Tornados i huracans

Uns recursos per a entendre com es formen els tornados i huracans:
http://www.elmundo.es/elmundo/2012/04/27/ciencia/1335527011.html

[youtube]http://youtu.be/vwQE3PW2KIU[/youtube]

[youtube]http://youtu.be/0TZwtSd13ns[/youtube]

[youtube]http://youtu.be/7qym7b-qvkE[/youtube]

El cicle de les roques

Aquest vídeo explica de manera molt entenedora el cicle de les roques.
Gaudiu-lo!
[youtube]http://youtu.be/Uu-lRTK7MLA[/youtube]

[youtube]http://youtu.be/36m5gZJjv_k[/youtube]

Laniakea

El cel immens:
[youtube]http://youtu.be/rENyyRwxpHo[/youtube]

Podeu mirar:
http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2014/09/04/laniakea_our_local_supercluster.html

http://esmateria.com/2014/09/03/vivimos-en-un-rincon-del-universo-llamado-laniakea-con-100-000-billones-de-soles/

JP

Què és el “fracking”?

En aquesta entrada he recollit una sèrie de documents que ens poden ajudar a entendre aquesta tècnica. Observareu que segons qui explique en què consisteix el “fracking” sembla un procediment innocu o bé un procediment perillós. Pregunteu-vos per la motivació dels autors dels diferents vídeos, si poden o no tenir interessos “ocults”, i sigueu crítics.

Si no heu entès ni la tècnica ni perquè ningú es voldria oposar, mireu els següents documents:

És molt interessant aquesta breu notícia de tve:

Polémica por el posible uso del ‘fracking’ para extraer gas naturalVer vídeoPolémica por el posible uso del 'fracking' para extraer gas natural

Finalment, us deixe amb un enllaç a capítol de la sèrie “El escarabajo verde” dedicat a aquesta tècnica extractiva:

http://www.rtve.es/rtve/20120426/escarabajo-verde-analiza-tecnica-del-fracking-extraccion-gas-no-convencional-fracturas/518879.shtml

Els sòls. L’edafogènesi

L’objectiu d’aquesta entrada es facilitar-vos l’accés a una sèrie de recursos que us permetran aproximar-vos al coneixement del sòl, la seva estructura i els processos de formació.
Aquest post anirà evolucionant al llarg de la setmana. De moment, us presente una sèrie d’enllaços que vull que visiteu, per tal respondre a les preguntes següents:
1) Què és el sòl?
2) Quina és la seva estructura?
3) Quins són els factors que intervenen en la seva formació?
4) Què és el perfil d’un sòl? i els horitzons?
4) Quins tipus de sòls existeixen?
Ací teniu els enllaços que us he seleccionat per tal d’orientar-vos en la vostra recerca:

http://biolulia.wordpress.com/4-eso/6-dinamica-decosistemes/7-2-la-formacio-del-sol/

http://ca.wikipedia.org/wiki/S%C3%B2l

http://cassany.cat/CTMA/CTMA02_04.html

http://tecnologiaisostenibilitat.cus.upc.edu/continguts/agricultura-i-alimentacio/3.-analisi-de-la-problematica/3.1

http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=17594

http://edafologia.ugr.es/introeda/tema01/form.htm

http://edafologia.ugr.es/introeda/tema00/progr.htm

Presentació ppt

Bona feina!
Cordialment,
J

La qualitat de l’aire a Catalunya

L’objectiu d’aquesta entrada és facilitar-vos el coneixement dels següents conceptes, importants per a l’alumnat de 2n de Batxillerat de CTMA:

La qualitat de l’aire. La Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA). L’índex català de la qualitat de l’aire (ICQA). Estudi i valors de l’ICQA.
Fixeu-vos en el text, extret d’un document que us adjunte, i en els enllaços que trobareu.

La contaminació de l’aire és un procés que s’inicia a partir de les emissions a l’aire des dels diferents focus emissors de contaminants a l’atmosfera. L’atmosfera és un medi fluid amb una dinàmica que fa que la dispersió i el transport dels contaminants siguin difícils d’estudiar i de preveure. Així la relació entre la quantitat de contaminants emesos a l’aire i la presència d’aquests a l’aire en un moment i en un lloc determinat no és una relació directa ni proporcional ni senzilla de conèixer ja que l’atmosfera és un sistema complex amb un comportament caòtic.
Per tant, per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica és necessari, per una banda el control de les emissions atmosfèriques (nivells d’emissió), i per altra banda, el control i la vigilància de la presència dels contaminants a l’aire en diferents punts receptors (nivells d’immissió).
La vigilància de la qualitat de l’aire consisteix en el mesurament dels nivells de concentració a l’aire dels diferents contaminants atmosfèrics en diferents punts receptors. Aquests nivells s’anomenen nivells d’immissió. Aquests es controlen mitjançant la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica (XVPCA), que s’estén a tot l’àmbit territorial de Catalunya. La formen tots els aparells de mesurament automàtic o manual capaços de mesurar i determinar els nivells d’immissió dels contaminants principals de cada zona.

L’ Índex Català de Qualitat de l’Aire (ICQA)
L’ICQA és el sistema d’informació pública de l’estat de la qualitat de l’aire implantat a Catalunya des del gener de 1995. L’ICQA s’ha d’interpretar com un indicador orientatiu de la qualitat de l’aire adreçat especialment al públic general.

Què és i com s’estructura la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica?


És un sistema de detecció dels nivells d’immissió dels principals contaminants.
Recordeu que:
Un contaminant és el nom que rep tota substància aliena a la composició de l’atmosfera que passa a ella i roman durant un cert temps. També s’inclou dins d’aquesta categoria totes aquelles substàncies que conformen l’atmosfera però que es presenten en concentracions superiors a les naturals.
En aquest enllaç trobareu tota la informació que necessiteu conèixer sobre la contaminació atmosfèrica, els principals contaminants i les seves fonts.
Si piqueu sobre la imatge següent podreu veure les darreres dades d’immissió recollides per la XVPCA en els diferents punts de la xarxa:

És important que descarregueu el document “La Qualitat de l’Aire a Catalunya, Dades Manuals i Automàtiques, Període: 1998-1999“. Teniu a l’abast documents molt més recents, però en les primeres 15 pàgines d’aquest, es descriuen amb precisió moltes idees que necessiteu conèixer.

Per a finalitzar l’entrada, us suggereixc que feu una ullada als següents enllaços del Departament de Medi Ambient (tots els textos d’aquesta entrada, així com les imatges i enllaços, els he obtingut d’aquest web de la Generalitat).
Atmosfera.
Contaminació Atmosfèrica.
Conceptes Clau.

I tingueu present l’enllaç “Àmbits d’actuació“, per a ampliar o comprendre millor diferents continguts sobre el medi ambient que hem vist a l’aula, especialment en la seva concreció en el territori català.
Cordialment,
Jesús Pedrós

Monitors sísmics

En aquest web podeu veure, pràcticament en temps real, els terratrèmols que hi ha en qualssevol lloc del món:

Si cliqueu amb el ratolí sobre una zona concreta, s’obre una nova finestra que mostra en detall la zona sobre la qual hem clicat, proveu-ho.

Al web de l’Institut Geològic de Catalunya podeu consultar en directe els resultats de la xarxa de sismògrafs,
i el mapa amb la localització preliminar dels terratrèmols que han tingut lloc a Catalunya durant els darrers 30 dies:

Al web del Instituto Geológico Nacional podeu consultar els terratrèmols que han afectat la Península Ibérica i les Illes Canàries durant els darrers 10 dies:

Podeu mirar també els següents enllaços:
Sobre la tectònica de plaques:
http://www.xtec.cat/ceipalber/ciencia/agentsint/plaques.htm
http://ca.wikipedia.org/wiki/Placa_tect%C3%B2nica
http://francadenas.blog.cat/2009/10/01/plaques-tect-niques/
http://www.slideshare.net/gabriel_roig/tectnica-de-plaques-presentation

Altres entrades en aquest mateix bloc, per exemple:
http://blocs.xtec.cat/ctma/2011/01/10/institut-geologic-de-catalunya/
http://blocs.xtec.cat/ctma/2010/10/25/la-tectonica-de-plaques-2/
http://blocs.xtec.cat/ctma/2010/09/26/la-tectonica-de-plaques/

I podeu consultar també aquests documents sobre el risc sísmic i volcànic a Catalunya:
El risc de terratrèmols a Catalunya: http://ubuntuone.com/0Yksx5jgdJUCT9BqXNiLpo
El risc volcànic a Catalunya: http://ubuntuone.com/4W7UglqhKKSA4L8f2BiGAX

Ara, podeu intentar respondre la primera pregunta (apartats a i b) d’aquest exercici (PAU, juny 2011): http://ubuntuone.com/77RskPozGENFNhzCyMWVhP
(Si no se us obre algun document al picar a sobre de l’enllaç, feu amb el ratolí: clic botó dret > anomena i desa)

Vull donar les gràcies a @AnnaCasamitjana per la seva piulada on em va fer conèixer el monitor sísmic mundial.
Cordialment,
Jesús Pedrós

El niño

Per què pugueu entre millor el fenomen meteorològic conegut com “el niño”, us deixe un parell d’enllaços molt aclaridors.
Piqueu a sobre dels diagrames per visitar les fonts on trobareu les animacions i explicacions corresponents.
Mireu també els dos webs següents, on podreu trobar informació actualitzada sobre les temperatures de l’Oceà Pacífic:
http://www.elnino.noaa.gov/
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis_monitoring/lanina/
Cordialment,
Jesús Pedrós.

 

Les zones climàtiques

Les diferents zones climàtiques són el resultat (recordeu) de tres grans motors: (1) l’ascens d’aire calent i humit a la Zona de Convergència Intertropical, (2) El descens d’aire fred i sec a les Zones Polars i (3): la força de Coriolis.
Aquesta animació ens mostra de manera bastant aclaridora com s’estableixen aquestes zones climàtiques i com varien al llarg de l’any:

Els fronts freds i càlids (2)

En una entrada anterior us explicava els diferents tipus de fronts, ara reprenem el tema amb unes animacions que ens poden ajudar a comprendre millor el funcionament dels fronts freds i els fronts càlids, piqueu a sobre dels diagrames per a veure les animacions esmentades. Fixeu-vos (es veu més clarament en el primer diagrama animat) que els núvols que es formen associats als diferents tipus de fronts, són diferents.
Cordialment,
Jesús Pedrós