05, 12 febrer

Ús educatiu del correu electrònic

Dimarts 12 de febrer de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

CONTINGUTS

  • Correuweb per alumnes al edu365.
  • Ús del correuweb: safata d’entrada, llibreta d’adreces.
  • Alta en un altre correu: Gmail.
  • Pràctica 1: Incloure algunes adreces al correuweb i crear un grup.
  • Pràctica 2: Fer l’alta al Gmail, introduir adreces i enviar un missatge al formador.

El correu dels alumnes

Els alumnes poden donar-se d’alta al correu de l’edu365.cat per mitjà d’una persona autoritzada al centre (equip directiu o persona responsable d’altes de cursos). Cal omplir el document de sol·licitud i que sigui signat pels pares. Cal desar el full de sol·licitud al centre i donar d’alta l’alumne per mitjà de l’aplicatiu EDUCAMPUS d’edu365. El mateix aplicatiu genera una carta que es lliura a l’alumne (és aconsellable que se li lliure una còpia i que l’original el guarde el mestre) amb el nom d’usuari i la contrasenya.

Aquest servei de correu és semblant a l’antic correuweb de l’XTEC, té possibilitat de visitar el correu des de qualsevol ordinador connectat a Internet, té una capacitat de desar missatges però no té capacitat d’introduir contactes, és a dir, l’alumne no pot desar els alumnes del seu grup o els seus amics. Cada cop que vol enviar un missatge ha de escriure l’adreça electrònica completa.

Possibilitats d’ús:

  • És pot utilitzar a partir de 3r i molt recomanable que l’alumne el conegui i l’utilitze a cicle superior.
  • Cal aprofitar la tipologia textual de la carta i treballar algun model de missatge amb totes les parts: adreça del rebedor, títol del missatge, cos del missatge amb salutació, text, acomiadament i nom del remitent. Aquest hauria de ser un treball previ fet a classe en paper o bé per mitjà d’un processador de text.
  • Donar un llistat a tots els alumnes amb les adreces de correu de tots els companys de classe.
  • Assignar parelles d’alumnes perquè s’envien un missatge inicial amb un contingut dirigit (explicar una experiència, o una sortida o una activitat concreta).
  • Practicar l’acció obrir el correu (usuari i contrasenya) i llegir el missatge i respondre.
  • Practicar accions d’esborrar correu i enviar un mateix missatge a més d’un remitent.
  • Enviar i llegir correu de forma lliure aprofitant una part de les sessions a l’aula d’informàtica (cal supervisió per evitar mal ús).

Pràctica 1 (0:25)

Enviar un comentari a l’ús del correu per part dels alumnes.

  1. Al final d’aquesta pàgina introduiu un comentari sobre l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.

Ús del correuweb de l’XTEC

Funcionament, safata d’entrada, llibreta d’adreces.


El Departament d’Educació permet a tots els docents de tenir un identificador i així tenir l’alta als serveis de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) dintre dels serveis d’Internet. Les dades tenen tres parts:

  • Identificador: per exemple jcasanov que normalment coincideix amb la inicial del nom i el primer cognom.
  • Contrasenya: per exemple ju2345 que és secreta, personal i intransferible.
  • Adreça de correu o e-mail: jcasanov@xtec.cat.

Les adreces de correu electrònic o e-mail consten de dos parts, separades pel símbol @ conegut com arrova: La part inicial fa referència a l’usuari; La part final fa referència a l’ordinador o servidor de correu.

El servei CorreuWeb té l’avantatge que permet consultar el correu sense necessitat de fer-ho des del nostre ordinador personal i no cal configurar cap programa “client” de correu. Sols cal un ordinador amb connexió a Internet que disposi d’un navegador mínimament actualitzat.
Podeu trobar aquest Servidor de Correu a la pàgina principal de la XTEC. Us demanarà que us identifiqueu amb el vostre nom d’usuari i contrasenya:

En primer lloc revisarem les opcions de la Safata d’entrada: llistat de correu rebut, identificador, pestanyes de correu, adreces i opcions. Botons de redacta i carpetes. En segon lloc veurem el funcionament de la llibreta d’adreces.

Pràctica 2 (0:30)

Entrar al correuweb de l’XTEC i afegir contactes a la llibreta d’adreces.

  1. Engegueu el navegador d’Internet.
  2. Aneu al correuweb de l’XTEC.
  3. Aneu a Llibreta d’adreces i pitgeu Nou contacte.
  4. Ompliu els camps Nom, cognoms i adreça de correu electrònic.Quan acabeu d’omplir els camps pitgeu Desa i afegeix-ne un altre. Ompliu almenys 3 contactes d’entre els assistents al curset. Quan ja en tingueu torneu a la safata d’entrada pitjant a Correu.

Pràctica 3 (0:25)

Entrar al correuweb de l’XTEC i adjuntar un fitxer a un missatge.

