CRE-ART
Programació didàctica dirigida a Cicle Superior
Educació Visual i Plàstica
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Ampliar les possibilitats d’expressió i comunicació amb els altres per mitjà dels recursos que li proporcionen els llenguatges artístics, promovent la iniciativa personal, la imaginació i la creativitat.
2. Competència artística i cultural
El coneixement dels diferents codis artístics i ús de les tecnologies ajuden l’alumnat a iniciar-se en la percepció i comprensió del món que els envolta.
Respecte per altres formes d’expressió i pensament dotant a l’alumnat d’eines per valorar-les i formular opinions fonamentades que contribueixen a configurar criteris personals vàlida en relació amb els productes culturals.
3. Tractament de la informació i competència digital
Dimensió Instruments i aplicacions: ús de dispositius, aplicacions i programari.
Dimensió comunicació interpersonal i col·laboració: comunicar de manera interpersonal o col·laborativament, produint i interpretant missatges multimèdia i la publicació a Internet.
4. Competència matemàtica
Aborda conceptes i representacions geomètriques.
5. Competència d’aprendre a aprendre i (6) Competència d’autonomia i iniciativa personal
Reflexió sobre els processos en la manipulació d’objectes, l’experimentació amb tècniques i materials, la capacitat d’observació, la indagació i la planificació.
7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
Ens servim del medi com a mitjà per a la creació artística.
8. Competència social i ciutadana
La interpretació i la creació suposa el treball en equip i contribueix a la sociabilització dels alumnes en la mesura que comparteixen experiències i manifestacions culturals.
OBJECTIUS D’APRENENTATGE
– Representar la figura humana, les seves postures i expressions mitjançant l’ús de diverses tècniques plàstiques.
– Identificar les diferents tonalitats que pertanyen a una mateixa gamma de color.
– Aplicar la imaginació i la creativitat en la realització de les pròpies produccions plàstiques.
– Emprendre processos de decisió per resoldre situacions i dissenyar les pròpies produccions.
– Utilitzar de forma autònoma els materials i exercitar la destresa manual.
– Experimentar les característiques físiques de diversos materials.
– Descriure i representar persones, animals, plantes i objectes en el paisatge.
– Reflexionar i avaluar la pròpia feina realitzada.
– Desenvolupar la capacitat de planificar una feina i de seguir els passos indicats en unes instruccions.
– Realitzar esbossos i dissenys previs dels objectes que es pretén representar.
-Utilitzar diferents programes digitals: Scribble (creació d’imatges), fotografia digital (captació i reproducció d’imatges), PDI (dibuix tècnic), blog (producció d’articles i gestió dels comentaris)
ACTIVITATS
Act. 1 -Autorretrat estil Modigliani utilitzant la tècnica del difuminat amb les ceres. Posteriorment publicació de les obres al blog de l’escola. Gestió d’un concurs obert a tota la comunitat educativa. TEMPORITZACIÓ: dues sessions d’hora i mitja. CONTINGUTS: 1. Ús de ceres toves 2.Pràctica del difuminat per treballar la profunditat. 3.Treball de la figura humana. 3. Ús del blog de l’escola com a impulsors i participants. MATERIAL I RECURSOS: Fulls DIN-A3, ceres toves, càmera digital, odinador.
Act. 2 -Felicitació de Nadal: amb el programa Sribble de dibuix dissenyem la felicitació de Nadal de l’escola.TEMPORITZACIÓ: una sessió d’hora i mitja. CONTINGUTS: 1. Disseny d’una felicitació: esbós, dibuix i transformació, acabats. 2. Ús del programa Scribble a partir de la navegació per l’edu365. 4. Dibuix amb el ratolí. 3. Emmagatzematge d’arxius digitals. MATERIAL I RECURSOS: ordinador, folis, llapis i goma.
Act. 3 -La seriació de Fibonacci i la natura: a partir de l’observació a la natura de la seriació de Fibonacci crearem la pròpia composició seguint aquesta seriació mitjaçant les eines de la PDI. TEMPORITZACIÓ: una sessió d’hora i mitja. CONTINGUTS: 1. El matemàtic Fibonacci i la natura. 2. Ús de la PDI i nocions de l’ús del programa de dibuix tècnic. 3. Emmagatzematge d’arxius digitals. MATERIAL I RECURSOS: PDI, regla, pinyes, ordinador.
MESURES D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
L’àrea d’Educació Visual i Plàstica és una àrea amb continguts molt transversals, amb els quals és fàcil aprofundir més o menys, en funció de la capacitat i creativitat dels alumnes.
Adaptacions procedimentals: s’ha donat un model a l’hora de realitzar la representació de la figura humana, s’ha ofert ajuda individualitzada a l’hora de realitzar el càlcul del radi dels cercles i a l’utilitzar el programa de la PDI.
AVALUACIÓ
L’avaluació serà continua, tenint en compte el procés creatiu, l’ús de les eines digitals i les creacions finals realitzades.
CRITERIS D’AVALUACIÓ: 1. Fer composicions visuals que representin les nostres idees, emocions i experiències utilitzant materials i instruments diversos, inclosos els recursos de les TIC i els audiovisuals. 2. Avançar amb confiança i satisfacció i respecte en els processos de creació i producció artístiques. 3. Mostrar respecte i responsabilitat en el treball cooperatiu a l’hora de participar en projectes artístics col·lectius. 4. Comunicar de forma visual coneixement, pensament, emocions i experiències, tot aplicant i combinant les possibilitats de comunicació que suggereixen el cos, les imatges, els objectes, les figures geomètriques, els mitjans audiovisuals i les TIC.