Recursos TIC àrea de llengua (I)
Dimarts 29 de gener de 2008, a les 17,15 i fins les 20,15 a l’aula d’informàtica del CEIP Riumar.
CONTINGUTS
- Recursos TIC àrea de llengua: JClic, Edu365.cat, XTEC.
- Programa Open Office Writer com a processador de text: generalitats, taules, títols, ortografia i inserció d’imatges.
Recursos TIC àrea de Llengua
Llengua Catalana (Internet i llengua a Primària)
Ed. Infantil |
|
Cicle Inicial |
|
Cicle Mitjà |
|
Cicle Superior |
|
Suport tasca docent | http://www.xtec.cat/recursos/catala/index.htm |
Llengua Castellana (Internet i llengua a Primària)
Cicle Inicial |
|
Cicle Mitjà |
|
Cicle Superior |
|
Suport tasca docent |
Pràctica 1 (0:30)
- Proveu les diverses activitats, en funció del nivell i àrea que us interessi, clicant damunt d’elles.
- Escriviu un comentari al peu d’aquesta pàgina del Bloc amb les següents qüestions:
- Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
- El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
- Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Processador de textos: Open office writer
Farem una ullada ràpida pels menús i després veurem: configurar la pàgina, estil de text i copiar ràpid estil, taules, títols, ortografia i inserció d’imatges. També veurem que pot obrir i desar documents word.
En la següent adreça trobem un tutorial del Op. Of. writer per a iniciació: http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td114/continguts.htm#2
En la següent adreça trobem un tutorial del Op. Of. writer per a aprofundiment:
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td158/index.html
Pràctica 2 (0:35)
Format de pàgina, visualització, fontwork i desar.
- Obriu el programa Open Office writer i canvieu a full horitzontal: Feu Format | Pàgina… | Pàgina i feu clic al botó Horitzontal, com es mostra a la imatge. Després, accepteu. El document apareixerà en format horitzontal a la pantalla.
- Si no veieu tot el full aneu a Visualitza | Escala i activeu ample de pàgina.
- Accediu ara al menú Visualitza | Barra d’eines| Fontwork. S’obrirà una barra d’eines
- Fent clic a la icona
s’obrirà la galeria del Fontwork:
- Seleccioneu el model que més us agrade i accepteu. Feu doble clic damunt de la paraula fontwork per poder canviar el text.
- Escriviu el text i feu els canvis que calgue. Podeu afegir text a dalt i a baix per completar-lo o posar dos tipus de fontwork.
- Deseu el document com a cartell.odt al llapis USB.
- Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).
Pràctica 3 (0:30)
Copiar d’Internet, enganxar text i donar format.
- Obriu la pàgina http://www.educalia.org/externs/car05/c/protagonistes.html . Seleccioneu una part del text i copieu (CTRL + C).
- Obriu el programa Open Office writer i enganxeu el text copiat amb CTRL + V o Edita | Enganxa.
- Poseu un títol al text.
- Doneu format al títol utilitzant els estils del programa triant algun estil d’encapçalament.
- Escriviu una dita de carnaval al final del text.
- Seleccioneu i doneu format a la dita canviant-li el tipus de lletra, la mida i el color.
- Escriviu una altra dita a continuació.
- Situeu el cursor damunt la primera dita que li heu canviat el format i pitgeu pinzell de format
.
- Cliqueu damunt de la nova dita i observeu com canvia el format.
- Deseu el document com a format.odt al llapis USB.
- Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).
Pràctica 4 (0:35)
Crear taula, copiar imatges i inserir-les, formatar taula i peu de pàgina.
- Obriu el programa Open Office writer i creeu un taula de doble entrada per poder afegir imatge i paraula o text.
- A Internet cerqueu imatges i clicant amb el botó de la dreta sobre elles copieu-les. Cal tenir en compte que si les volem per a una taula no cal que siguin molt grans.
- Torneu al Open Office writer i enganxeu-les dins la taula.
- Afegiu text a la cel·la del costat de cada imatge.
- Doneu format a la taula utilitzant la formatació automàtica.
- Completeu el document amb un títol i un peu de pàgina.
- Deseu el document com a taula.odt al llapis USB.
- Deseu el document a la vostra carpeta de la T:/Curs EI-EP treball TIC (anomena i desa…).
Pràctica 5 (0:15)
- Escriviu un comentari al final d’aquesta pàgina amb aquells aspectes del Open Office writer que us agradaria que donessim al curs.
MATERIAL NECESSARI:
- Documentació en paper lliurat pel formador.
- Llapis USB (pen-drive, llapis de memòria), portat pels assistents per anar guardant els materials i programes que treballarem al curs.
- Programari: Open Office Writer i Impress.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? Jo he treballat amb les activitats del Jclic i les de l’Edu365 a Infantil i a Primària, i en general estan totes molt bé.
* El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? si Per què? perquè complementen el treball curricular d’una forma mes atractiva i motivadora.
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.http://www.xtec.net/recursos/lit_inf/contes/
Es una pàgina amb diferents links per treballar la llengua a través dels contes.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
L’activitat d’endevinalles “M’endevines?” juntament amb la dels poemes penso que són molt interessants per treballar a l’Educació Infantil. El fet de poder escollir el tipus de lletra (lligada o de pal), poder escoltar, i disposar d’un suport visual ajuda molt als infants. També m’ha agradat l’activitat “Lletra per lletra”.
* El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
Penso que si. El fet de poder treballar a través d’uns mitjans que no són els haituals (ordinadors) motiva els xiquets. A més, com ja he dit, aquestes activitats ofereixen uns suports (visuals, auditius, orals…)que afavoreixen l’aprenentatge.
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
No en conec cap.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
l´activitat del comic la considero prou interesant ja que a ells els entra molt per la vista i els agrada molt. També trobo interesant les activitats de la poesia perque els ajuda a entendre aquest llenguatge que de vegades és complicat i els costa d´entendre.
El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què? si, perque amb jocs treballen la llengua i sense adonar-se van adquirint vocabulari, lligen,… i a més després a l´hora d´aplicar-lo ho fan amb més facilitat.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Trobo que les activitats de la Zona Clic de Cicle superior estan molt be, perque són visualment atractives i et permeten buscar el tema que hi vols treballar amb els alumnes.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
La de l’ortografia interactiva.
El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
Si per a reforçár d’una manera més visual els continguts.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
Paraules, Lletra per lletra,Lectura eficaç i Ortografia bàsica semblen adequades per aquesta edat.
* El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Si Per què?
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
* Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?Per a P3 podriem treballar les lletres, la poesia els contes,els colors.Enfí totes les webs que he mirat m’han semblat bastant atractives per als nens d’aquesta edad.
* El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?Crec que sí,perque treballar amb l’ordinador els agrada molt i paren prou atenció.Per a ells és com un joc i a la vegada aprenen sense adonarse’n.
* Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
Sovint treballo activitats de llengua des de lapàgina de l’EDU365 en l’apartat de Primària i llengua catalana o castellana.
També a la pàgina de “AULANET” hi ha activitats interessants.
El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Sí
Per què?
La proposta d’activitats a través de l’ordinador enganxa molt als alumnes ja que aprenen d’una manera lúdica, els crida l’atenció i les noves tecnologies els motiven. A més a més ajuda, a través de l’audio a l’adquisició de vocabulari i pronúncia amb els alumnes de nova incorporació al nostre sistema educatiu.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)?
El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Per què?
mágraden prou les de lectura eficaç per fixar l’atenció.Les d’ortografia bàsica trobo que han de llegir massa,potser millor per a segon.les de paraules lletra per lletra estan bé per a primer.
Quina o quines activitat/s consideres més adequades per treballar amb els teus alumnes i comenta-ho (si ja l’has fet servir i de quina manera t’ha anat)? per a treballar a C.M trobo interessant la pàgina de lectura eficaç perquè es treballen molts aspectes.
El treball de llengües és susceptible de reforçar-lo amb activitats TIC com les proposades? Sí Per què? Perquè són molt motivadores. També seria molt interessant treballar les TIC dintre l’aula, per fer activitats de reforç o d’ampliació.
Si coneixes alguna altra adreça web de llengües que sigui interessant envia-la.
Creiem que les taules seria un punt interessant per treballar les properes sessions.
FER TAULES,SABER CANVIAR DOCUMENTS DE WORD,
EL QUE SIGUI
Predeterminar en un text l’idioma i pasar després el corrector.
Fer presentacions.
FER TAULES
COM MODIFICAR I APLICAR IMATGES EN UN TEXT.
m’agradaria treballar les presentacions per poder ensenyar els alumnes a fer les eues pròpies.
Penso que seria interessant conèixer el procés de crear una taula i introduir texte, i contemplar els possibles problemes q et vas trobant .
Es poden inserir gràfiques a través de l’OpenOffice És un programa que no utilitzo gairebé mai, però seria interessant saber-ho.