04, 5 febrer

Recursos TIC àrea de llengua (II)

Dimarts 5 de febrer de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

Recursos TIC àrea de llengua (II).
Open Office Writer i Impress.

CONTINGUTS

  • Programa Open Office Writer com a processador de text: activitats amb els alumnes, recuperació de documents Word.
  • Programa Open Office Impress com a presentació de continguts.

Programa Open Office writer

Pràctica 1 (0:25)

Exemples de fitxes per treballar amb el processador de text

A continuació veurem una sèrie d’activitats creades per a treballar amb un processador de text detallada per cicles de Primària. Els documents els trobareu a la T:/curs EI-EP. Són documents elaborats en word però que es poden treballar amb Op.Of.

  1. Obriu el Open Office writer.
  2. Aneu a Fitxer | obre i aneu a T:/Curs EI-EP…/4a sessió writerimpress/ proc text/ i trieu el cicle que us interessa i aneu obrint les fitxes d’exemple que hi ha per treballar el processador de text.
  3. Finalment escriviu un comentari al final d’aquesta pàgina explicant que us han semblat i si les trobeu adequades per treballar amb els vostres alumnes. Al final del comentari poseu el vostre nom i cognom.
  4. Podeu emportar-vos aquests documents al llapis USB si us interessen.

Programa Open Office Impress

L’entorn de treball de l’OpenOffice.org presentació (Impress), és paregut a l’entorn de l’OpenOffice.org processador de textos, que vam veure a la sessió anterior. Té una sèrie d’opcions comunes i d’altres d’específiques.

Per crear una presentació nova, primer heu de tenir un tema, un contingut… i heu de planificar com estructurareu la informació que voleu presentar.

En la següent adreça trobem un tutorial del Op. Of. Impress per a iniciació: http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/actu/actual_matform/materials/td34/openoffice/presentacions/d34m2p5.htm

En la següent adreça trobem dos capítols dedicats a conèixer el Op.Of. Impress (capítols 11 i 12): http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/d00/d00.pdf

Pràctica 2 (0:20)

Exemple de presentació i utilitat

Un programa de presentació, com l’Impress Op. Of. o el Powerpoint serveix per presentar, a pantalla completa: Text, imatges i so amb animacions i colors per fer-ho més interessant i atractiu.

  1. Obriu el programa Open Office writer.
  2. Aneu a Fitxer | obre i a la T:/Curs EI-EP… /4a sessió… trobareu diverses presentacions. Obriu-ne una.
  3. Un cop en pantalla està en format d’edició i podem canviar coses.
  4. Per veure-la ens situarem a la primera pantalla i pitjarem F5.
  5. Un cop s’ha acabat i apareix la pantalla en negre pitgem la tecla ESC i podem editar-la o sortir.
  6. La presentació es pot també imprimir.

Pràctica 3 (0:35)

Iniciació del programa.

Per executar l’OpenOffice.org amb l’opció presentació, podeu: – Anar a Inici / Programes / Aplicacions generals / OpenOffice / OpenOffice impress. Si ja teniu l’OpenOffice.org writer o un altre, obert, des de Fitxer | Nou | Presentació. Farem una ullada ràpida pels menús.

En obrir el programa es mostra, en primer lloc, la finestra de l’assistent, que us guia per crear una presentació nova. Pitgeu crea i us apareixerà la pantalla inicial: Per iniciar l’assistent un cop dins el programa aneu a Fitxer | Nou | Presentació. L’assistent consta de cinc finestres.

El botó Crear permet interrompre en qualsevol moment l’assistent per entrar directament a l’entorn de l’OpenOffice.org presentació. El botó Següent permet continuar configurant les opcions de la presentació. Dins l’entorn OpenOffice.org presentació, podreu modificar més endavant les opcions que configureu.

  1. Executeu el programa.
  2. Us apareixerà l’assistent. Observeu si teniu activada la casella Presentació buïda i, a continuació, premeu el botó Crea.
  3. A la part dreta de la pantalla hi trobareu el bloc Formats. Escolliu l’opció l’autodisseny Pàgina de títol.
  4. Escriviu com a títol Esmorzars saludables.
  5. Escriviu al bloc de text de sota “Hàbits i alimentació”.
  6. Inseriu una diapositiva més del tipus “títol, imatge i text” anant a Insereix | diapositiva i triant el tipus que voleu a formats un cop hagi aparegut. Poseu-li de títol: “Començar amb bon peu” i de text: “Per a l’activitat diària el cos necessita nutrients després de tota la nit de repòs i de manca d’ingesta”.
  7. Inseriu una imatge relacionada amb la frase des de T:/CURS EI-EP … /sessió 4 wirterimpress/imatges esmorzar.
  8. Un cop acabada, duplicarem la diapositiva anant a Insereix | duplica la diapositiva.
  9. A continuació canviarem el títol per: “Som el que mengem” i el text per “L’esmorzar ha de tenir hidrats de carboni, lactis i fruita fresca o en suc”.
  10. Suprimim la imatge i n’inserim una altra d’adequada.
  11. Finalment donem un fons a tota la presentació: Format | pàgina | fons i triem un format de fons de tipus gradació o mapa de bits.
  12. Desem la presentació al llapis USB i a la carpeta de la T:/ curs TIC… /nostra carpeta amb el nom de esmorzar.odp.
  13. Comproveu el funcionament de la presentació anant a la primera diapositiva i prement F5.

Pràctica 4 (0:35)

Recuperar presentació Powerpoint, modificació i inserció de diapositives, inserció bafarades i text, animació i desar.

  1. Executeu el programa.
  2. Us apareixerà l’assistent. Observeu si teniu activada la casella Presentació buïda i, a continuació, premeu el botó Crea.
  3. Aneu a fitxer | obre i obriu la presentació a T:/Curs EI-EP…/4a sessió writerimpress/ tic.ppt.
  4. Cal que el primer que fem sigui desar-la a la T:/Curs EI-EP…/ la nostra carpeta amb el nom tic+el nostre nom: Fitxer | anomena i desa |T:/Curs EI-EP … / assistents / nostra carpeta amb el nom de fitxer tic i el nostre nom.odp i tipus de fitxer presentació d’Open Document (.odp). És una presentació que no té ni títol ni text. A cada pàgina hi ha una imatge d’un xiquet.
  5. Inseriu una diapositiva més del tipus “títol, imatge i text” anant a Insereix | diapositiva i triant el tipus que voleu a formats un cop hagi aparegut. Poseu-li un títol i un text (les TIC).
  6. Doneu un fons a la primera pàgina: Format | pàgina | fons i triem un format de fons de tipus gradació o mapa de bits.
  7. Aneu a la primera diapositiva i inseriu una bafarada amb un text curt tipus: “TIC tonten”. Poseu el tamany de la lletra gran i a color.
  8. Aneu a la següent diapositiva i feu el mateix (podeu copiar la bafarada en una diapositiva, anar a la següent, enganxar-la i modificar-hi el text).
  9. Desem la presentació al llapis USB i a la carpeta de la T:/ curs TIC… /nostra carpeta amb el nom de ticfrancesc.odp (tic i el vostre nom).
  10. Proveu la presentació i podeu afegir-li algun efecte de moviment o efecte d’animació: Presentació de diapositives | animació personalitzada.

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Open Office Writer.

Sessió elaborada per Francesc Bertomeu Sabaté

11 thoughts on “04, 5 febrer

  1. M.Carmen

    La majoria d’aquestes fitxes es poden treballar a classe.

  2. Juan

    La majoria d’activitats m’han semblat interessants, crec que es podrien treballar a classe.

  3. Casto

    Son activitats que poden anar molt bé, sobretot les de realitzar taules.

  4. Larisa Sierra Arocas

    Encara que algunes d’aquestes fitxes haurien de ser modificades, pense que son pràctiques.
    Larisa Sierra Arocas

  5. carmina escorihuela

    Finalment escriviu un comentari al final d’aquesta pàgina explicant que us han semblat i si les trobeu adequades per treballar amb els vostres alumnes. Al final del comentari poseu el vostre nom i cognom.
    trobo aquesta pàgina interesant perque es pot treballar material que tu mateix et prepares a l´ordinador amb els alumnes sense la nessecitat d´imprimir i fer fotocopies.

  6. enrica juan fornós

    Només he vist les del c.mitjà, la majoria es poden utilitzar . Gràcies

  7. Angels Llaó

    S’agraeix la possibilitat de tenir un material per a treballar els alumnes, que a més a més de poder fer fitxes en paper , pots utilitzar-ho per treballar amb ordinador cadascú al seu ritme, segons les seves necessitats amb més o menys nivell, reutilitzable, fàcil d’avaluar …

  8. Laia

    Bé, crec que són unes fitxes bastant interessants amb les quals els alumnes poden practicar la utilització del open office amb activitats prou senzilles i a la vegada practicar continguts treballats a classe.

  9. M.Carme

    M’han agradat molt les activitats de trobar l’endevinalla,així com les de separar les paraules d’un text.En general,penso que la majoria d’activitats són adequades per estimular l’atenció dels alumnes.

  10. Àngels Centelles

    M’he fixat amb les activitats de cicle inicial i m’han semblat bastant adequades per treballar amb els xiquets. Pots tractar les endevinalles, els mots encreuats, etc. i aquestes activitats penso que agraden als alumnes.

    Àngels Centelles

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *