1. ELS BLOCS
1.1 Presentació
Els blocs són llocs web 2.0 actualitzats periòdicament que recopilen cronològicament textos o articles del/s seu/s autor/s. Les seves característiques són les següents:
- Són dinàmics: Els continguts s’actualitzen sovint, i estan ordenats cronològicament, categories i etiquetes
- Són col·laboratius i interactius: Els internautes poden afegir comentaris i/o articles, tot responent o opinant sobre allò que escriu l’administrador/s del bloc. Des de el teu propi bloc pots enllaçar altres blocs, webs, àudio, vídeos entre altres.
- Tenen continguts sindicats RSS, una manera senzilla de difondre o propagar als subscriptors del bloc el contingut actualitzat.
- Són fàcils de configurar i fer servir: Es requereix molt poc coneixement tècnic. Pots personalitzar fàcilment la seva aparença i funcionament.
- Són gratuïts
1.2 Possibilitats didàctiques
Quan un bloc té com a objectiu principal donar suport a un procés d’ensenyament-aprenentatge en un context educatiu, podem parlar d’edubloc.
Es poden classificar segons la seva funció, autor/s, continguts, destinataris i nivell d’ensenyament. Així, es podrien fer 4 grans grups:
|
Autoria |
Funció |
Destinataris |
Continguts |
Blocs docents |
Docents |
Divulgativa, reflexiva i d’interacció social i professional amb altres docents |
Docents |
TIC
Educació
Continguts específics d’àrees curriculars
Experiència docent
Recursos didàctics |
Blocs de formació |
Formadors |
Informar de les activitats realitzades o orientar i proporcionar recursos sobre les activitats que es vagin a desenvolupar. |
Participants de la formació |
Activitats realitzades o a realitzar
Recursos per dur-les a terme |
Blocs de centre http://www.infantilpauromeva.blogspot.com
|
Òrgans o seccions d’un centre educatiu Alumnat |
Comunitat educativa |
||
Individual o col·lectiva
Docent
Alumnat
Compartida |
Suport per al desenvolupament d’activitats d’aprenentatge |
Alumnat |
Continguts relacionats amb l’àrea curricular objecte d’aprenentatge
Suport de projectes interdisciplinars.
|
Una altra classificació queda reflectida en aquest mapa conceptual:
Així, algunes de les possibilitats didàctiques podrien ser:
- Bloc d’aula o assignatura: acostuma a ser la pàgina del mestre/a, però també pot ser un complement a les classes presencials amb informació addicional i propostes d’activitats complementàries.
- Bloc personal de l’alumnat: diari individual sobre els seus interessos, inquietuds, aficions, etc. Cal incentivar les actituds de respecte i la cita dels recursos utilitzats, així com la participació amb comentaris en els blocs dels companys/es.
- Taller creatiu multimèdia individual o col·lectiu: sobre arguments suggerits o llibres, amb la possibilitat d’incloure tot tipus de referències (Textos, audio, vídeo, enllaços, etc.)
- Gestió de projectes de grup: diari col·lectiu de treball, que guarda el procés i evolució d’un projecte.
- Publicació electrònica multimèdia: revista digital
- Guia de navegació: on es comenten els llocs d’interès, notícies i aportacions en forma de crítica o comentari.
Avantatges didàctics dels edublocs:
- Són com una jornada de portes obertes al centre permanentment
- Són un recurs per millorar els coneixements sobre les TICs, tant per part de l’alumnat com del professorat
- Són un mitjà d’ensenyament més dinàmic
- Creen la necessitat als alumnes de llegir, indagar, cercar una informació determinada, de ser més autònoms, de sentir-se valorats per trobar o fer coses diferents als seus companys/es.
- Ajuden a millorar les tècniques d’escriptura i a concentrar l’esforç en la narració, donant més importància al contingut que a la forma (Huffaker, 2004).
- Fan que els textos siguin significatius, que tinguin una funció i un sentit (escrivim per ser llegits i ens poden respondre, ampliar o opinar). Són, per tant, un element molt motivador per a l’alumnat.
- Exigeixen realitzar síntesis d’allò que es vol escriure
- Fomenten el debat, a través dels comentaris i milloren la comunicació del grup-classe
- Afavoreixen la construcció d’identitat com autor/a
- El fet que sigui públic, genera un sentit de responsabilitat en l’alumnat i valoren més el seu treball, ja que no va dirigit únicament al mestre/a (Lankshear y Knobel, 2003). A més, són conscients dels seus resultats i de que han de cuidar els aspectos d’allò que publiquen.
- Els/les mestres poden publicar materials, informació i recursos necessaris per a realitzar alguna tasca escolar, i optimitzar així el temps. L’alumnat també pot ampliar o reforçar els continguts treballats a l’aula mitjançant elements multimèdia com vídeos, sons, jocs, animacions, etc.
- La creació de blocs col·lectius permet desenvolupar capacitats de treball col·laboratiu a través de la distribució de funcions al grup i de l’establiment d’un model de tutoria mútua entre els seus integrants. El mateix mestre/a també es pot plantejar ser un autor més al bloc, de manera que l’alumnat se sentirà més reconegut i amb més grau d’autonomia (Dickinson, 2003).
- Mitjançant activitats pròpies d’un bloc, com la recerca, la lectura, la selecció i la interpretació d’un tema, l’alumnat inicia un procés en què gradualment es va convertint en expert en una matèria i pot arribar a convertir-se en font d’informació i referència per altres blocs semblants (Dickinson, 2003; Ferdig et al., 2004).
- Fomenten la reducció de paper a l’hora de presentar un treball, recollir documents de clase, etc., per tant es té més cura del medi ambient.
- Permeten fer una retroalimentació alumne-mestre/a sobre diferents aspectes de la programació, etc. (dificultats, què ha agradat, suggerències, etc.)
Bones pràctiques
Els edublocs, així com qualsevol altra tecnologia, no garanteixen una major eficàcia educativa per només utilitzar-los. El seu resultat dependrà del enfocament, dels objectius i de la metodologia amb què siguin integrats en cada programa educatiu. Si la creació d’un edubloc es presenta com a requisit acadèmic i per una classe concreta, no sempre motiva l’alumnat. Quan el mestre/a estableix criteris massa estructurats per utilitzar l’eina, els nens/es no experimenten amb el seu ús de manera natural i el bloc acaba sent una “escriptura forçada”, on l’alumne/a només escriu per al mestre/a.
Aquí teniu una sèrie d’exemples de bones pràctiques perquè les comenteu i valoreu segons la vostra opinió. Les següents preguntes us poden ajudar:
a) Ho podríeu realitzar amb els vostres alumnes? (Si creieu que no, quins elements haurien de canviar per poder-ho fer?)
b) Hi detecteu els avantatges esmentats anteriorment? Quins inconvenients hi trobeu?
c) Quins coneixements us manquen per poder fer servir els blocs com a eina educativa?
d) Quin tipus de bloc creieu que és més adient per al vostre grup?
Blocs portats per alumnes d’Educació Infantil
- Noticies: Noticiucas Classe de les papallones EI Puig
- Projecte: Exploradors infantils
El bloc de 5è
Millorar l’escriptura fent ús del bloc
Recomanació i comentaris de llibres i lectures entre alumnes:
Intercanvis entre escoles
Un projecte de periodisme digital a Primària
I moltes més aquí
1.3 Practiquem
- Creació d’un bloc al servei de Blocs Xtec
- Escriure un primer article amb les expectatives del curs, incloent enllaços, una imatge, un vídeo i un arxiu sonor (a través de Goear.com)