03, 29 gener

Recursos TIC àrea de llengua (I)

Dimarts 29 de gener de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

CONTINGUTS

  • Recursos TIC àrea de llengua: JClic, Edu365.cat, XTEC.
  • Programa Open Office Writer com a processador de text: generalitats, taules, títols, ortografia i inserció d’imatges.

Recursos TIC àrea de Llengua

Llengua Catalana (Internet i llengua a Primària)
Ed. Infantil
Cicle Inicial
  • Ortografia bàsica a cicle inicial i exemple de funcionament: Un lloc web que presenta de manera visual, una colla de normes ortogràfiques bàsiques per a l’aprenentatge de l’escriptura. També pot ser perfectament vàlid, també, per als alumnes nouvinguts o d’incorporació tardana.
  • Paraules i Lletra per lletra són dos grups d’activitats adreçades a cicle inicial de primària. Al primer, Paraules, s’ha de relacionar la paraula amb la imatge. El segon, Lletra per lletra, consisteix a compondre paraules a partir de les lletres que les formen.
  • Aventura’t amb l’ortografia, i exemple de funcionament: És un material interactiu elaborat amb JClic amb exercicis graduats per dificultat que permeten atendre els diferents ritmes d’aprenentatge de cada alumne.
  • Lectura eficaç (edu365/Primaria)
  • La titella dels mots és una versió molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat.
  • http://www.grec.net/home/escolar/15/index.htm Entrena’t per llegir: justificació i activitat
  • Galí en línia: descripció i activitat (edu365/Primària/Lengua Catalana)
  • Poesi@com (edu365/primaria o infantil)
  • Vols jugar? llegim un conte, escric, escriu el conte, etc. (edu365/infantil)
Cicle Mitjà
  • La titella dels mots és una versió molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat.
  • Lectura eficaç (edu365/Primaria)Entrena’t per llegir: justificació i activitatdescripció i activitat (edu365/Primària/Lengua Catalana)
  • Poesi@com (edu365/primaria o infantil)
  • Mini unitats didàctiques (MUD – edu365/primaria/llengua catalana).
  • A Internet trobem diccionaris virtuals. Si anem a l’escriptori de l’EDU365 podem utilitzar el DIDAC. Recordeu que cal ser usuari i tenir la contrasenya per entrar-hi (podeu fer servir la de l’Xtec).
  • Per treballar el còmic és important no deixar de banda aspectes de llenguatge visual com la planificació i els punts de vista. Aquestes dues pàgines us poden ser útils:
Cicle Superior
  • La titella dels mots és una versió molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat.
  • Lectura eficaç (edu365/Primaria)
  • Entrena’t per llegir: justificació i activitat
  • Dictats (edu365/ESO/llengua catalana)
  • Galí en línia: descripció i activitat (edu365/Primària/Lengua Catalana)
  • Mini unitats didàctiques (MUD – edu365/primaria/llengua catalana)
  • Utilitzeu la possibilitat de buscar paraules en el DIDAC en aquestes dues propostes d’activitats tancades que segueixen.
  • Doneu una ullada a la Biblioteca d’aplicacions lèxiques, a l’apartat de Cicle Superior, on us proposen un munt d’activitats interessants per a fer amb el DIDAC adreçades a aquest cicle.
  • Una altra aplicació, Muds de Mots, que trobareu a la xarxa i on és important utilitzar el vocabulari de manera precisa. Les activitats estan agrupades en 4 nivells de dificultat (inicial, bàsic, intermedi i superior).
  • Per últim, entreu en aquest JClic i veieu la varietat d’activitats que ens proposa.
  • A Internet trobem diccionaris virtuals. Si anem a l’escriptori de l’EDU365 podem utilitzar el DIDAC. Recordeu que cal ser usuari i tenir la contrasenya per entrar-hi (podeu fer servir la de l’Xtec).
Suport tasca docent http://www.xtec.cat/recursos/catala/index.htm
Llengua Castellana (Internet i llengua a Primària)
Cicle Inicial
  • La marioneta de las palabras és una versió molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat i llengua castellana.
Cicle Mitjà
  • La marioneta de las palabras és una versió molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat i llengua castellana.
  • Ortografia interactiva i Ortografia, presenten activitats per fixar normes ortogràfiques de la llengua castellana.
  • La llamada de la selva: A partir del món dels animals es treballen tots els aspectes de la llengua relacionats amb el lèxic, és a dir: gènere, nombre, camps semàntics, refranys, frases fetes, locucions, comparacions, dites… També hi ha la possibilitat d’accedir a diferents textos: narració, poesia, contes, faules i articles periodístics.
Cicle Superior
  • La marioneta de las palabras és una versió Amigos capaces: a ¿eres capaz de reconocer a ciegas?hi ha un joc sobre les onomatopeies. http://www.educalia.org/aacc/s/menufs.html molt atractiva del joc del penjat. Des de la pàgina principal, escolliu l’edat i llengua castellana
  • Ortografia interactiva i Ortografia, presenten activitats per fixar normes ortogràfiques de la llengua castellana.
  • La llamada de la selva: A partir del món dels animals es treballen tots els aspectes de la llengua relacionats amb el lèxic, és a dir: gènere, nombre, camps semàntics, refranys, frases fetes, locucions, comparacions, dites… També hi ha la possibilitat d’accedir a diferents textos: narració, poesia, contes, faules i articles periodístics.
Suport tasca docent

Pràctica 1 (0:30)

  1. Proveu les diverses activitats, en funció del nivell i àrea que us interessi, clicant damunt d’elles.
  2. Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc amb les següents qüestions:
  • Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
  • El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
  • Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

Processador de textos: Open office writer

Farem una ullada ràpida pels menús i després veurem: configurar la pàgina, estil de text i copiar ràpid estil, taules, títols, ortografia i inserció d’imatges. També veurem que pot obrir i desar documents word.

En la següent adreça trobem un tutorial del Op. Of. writer per a iniciació: http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td114/continguts.htm#2

En la següent adreça trobem un tutorial del Op. Of. writer per a aprofundiment:

http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td158/index.html

Pràctica 2 (0:35)

Format de pàgina, visualització, fontwork i desar.

  1. Obriu el programa Open Office writer i canvieu a full horitzontal: Feu Format | Pàgina… | Pàgina i feu clic al botó Horitzontal, com es mostra a la imatge. Després, accepteu. El document apareixerà en format horitzontal a la pantalla.
  2. Si no veieu tot el full aneu a Visualitza | Escala i activeu ample de pàgina.
  3. Accediu ara al menú Visualitza | Barra d’eines| Fontwork. S’obrirà una barra d’eines
  4. Fent clic a la icona s’obrirà la galeria del Fontwork:
  5. Seleccioneu el model que més us agrade i accepteu. Feu doble clic damunt de la paraula fontwork per poder canviar el text.
  6. Escriviu el text i feu els canvis que calgue. Podeu afegir text a dalt i a baix per completar-lo o posar dos tipus de fontwork.
  7. Deseu el document com a cartell.odt al llapis USB.
  8. Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).

Pràctica 3 (0:30)

Copiar d’Internet, enganxar text i donar format.

  1. Obriu la pàgina http://www.educalia.org/externs/car05/c/protagonistes.html . Seleccioneu una part del text i copieu (CTRL + C).
  2. Obriu el programa Open Office writer i enganxeu el text copiat amb CTRL + V o Edita | Enganxa.
  3. Poseu un títol al text.
  4. Doneu format al títol utilitzant els estils del programa triant algun estil d’encapçalament.
  5. Escriviu una dita de carnaval al final del text.
  6. Seleccioneu i doneu format a la dita canviant-li el tipus de lletra, la mida i el color.
  7. Escriviu una altra dita a continuació.
  8. Situeu el cursor damunt la primera dita que li heu canviat el format i pitgeu pinzell de format.
  9. Cliqueu damunt de la nova dita i observeu com canvia el format.
  10. Deseu el document com a format.odt al llapis USB.
  11. Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).

Pràctica 4 (0:35)

Crear taula, copiar imatges i inserir-les, formatar taula i peu de pàgina.

  1. Obriu el programa Open Office writer i creeu un taula de doble entrada per poder afegir imatge i paraula o text.
  2. A Internet cerqueu imatges i clicant amb el botó de la dreta sobre elles copieu-les. Cal tenir en compte que si les volem per a una taula no cal que siguin molt grans.
  3. Torneu al Open Office writer i enganxeu-les dins la taula.
  4. Afegiu text a la cel·la del costat de cada imatge.
  5. Doneu format a la taula utilitzant la formatació automàtica.
  6. Completeu el document amb un títol i un peu de pàgina.
  7. Deseu el document com a taula.odt al llapis USB.
  8. Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).

Pràctica 5 (0:15)

  1. Escriviu un comentari al final d’aquesta pàgina amb aquells aspectes del Open Office writer que us agradaria que donessim al curs.

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Open Office Writer i Impress.
Sessió elaborada per Francesc Bertomeu Sabaté

18 thoughts on “03, 29 gener

  1. M.carme

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? Jo he treballat amb les activitats del Jclic i les de l’Edu365 a Infantil i a Primària, i en general estan totes molt bé.
    * El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? si Per què? perquè complementen el treball curricular d’una forma mes atractiva i motivadora.
    * Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.http://www.xtec.net/recursos/lit_inf/contes/
    Es una pàgina amb diferents links per treballar la llengua a través dels contes.

  2. Àngels Centelles

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    L’activitat d’endevinalles “M’endevines?” juntament amb la dels poemes penso que són molt interessants per treballar a l’Educació Infantil. El fet de poder escollir el tipus de lletra (lligada o de pal), poder escoltar, i disposar d’un suport visual ajuda molt als infants. També m’ha agradat l’activitat “Lletra per lletra”.
    * El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
    Penso que si. El fet de poder treballar a través d’uns mitjans que no són els haituals (ordinadors) motiva els xiquets. A més, com ja he dit, aquestes activitats ofereixen uns suports (visuals, auditius, orals…)que afavoreixen l’aprenentatge.
    * Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
    No en conec cap.

  3. Carmina Escorihuela Colom

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    l´activitat del comic la considero prou interesant ja que a ells els entra molt per la vista i els agrada molt. També trobo interesant les activitats de la poesia perque els ajuda a entendre aquest llenguatge que de vegades és complicat i els costa d´entendre.
    El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què? si, perque amb jocs treballen la llengua i sense adonar-se van adquirint vocabulari, lligen,… i a més després a l´hora d´aplicar-lo ho fan amb més facilitat.
    Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  4. Belén

    Trobo que les activitats de la Zona Clic de Cicle superior estan molt be, perque són visualment atractives i et permeten buscar el tema que hi vols treballar amb els alumnes.

  5. Casto

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    La de l’ortografia interactiva.

    El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
    Si per a reforçár d’una manera més visual els continguts.

    Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  6. juan

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    Paraules, Lletra per lletra,Lectura eficaç i Ortografia bàsica semblen adequades per aquesta edat.
    * El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Si Per què?
    * Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  7. Ursula

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?Per a P3 podriem treballar les lletres, la poesia els contes,els colors.Enfí totes les webs que he mirat m’han semblat bastant atractives per als nens d’aquesta edad.
    * El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?Crec que sí,perque treballar amb l’ordinador els agrada molt i paren prou atenció.Per a ells és com un joc i a la vegada aprenen sense adonarse’n.
    * Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  8. Angels

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    Sovint treballo activitats de llengua des de lapàgina de l’EDU365 en l’apartat de Primària i llengua catalana o castellana.
    També a la pàgina de “AULANET” hi ha activitats interessants.
    El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Sí
    Per què?
    La proposta d’activitats a través de l’ordinador enganxa molt als alumnes ja que aprenen d’una manera lúdica, els crida l’atenció i les noves tecnologies els motiven. A més a més ajuda, a través de l’audio a l’adquisició de vocabulari i pronúncia amb els alumnes de nova incorporació al nostre sistema educatiu.
    Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  9. maria jose marsal

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
    mágraden prou les de lectura eficaç per fixar l’atenció.Les d’ortografia bàsica trobo que han de llegir massa,potser millor per a segon.les de paraules lletra per lletra estan bé per a primer.

  10. Cinta

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? per a treballar a C.M trobo interessant la pàgina de lectura eficaç perquè es treballen molts aspectes.
    El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Sí Per què? Perquè són molt motivadores. També seria molt interessant treballar les TIC dintre l’aula, per fer activitats de reforç o d’ampliació.
    Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.

  11. Cinta

    Creiem que les taules seria un punt interessant per treballar les properes sessions.

  12. Casto

    Predeterminar en un text l’idioma i pasar després el corrector.
    Fer presentacions.

  13. Lore

    m’agradaria treballar les presentacions per poder ensenyar els alumnes a fer les eues pròpies.

  14. M.carme

    Penso que seria interessant conèixer el procés de crear una taula i introduir texte, i contemplar els possibles problemes q et vas trobant .

  15. Àngels Centelles

    Es poden inserir gràfiques a través de l’OpenOffice És un programa que no utilitzo gairebé mai, però seria interessant saber-ho.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *