Ús educatiu del correu electrònic
Dimarts 12 de febrer de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.
CONTINGUTS
- Correuweb per alumnes al edu365.
- Ús del correuweb: safata d’entrada, llibreta d’adreces.
- Alta en un altre correu: Gmail.
- Pràctica 1: Incloure algunes adreces al correuweb i crear un grup.
- Pràctica 2: Fer l’alta al Gmail, introduir adreces i enviar un missatge al formador.
El correu dels alumnes
Els alumnes poden donar-se d’alta al correu de l’edu365.cat per mitjà d’una persona autoritzada al centre (equip directiu o persona responsable d’altes de cursos). Cal omplir el document de sol·licitud i que sigui signat pels pares. Cal desar el full de sol·licitud al centre i donar d’alta l’alumne per mitjà de l’aplicatiu EDUCAMPUS d’edu365. El mateix aplicatiu genera una carta que es lliura a l’alumne (és aconsellable que se li lliure una còpia i que l’original el guarde el mestre) amb el nom d’usuari i la contrasenya.
Aquest servei de correu és semblant a l’antic correuweb de l’XTEC, té possibilitat de visitar el correu des de qualsevol ordinador connectat a Internet, té una capacitat de desar missatges però no té capacitat d’introduir contactes, és a dir, l’alumne no pot desar els alumnes del seu grup o els seus amics. Cada cop que vol enviar un missatge ha de escriure l’adreça electrònica completa.
Possibilitats d’ús:
- És pot utilitzar a partir de 3r i molt recomanable que l’alumne el conegui i l’utilitze a cicle superior.
- Cal aprofitar la tipologia textual de la carta i treballar algun model de missatge amb totes les parts: adreça del rebedor, títol del missatge, cos del missatge amb salutació, text, acomiadament i nom del remitent. Aquest hauria de ser un treball previ fet a classe en paper o bé per mitjà d’un processador de text.
- Donar un llistat a tots els alumnes amb les adreces de correu de tots els companys de classe.
- Assignar parelles d’alumnes perquè s’envien un missatge inicial amb un contingut dirigit (explicar una experiència, o una sortida o una activitat concreta).
- Practicar l’acció obrir el correu (usuari i contrasenya) i llegir el missatge i respondre.
- Practicar accions d’esborrar correu i enviar un mateix missatge a més d’un remitent.
- Enviar i llegir correu de forma lliure aprofitant una part de les sessions a l’aula d’informàtica (cal supervisió per evitar mal ús).
Pràctica 1 (0:25)
Enviar un comentari a l’ús del correu per part dels alumnes.
- Al final d’aquesta pàgina introduiu un comentari sobre l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
Ús del correuweb de l’XTEC
Funcionament, safata d’entrada, llibreta d’adreces.
El Departament d’Educació permet a tots els docents de tenir un identificador i així tenir l’alta als serveis de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) dintre dels serveis d’Internet. Les dades tenen tres parts:
- Identificador: per exemple jcasanov que normalment coincideix amb la inicial del nom i el primer cognom.
- Contrasenya: per exemple ju2345 que és secreta, personal i intransferible.
- Adreça de correu o e-mail: jcasanov@xtec.cat.
Les adreces de correu electrònic o e-mail consten de dos parts, separades pel símbol @ conegut com arrova: La part inicial fa referència a l’usuari; La part final fa referència a l’ordinador o servidor de correu.
El servei CorreuWeb té l’avantatge que permet consultar el correu sense necessitat de fer-ho des del nostre ordinador personal i no cal configurar cap programa “client” de correu. Sols cal un ordinador amb connexió a Internet que disposi d’un navegador mínimament actualitzat.
Podeu trobar aquest Servidor de Correu a la pàgina principal de la XTEC. Us demanarà que us identifiqueu amb el vostre nom d’usuari i contrasenya:
En primer lloc revisarem les opcions de la Safata d’entrada: llistat de correu rebut, identificador, pestanyes de correu, adreces i opcions. Botons de redacta i carpetes. En segon lloc veurem el funcionament de la llibreta d’adreces.
Pràctica 2 (0:30)
Entrar al correuweb de l’XTEC i afegir contactes a la llibreta d’adreces.
- Engegueu el navegador d’Internet.
- Aneu al correuweb de l’XTEC.
- Aneu a Llibreta d’adreces i pitgeu Nou contacte.
- Ompliu els camps Nom, cognoms i adreça de correu electrònic.Quan acabeu d’omplir els camps pitgeu Desa i afegeix-ne un altre. Ompliu almenys 3 contactes d’entre els assistents al curset. Quan ja en tingueu torneu a la safata d’entrada pitjant a Correu.
Pràctica 3 (0:25)
Entrar al correuweb de l’XTEC i adjuntar un fitxer a un missatge.
- Engegueu el navegador d’Internet.
- Aneu al correuweb de l’XTEC.
- Aneu a redacta.
- Prepareu un missatge nou, adreçat al formador (poseu la seva adreça de correu electrònic en el camp Per-a: Al camp amb còpia Cc: poseu l’adreça d’un company o companya del grup des de la llibreta d’adreces o la vostra pròpia adreça.
- Redacteu el missatge, informant als destinataris que conté un fitxer adjunt. El fitxer serà algun document o imatge que hàgiu treballat durant el curs i que tingueu a la vostra carpeta de la T:/.
- Per adjuntar el fitxer, feu clic a Arxius adjunts i cerqueu el fitxer fent clic a navega a la carpeta on el teniu desat. Confirmeu l’acció pitjant primer afegeix i, quan aparegui el fitxer, cliqueu adjunta.
- En tornar al missatge, veureu el nom del fitxer al costat d’Arxius adjunts la línia de les adjuncions.
- Envieu el missatge. Comproveu la recepció amb el fitxer adjunt.
Pràctica 4 (0:35)
Donar-se d’alta al gmail, configurar-lo, afegir contacte i enviar missatge.
- Engegueu el navegador d’Internet.
- Aneu al correuweb de l’XTEC. Introduiu usuari i contrasenya i entreu.
- Cerqueu el missatge que us he enviat i que com assumpte di: “Francesc Bertomeu Sabaté us ha convidat a obrir un compte de Gmail gratuït”.
- En el missatge feu clic damunt l’accés per acceptar la invitació i donar-vos d’alta a Gmail.
- Seguiu les instruccions per donar-vos d’alta a gmail i finalment creeu el compte a Gmail.
- Configurarem alguns aspectes del Gmail: idioma, nom de signatura i veurem les possibilitats que té. Aquest servei té una capacitat d’emmagatzematge de missatges molt superior a l’XTEC (60 vegades superior) i el podeu utilitzar com a correu per a qüestions no docents i de caràcter més privat. L’alta a Gmail a més us permet gaudir d’altres serveis de Google que no té l’XTEC i que veurem en properes sessions d’aquest curs (calendari privat, docent i compartit, desar documents a Internet, accés a creació d’albums de fotos a Internet -Picasa-, etc.)
- Feu clic a Nou contacte i introduiu l’adreça electrònica del formador.
- Feu clic a Redacta un missatge i envieu un missatge al formador amb una salutació -em servirà per desar i reenviar a tots els assistents al curs les adreces del gmail de la resta-.
MATERIAL NECESSARI:
- Documentació en paper lliurat pel formador.
- Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
- Programari: Navegadors d’Internet i missatge de correu electrònic amb invitació a Gmail.
Sessió preparada per Francesc Bertomeu.
El servei CorreuWeb té l’avantatge que permet consultar el correu sense necessitat de fer-ho des del nostre ordinador personal i no cal configurar cap programa “client” de correu. Sols cal un ordinador amb connexió a Internet que disposi d’un navegador mínimament actualitzat.
Penso que és interessant que els alumnes facin ús de les noves tecnologies i que aprenguin a utilitzar el correu. Encara que de vegades se’n pot fer una utilització poc adequada, penso que han de conèixer noves maneres de treballar a través dels recursos informàtics.
És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
Crec que és molt motivador que els xiquets es puguin enviar correus electrònics perquè els pot ajudar a les relacions interpersonals i a més a més també es contribueix a l’intercanvi d’informacions.
Em sembla molt be que s’hagi creat aquest tipus de correu on els alumnes puguin iniciar-se en la comunicació per internet. És una forma segura i controlada de que agafin habilitat en aquest tipus d’activitat.
És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
si, ho trobo prou interessant, ja que a part de relacionar-se, practiquen molts aspectes interessants dins el seu aprenentatge, llenguatge…..
l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu? quins avantatges i inconvenient hi veus.
Es una eina més amb la que podem comunicar-nos amb ells, i per tant si és factible. Per contra com a inconvenient, els alumnes poden perdre o oblidar les contrasenyes i direccions.
És un mitjà de comunicació molt motivador per als xiquets i una manera diferent de treballar tant la lectura com l’escriptura.
La meva classe ha fet un treball sobre una guia turistica de Deltebre i tenen que enviar-la a la bibliotecària de la biblioteca municipal per correu electronic , per tant en aquest cas si que és factible.
Els alumnes éstaven molt contents.
És interessant l´ús del correu-e ja que els alumnes s’inicien per comunicar-sed telemàticament per tal de fer-se competents en l’ús de les noves tecnologies.
Angels
És factible?si, és productiu? si donada la seua continuitat a la Eso.
quins avantatges i inconvenient hi veus i, si vols aportar la teva experiència o la teva opinió, afegeix-la.
Avantatges tots, i inconvenients es que a les escoles no tenim els recursos suficients. tampoc m’agrada el tema de no tenir agenda per a guardar-se les adreces…
comentari sobre l’ús del correu per part dels alumnes de Primària: És factible?, és productiu?
Penso que és una forma més de comuicació, i que en aquest món tecnològic en el que vivim,cal conèixer i dominar.
L´ús del correu és factible i productiva perquè els alumnes comencen introduir-se a aquest tipus de comunicació