalament 1 del full d’estils per posar el títol del document: Control de matemàtiques i, ja sense subratllat, reservareu un espai perquè l’alumne/a hi posi el seu nom i la data. Això enllestirà l’encapçalament del document:
- El primer exercici serà una suma. Perquè sigui el programa qui controli la numeració dels exercicis, clicareu damunt el botó Activa/Desactiva numeració de la barra superior de menús.
- Escriviu: Fes aquesta suma i, quan introduïu l’algoritme concret, serà quan cridareu l’editor de fórmules, l’OpenOffice Math. Per fer-ho, cal fer clic damunt el menú Insereix| Objecte|Fórmula. Introduïu la suma indicada: 34 + 23 + 69.
- A continuació inseriu una taula amb la mateixa operació utilitzant les columnes i files necessàries i fent que només es visualitze la línia de sota de l’operació.
- Introduïu una operació que sigui un número elevat a potència, una arrel quadrada i una suma de fraccions, utilitzant l’editor de fórmules, cadascun a una pregunta de l’examen que comenci per Fes aquesta …
- Poseu nom al document i deseu-lo a la vostra carpeta de treball personal (T:/curs EI-EP…/assistentes/…
Open Office calc
Aquesta pràctica sobre openoffice calc està pensada per introduir-vos en el coneixement del programa, fent pràctiques i pensant més en la utilització per part del mestre o ensenyant que no pas de cara als alumnes.
El full de càlcul ajuda a resoldre situacions i problemes de la vida quotidiana amb un gran estalvi de temps. Permet organitzar les dades, fer càlculs, ressaltar visualment elements, dissenyar gràfics…
Ofereix la utilíssima possibilitat de tornar a calcular automàticament tot el full de càlcul en el moment en què es modifica un valor.
Un full de càlcul és una quadrícula de columnes i files. Cada columna esta identificada per una lletra i cada fila per un número.
La cel·la activa és on està el cursor. Quan seleccionem una cel·la, es mostra dins un marc negre. Quan seleccioneu més d’una cel·la, el seu fons es mostra de color negre. Un cop seleccionada es pot copiar i enganxar en una altra cel·la. Aquesta funció enganxa quantitat i funcions.
Un llibre està format per diferents fulls de càlcul que es desen en un mateix arxiu. Per defecte l’openoffice calc crea 3 fulls en cada document i desa, per defecte, un llibre amb l’extensió ODS.
Pràctica 3 (0:25)
Reanomenar un full, introduir dades, introduir funcions, copiar funcions, donar format i enganxar el full de càlcul en un document de text.
- Obriu l’openoffice calc obrint l’OpenOffice writer i anant a Nou | Full de càlcul.
- Feu clic amb el botó de la dreta sobre el nom del full que hi ha a baix Full1 i canvieu-li el nom per compra material.
- Escriviu el títol: “Inversió d’aula …”. Si el text no cap a la cel·la, no feu res, envairà les columnes següents.
- A continuació escriviu el títol assignació d’aula i la quantitat de 80 €. Fixeu-vos que en escriure a continuació del número el símbol € i fer Intro, apareix el símbol i dos decimals.
- Més avall escriviu les capçaleres: “Descripció Material”, “Codi”, “Preu unitat”, “Quantitat” “Preu”, “Total I.I.”. Fixeu-vos que els textos que aneu introduint, en pitjar Intro es posen automàticament en majúscules.
- A cada fila, introduïu el nom del material i, a continuació, a la columna corresponent, el seu codi, el nombre d’unitats que voleu comprar i el preu de cada unitat.
- Quan hi ha entrades de text repetides o molt similars, us pot resultar molt pràctic la funció de copiar i enganxar estirant del petit rectangle negre situat a l’extrem inferior dret de la cel·la seleccionada, quan el deixeu anar, el text es copiarà. A continuació, només cal canviar a cada cel·la el text, que ha de ser diferent.
- A la casella Preu ens cal multiplicar el preu unitari per la quantitat. Per calcular-la situeu-vos en ella i escriviu = i a continuació cliqueu la casella on està el preu unitari d’aquell producte, posteriorment escriviu el símbol * (multiplicació) i a continuació cliqueu damunt la quantitat i feu Intro.
- A continuació copieu la fórmula en les altres caselles que teniu més avall clicant damunt el quadrat de la cel·la i estirant cap avall.
- Per calcular el Preu I.I (preu amb IVA inclòs) us situeu en la casella i escriviu = i a continuació feu clic damunt el preu i escriviu * 16%+ i feu clic a la casella del preu i feu Intro.
- A la següent fila poseu Total i en cliqueu en la casella on ha d’anar el total i pitgeu el símbol d’autosuma. Per defecte el programa tria els valors contigus numèrics.
- Finalment doneu format al full de càlcul amb vores ressaltades als encapçalaments de les columnes, al total i color a algunes de les cel·les.
- Deseu el document en la vostra carpeta de la T:/ com a càlcul aula.ods.
- Finalment seleccioneu la taula del full de càlcul i enganxeu-la en un document del tractament de text de l’openoffice.
MATERIAL NECESSARI:
- Documentació en paper lliurat pel formador.
- Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
- Programari: Navegador d’Internet.
Sessió preparada per Francesc Bertomeu Sabaté
Són activitats molt motivadores que fan que els nens es diverteixen mentre aprenen.
són activitats molt motivadores que fan que els nens es diverteixen mentre estan aprenent.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
M’he fixat en les activitats proposades per a infantil i m’ha semblat interessant poder treballar, a més dels nombres, les nocions d’espai, de temps i de quantitat (TEC, conceptes bàsics). També considero adequada l’activitat del Tangram per reforçar l’orientació espacial.
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
Penso que si. És important que els infants treballin a través de les TIC no solament el llenguatge matemàtic, sinó totes les altres àrees d’aprenentatge. Per exemple, el fet de poder jugar al domino a través de l’ordinador pot motivar-los.
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? són activitats que motiven molt els alumnes i a més a més aprenen de manera divertida.
El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Sí. Per què? Per què són molt motivadores i aprenen sense adonar-sen.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
M´agradat el comptar fins a 5 i també un món ple de formes geométriques els trobo adequat per treballar amb nens de P-3
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
La veritat és que penso que si,ajuda a que els nens a banda d´aprendre matemàtiques també. reforcin la informàtica
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Realment no en coneixo cap i aquestes que ens has proposat es veuen molt interessants i prou adequades per treballlar amb nens d´infantil i primària.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
Les úniques activitats que ja he utilitzat amb els alumnes han estat les activitats Jclic. Crec que són unes activitats molt interactives i adequades per a nens de primària on poden repassar tot el treballat a classe. Algunes altres com : les atules de multiplicar amb Battleship, el joc de les operacions,…també les he trobat interessants tot i no haver-les treballat encara amb els nens.
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?és clar.Com ja he comentat abans crec que es una bona manera de reforçar o bé ampliar l’aprenentatge de l’alumnat envers les matemàtiques.
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
No conec més adreces web de llengües, només d’anglès ja que es la meva especialitat.Ex: http://www.britishcouncil.org
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
-M’agradat molt el joc de geometria, i el d’educalia: el dels euros.
-Sempre va bé donar una mica de xispa a la classe i més si és amb activitats adients i divertides.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
Totes són adequades per treballar amb els alumnes.
El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
Si, amb les activitats TIC, pots treballar igualment la major part dels conceptes matemàtics i a més, els alumnes es motiven molt més.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Voldràs dir de matemàtiques, no?Ara mateix no me’n recordo de cap.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? Trobo la pàgina d’educalia molt divertida i didàctica. El joc de comprar amb euros agilitza la ment.
El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Si Per què? Perque són de ràpida execució i també treballes la memòria visual.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Trobe que és interessant treballar les mates amb les tic pq hi ha vegades que els nens no entenen el concepte de fracció, o de divisions…i mitjançant aquests jocs poden vore-ho de forma gràfica. També és una manera lúdica d’apendre.
conec algunes del Jclic i els alumnes moltes vegades ho troben fàcil…però després als examens no m’ho demostren així… jeje
tot i això, considere que és molt interessant, a més ja que tenim més hores en mates, podem distribuïr el temps i xalar mentres aprenen.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
-La majoria d’activitats m’han semblat interessants però m’agraden especialment Compra amb euros i Dibuixos amagats.
-Si, perquè per a ells és un joc i al mateix temps afavoreix l’aprenentatge de les matemàtiques. És una manera diferent i divertida d’aprendre matemàtiques.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
* El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Els exercicis de comprar en euros i els de les taules que estaven en dibuixos amagats erem molt distrets.
Si, perque els pot reforçar les taules i el treball en euros que els costa molt.
No.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?N’hi han que les trobo una mica complicades per als alumnes de P3,però n’hi han d’altres que estan bastant bé,com per exemple la de “comtar”, “comtar fins a 5”,”TEQ,conceptes bàsics,etc.
El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què? Sí,perque treballar amb l’ordenador,per als nens de P3,és per a la majoria novetat i aixó ajuda a motivar-los.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
El treball de matemàtiques és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.