  1. Engegueu el navegador d’Internet.
  2. Aneu al correuweb de l’XTEC.
  3. Aneu a redacta.
  4. Prepareu un missatge nou, adreçat al formador (poseu la seva adreça de correu electrònic en el camp Per-a: Al camp amb còpia Cc: poseu l’adreça d’un company o companya del grup des de la llibreta d’adreces o la vostra pròpia adreça.
  5. Redacteu el missatge, informant als destinataris que conté un fitxer adjunt. El fitxer serà algun document o imatge que hàgiu treballat durant el curs i que tingueu a la vostra carpeta de la T:/.
  6. Per adjuntar el fitxer, feu clic a Arxius adjunts i cerqueu el fitxer fent clic a navega a la carpeta on el teniu desat. Confirmeu l’acció pitjant primer afegeix i, quan aparegui el fitxer, cliqueu adjunta.
  7. En tornar al missatge, veureu el nom del fitxer al costat d’Arxius adjunts la línia de les adjuncions.
  8. Envieu el missatge. Comproveu la recepció amb el fitxer adjunt.

Pràctica 4 (0:35)

Donar-se d’alta al gmail, configurar-lo, afegir contacte i enviar missatge.

  1. Engegueu el navegador d’Internet.
  2. Aneu al correuweb de l’XTEC. Introduiu usuari i contrasenya i entreu.
  3. Cerqueu el missatge que us he enviat i que com assumpte di: Francesc Bertomeu Sabaté us ha convidat a obrir un compte de Gmail gratuït”.
  4. En el missatge feu clic damunt l’accés per acceptar la invitació i donar-vos d’alta a Gmail.
  5. Seguiu les instruccions per donar-vos d’alta a gmail i finalment creeu el compte a Gmail.
  6. Configurarem alguns aspectes del Gmail: idioma, nom de signatura i veurem les possibilitats que té. Aquest servei té una capacitat d’emmagatzematge de missatges molt superior a l’XTEC (60 vegades superior) i el podeu utilitzar com a correu per a qüestions no docents i de caràcter més privat. L’alta a Gmail a més us permet gaudir d’altres serveis de Google que no té l’XTEC i que veurem en properes sessions d’aquest curs (calendari privat, docent i compartit, desar documents a Internet, accés a creació d’albums de fotos a Internet -Picasa-, etc.)
  7. Feu clic a Nou contacte i introduiu l’adreça electrònica del formador.
  8. Feu clic a Redacta un missatge i envieu un missatge al formador amb una salutació -em servirà per desar i reenviar a tots els assistents al curs les adreces del gmail de la resta-.

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Navegadors d’Internet i missatge de correu electrònic amb invitació a Gmail.

Sessió preparada per Francesc Bertomeu.

12 thoughts on “05, 12 febrer

  1. ursula

    El servei CorreuWeb té l’avantatge que permet consultar el correu sense necessitat de fer-ho des del nostre ordinador personal i no cal configurar cap programa “client” de correu. Sols cal un ordinador amb connexió a Internet que disposi d’un navegador mínimament actualitzat.

  2. Àngels Centelles

    Penso que és interessant que els alumnes facin ús de les noves tecnologies i que aprenguin a utilitzar el correu. Encara que de vegades se’n pot fer una utilització poc adequada, penso que han de conèixer noves maneres de treballar a través dels recursos informàtics.

  3. Cinta

    És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
    Crec que és molt motivador que els xiquets es puguin enviar correus electrònics perquè els pot ajudar a les relacions interpersonals i a més a més també es contribueix a l’intercanvi d’informacions.

  4. Belén

    Em sembla molt be que s’hagi creat aquest tipus de correu on els alumnes puguin iniciar-se en la comunicació per internet. És una forma segura i controlada de que agafin habilitat en aquest tipus d’activitat.

  5. Rosa

    És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
    si, ho trobo prou interessant, ja que a part de relacionar-se, practiquen molts aspectes interessants dins el seu aprenentatge, llenguatge…..

  6. Casto

    l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus.

    Es una eina més amb la que podem comunicar-nos amb ells, i per tant si és factible. Per contra com a inconvenient, els alumnes poden perdre o oblidar les contrasenyes i direccions.

  7. juan

    És un mitjà de comunicació molt motivador per als xiquets i una manera diferent de treballar tant la lectura com l’escriptura.

  8. M.Carmen

    La meva classe ha fet un treball sobre una guia turistica de Deltebre i tenen que enviar-la a la bibliotecària de la biblioteca municipal per correu electronic , per tant en aquest cas si que és factible.
    Els alumnes éstaven molt contents.

  9. ANGELS

    És interessant l´ús del correu-e ja que els alumnes s’inicien per comunicar-sed telemàticament per tal de fer-se competents en l’ús de les noves tecnologies.

    Angels

  10. lore

    És factible?si, és productiu? si donada la seua continuitat a la Eso.
    quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
    Avantatges tots, i inconvenients es que a les escoles no tenim els recursos suficients. tampoc m’agrada el tema de no tenir agenda per a guardar-se les adreces…

  11. M. Carme V.

    comentari sobre l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu?
    Penso que és una forma més de comuicació, i que en aquest món tecnològic en el que vivim,cal conèixer i dominar.

  12. carmina

    L´ús del correu és factible i productiva perquè els alumnes comencen introduir-se a aquest tipus de comunicació

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *