02, 22 gener

Plàstica amb TIC i carnaval

Dimarts 22 de gener de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.

CONTINGUTS

  • Recursos TIC Carnaval.
  • Recursos TIC àrea de plàstica: KID PIX, Tux Paint. (2a part)
  • Recursos TIC fotografia: bases de dades, recerca imatges, retoc amb GIMP.
  • Ús del canó de projecció.

PRÀCTICA 1 – Recursos TIC del Carnaval (0:30)

  1. Obriu l’adreça de carnaval de l’edu365.com: http://www.edu365.cat/carnaval/index.htm
  2. Proveu les diverses activitats clicant damunt d’elles.
  3. Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc amb les següents qüestions:
  • Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
  • Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
  • Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
  • Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.

PRÀCTICA 2 – Dibuix amb TUX PAINT (0:40)

El Tux Paint és un programa de dibuix per a xiquets i xiquetes a partir de tres anys. És adequat per treballar a ed. infantil i c. inicial. Les seves característiques faciliten la feina als més menuts: Conjunt d’eines limitat; Interfície molt senzilla; Efectes sonors i gràfics atractius per als menuts.

Des de la web del projecte Tux Paint: http://www.tuxpaint.org, es poden descarregar tant el programa com una col·lecció de segells de goma per estampar.

A l’adreça http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td132/d132m6/TuxPaint.pdf trobeu un tutorial del Tux paint en català.

  1. Poseu en marxa el programa TUX PAINT a partir de la icona que trobareu a l’escriptori.
  2. Feu un dibuix com a fitxa per a completar per un alumne.
  3. Desa’l
  4. Modifica’l i desa’l com un altre dibuix.

PRÀCTICA 3 – Cerca imatges a Internet i desar-les (0:30)

Com desar una imatge d’una web

Qualsevol imatge que veiem amb el navegador d’Internet pot ser desada a l’ordinador. Quan navegueu per una pàgina web feta amb htm, amb el botó dret del ratolí, cliqueu al damunt de la fotografia o de la icona que vulgueu desar.

Trieu l’opció Desa la imatge com a…, escolliu la carpeta on la voleu desar i poseu nom i extensió al fitxer.

Una altra possibilitat d’obtenir imatges: els cercadors

El Google ofereix una possibilitat de cerca d’imatges. Solament heu de clicar a l’opció d’imatges. Teclegeu la vostra sol·licitud a la caixa de recerca d’imatges i cliqueu o bé el botó buscar imatges, o premeu l’enter del vostre teclat.

Quan vegeu la pàgina de resultats, cliqueu sobre la versió de la imatge que vulgueu veure. Proveu de fer una cerca alternativament amb les paraules següents: gos, perro, dog, chien.

Exploreu els bancs d’imatges

A Internet ja hi ha reculls d’imatges que ens faciliten la feina: són els bancs d’imatges. N’hi ha que tenen finalitat lucratives i n’hi ha d’altres que permeten utilitzar-les lliurement.

Un bon exemple és FreeFoto.com. Tot i que és una web en anglès, us serà molt fàcil explorar-la i obtenir bones imatges en una bona resolució.

La Xarxa està plena d’imatges per aprofitar.:

Capturar una pantalla de l’ordinador i editar-la amb Gimp

Podem capturar una pantalla de l’ordinador sobre un document d’Internet o qualsevol altra finestra i capturar-lo i enganxar-lo i desar-lo amb Gimp:

  1. Visualitzeu una pantalla o programa que vulgueu capturar i pitgeu la tecla Impr Pant (al costat de F12).
  2. Obriu el Gimp  i feu fitxer | adquireix | del porta-retalls i se us enganxarà la pantalla capturada de tot l’ordinador. Podeu escapçar-la o seleccionar només la part desitjada i desar-la en format .jpg per incorporar-la a algun altre programa.

NOTA: Si el que us interessa és una finestra de la pantalla i no la pantalla completa cal que: La finestra que us interessi estigue activa i mantingueu pitjada la tecla Alt mentre pitgeu la tecla Impr Pant. D’aquesta manera no captura tota la pantalla sinó només la finestra activa.

  1. Deseu 4 fotos d’Internet en la carpeta “els meus documents” de l’ordinador, utilitzant un mètode dels exposats.

PRÀCTICA 4 – Edició d’imatges amb Gimp (0:40)

El GIMP (GNU Image Manipulation Program) és un programa de creació i retoc d’imatges. Podeu fer amb el GIMP les accions bàsiques de: seleccionar amb diferents eines, retallar, pintar, canviar les mides, inserir text a una imatge, variar el color, posar efectes, etc.

  1. Obriu el programa Gimp 2.2. i obriu una de les fotos que vulgueu tractar.
  2. En obrir veiem que s’obre una finestra nova amb la foto. La finestra es pot redimensionar i moure. Podem apropar-la o allunyar-la amb les tecles + i -.
  3. Seleccionem una part de la foto i la copiem (menú Edita copia o bé CTRL+C).
  4. I l’enganxem com una foto nova anant a menú Edita/Enganxa com a nou. Ara tenim dos fotos, l’original i la còpia de la selecció.
  5. Desem la nova foto al mateix lloc amb un altre nom i amb format .JPG o .JPEG.
  6. Fem un marc a la foto utilitzant l’eina pinzell, amb un gruix de 19 i un color diferent a negre. Per traçar rectes amb el pinzell cliquem en un punt i aguantem pitjada la tecla CTRL mentre movem el cursor i tornem a pitjar quan la recta que volem estigui al punt desitjat.
  7. Inserim un text a la foto seleccionant l’eina text (T) i clicant en l’espai de la foto on la volguem inserir.
  8. Variem el tamany i el color del text i finalment, quan la tinguem amb el color i tipus de lletra desitjat, triem l’eina selecció, cliquem damunt el text posat i movem les fletxes del teclat per ubicar-ho on calgui.
  9. Finalment desem la foto.

Recursos i tutorials:

MATERIAL NECESSARI:

  1. Documentació en paper lliurat pel formador.
  2. Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
  3. Programari: Kid Pix, Tux paint i Gimp.

Sessió elaborada per Francesc Bertomeu Sabaté

13 thoughts on “02, 22 gener

  1. M. Carme

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    Jo he fet servir la majoria de les activitats de Carnaval amb els alumnes d’Ed. Infantil quans’apropa el Carnaval.Estan molt bé.
    Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.Si, amb els de P-3 treballava el conte El Carnaval al bosc. L’activitat anem al Carnaval també els agrada molt.

    Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    jopenso que si que cal, ja que l’escola està inmmersa a l’entorn i no es pot deslligar de les celebracions que s’hi realitzen.
    Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la. http://www.educalia.org/externs/car05/s/index.html és una adreça de l’obra social de la Caixa que està molt bé per a primària.

  2. maria jose marsal

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    la dels barrets o les disfresses.
    * Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    no ho farè perquè no dono la informàtica al meu curs.
    * Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…està bé cilebrar-lo perquè és una festa molt divertida per als xiquets.
    * Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.

  3. Àngels Centelles

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    En primer lloc, m’agradaria dir que no he utilitzat cap d’aquestes activitats amb els alumnes, ja que he començat a treballar fa poc. Tot i això, n’he trobat unes de molt interessatns per treballar a l’educació infantil i pot ser al primer cicle d’educació primària. L’activitat anomenada “Disfressa els ninos” penso que és molt rica en continguts perquè ofereix molts recursos (trencaclosques, vestir i desvestir, etc.). Encara que no l’he pogut obrir, també m’ha semblat interessant, a primer cop d’ull, l’activitat de les lletres disfressades, ja que suposo que a més de treballar el carnestoltes també es treballa la lectoescriptura.
    * Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    Com ja he dit, si en tinc l’ocasió no descartaria treballar amb els alumnes el Carnaval a través d’una sessió TIC. Penso que hi ha activitats molt interessants.
    * Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    Penso que si que cal celebrar el carnaval a l’escola, perquè no només s’ha de valorar el fet de disfressar-se, sinò que a través d’aquest tema podem treballar totes les àrees d’una manera globalitzada. A més, també aprenem costums i tradicions pròpies del nostre país (quaresma, enterro de la sardina…)
    * Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.
    No, no en conec cap.

  4. Cinta Rollan

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? Quansevol que sigui de música, com per exemple l’activitat clic del Carnaval dels Animals.
    Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    Sí, la citada anteriorment.
    Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.
    Crec que és una festa que s’ha de celebrar perquè els xiquets s’ho passen molt bé disfressant-se.

  5. Fernando Mainer

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    Jo intentaria fer un taller de cuina, especialitat carnavalesca.
    http://www.tvcatalunya.com/cuines/receptes/recepta_370.htm

    Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    M´agradaria molt, però em sembla que no serà possible.

    Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    Penso que hauria de celebrar-se, en mesura, sense utilitzar-ne massa dies.

    Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.
    Home, ara mateix! … Però ja buscaré.

  6. Enrica Juan Fornós

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    L’activitat Disfressoteca trobo que pel diferents apartats que té aniria bé per als alumnes de 3r.
    Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    Treballarem (amb la mestra que els ve a fer informàtica) el carnaval.per exemple el de “fes-te una corona boja” per a treballar el text instructiu.
    Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    El carnaval cal treballar-lo a l’escola, però no amb la intensitat que el treballavem fa uns anys en què l’escola tenia el paper de recuperar la tradició del carnaval.
    Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.

  7. Belén Molero Ribera

    Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    Carnaval al Bosc.
    Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    No.Prefereixo treballar un altre tema.
    Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    Si que cal, perque és una forma de mantenir les tradicions.
    Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.

  8. Carmina Escorihuela Colom

    -Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -Les activitats són les de el carnaval al món per tal de conèixer la mateixa festa a diferents parts del món, les de “obra social fundació la caixa” perquè hi ha molta varietat i perquè es tracten diferents coses del carnaval (història, disfresses,…)
    -Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    -Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    Jo crec que es bonic celebrar el carnaval però tractant-lo com un costum de forma alegre i participativa i igualitària, i no com alguna cosa econòmica on cada nen tracta de portar la millor disfressa.
    -Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.

  9. Casto Pastor García

    # Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -Parlar de les tradicions i del carnaval arreu del món.

    # Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    -No ho tenia contemplat, però he vist algunes pàgines interessants que faré servir.

    # Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    -Si que cal, ja que és una tradició.

    # Si coneixes alguna altra adreça web de carnaval que sigui interessant envia-la.
    No

  10. Mª Carmen Llao Queral

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -Les activitats que faria serien les de poder disfressar-se.
    * Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu
    -No jo no treballo en cap sessió TIC, no estic preparada.
    * Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    -Si que cal treballar-lo així farem que no es perdi.

  11. Emília Fandos Gargallo

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -La de les caretes i la de les disfresses. De moment, encara no puc opinar perquè encara no ho he posat a la pràctica.
    * Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    -De moment, no crec. El motiu és la poca pràctica que tinc amb els ordinadors. Però tot arribarà…
    * Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    -Crec que sí que cal per tal de no perdre les festes que s’han celebrat sempre, com una tradició.A més a més, la motivació dels alumnes és molt gran.

  12. Larisa Sierra Arocas

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -CARNAVAL AL BOSC, TANTS CAPS TANTS BARRETS, DISFRESSOTECA.

    * Penses treballar el Carnaval amb alguna sessió TIC amb els teus alumnes? En cas afirmatiu comenta amb quines i en cas negatiu comenta el motiu.
    -SI, TREBALLARÉ AMB EL CURS DE PRIMER QUALSEVOL DELS QUE HE NOMENAT DALT.

    * Afegeix algun comentari sobre el fet de celebrar el carnaval a l’escola: cal, no cal i perquè…
    -PENSE QUE SOBRETOT DEPÈN DELS TIPUS DE DISFRESSES I DE LA TEMÀTICA A ESCOLLIR.

  13. MARTINA SANZ MOLINA

    * Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
    -Penso que una de les activitats més adequades per treballar a P-3 seria disfressoteca, com la de crear una careta,ja que els més petits podrien fer part del treball.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *