CARNAVAL-VELLA QUARESMA

Actualment el carnaval s’ha convertit en una de les festes de caràcter lúdic previ a la Quaresma.
Després de respirar a l’escola una setmana ambientada a la festa i fer un munt d’activitats de totes les àrees del currículum amb un mateix fil conductor, el Carnaval, rememorar la festa, preparar les disfresses, fer la rua, ballar i escoltar música, cal dir adéu a la gresca.
Uns dies desprès celebrem el dia de la sardina, ens anuncia als quatre vents l’arribada del temps de Quaresma, que ens acompanya fins al diumenge de Pasqua. A l’escola quan diem adéu al Rei Carnestoltes li donem la benvinguda a la vella Quaresma. És habitual penjar un mural on està pintada, de manera que sigui còmode arrencar-li cada divendres una cama. Ella no és tan divertida com el Carnestoltes, però és ben detallista, ens amaga un missatge a cada cama.
Amb la seva arribada podem portar a terme diverses activitats per tal que els infants puguin observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals (relacionades amb Vella Quaresma).

vella

sardina

IL•LUSTRACIONS PER FER CONVERSA.
Incidir en el diàleg i a la conversa per tal d’aprendre apercebre l’entorn més proper envers aquesta època de l’any, però també a produir a partir del coneixement i de la comprensió de si mateix i del seu entorn i a entendre les imatges com una representació de lateralitat.

bacallàcarnaval Dibuix-Vella-Quaresma pasqua

1. COMPTEM AMB LA VELLA QUARESMA.
Set setmanes de quaresma, d’espera, perquè arribi la setmana santa ens pot servir com ha referent temporal, d’activitat de caràcter matemàtic, per treballar el càlcul, la numeració i les operacions.
Establir una conversa oral que esdevinguin preguntes sobre estimacions matemàtiques, deixant espai per les hipòtesis i interrogants dels alumnes. Quantes cames té? Quantes en traurem?Quantes en quedaran? Si en té…quantes hem tret?
Al costat de la vella quaresma podem posar etiquetes de nombres per familiaritzar-nos amb la seva grafia.

2. APRENEM UN POEMA
Després de donar la benvinguda a la Vella Quaresma aprenem un poema i escoltem la seva cançó. La Vella,dins d’una cama un missatge ens té preparat. Un poema inacabat.
Conjuntament amb la PDI intentem esbrinar quines paraules s’han esborrat i confegir el poema.

POEMA PER CONFEGIR vella quaresma

poema

3.DECOREM LES CAMES DE LA VELLA QUARESMA
Entre tots els nens/es de la classe es pot confegir una segona vella quaresma de paper, fent partícips als alumnes en la seva elaboració. Entre tots poden pintar-la i decorar les cames amb diversos traços, com si fossin mitges, de manera que es treballa lliurement la direccionalitat i la psicomotricitat fina. També se’ls hi pot proporcionar diverses imatges de sabates i pintar-les. tot seguit es pot decorar la faldilla amb traços o quadres. Quedant una Quaresma ben divertida i plena de color.

cames traç cames

4.BUNYOLS DE VENT
Durant aquestes set setmanes, podem degustar els típics bunyols de vent. Quina cosa més dolça i bona! Proposem una activitat de cuina per fer a l’escola.
Es pot crear un taller de cuina multinivell, per tal de crear curiositat i interès per les receptes. Els grans els hi agrada relacionar-se amb els més petits i interactuar amb ells. Tots junts aprenen a valorar i a donar importància al treball en equip, reforçant les relacions afectives entre ells.
Abans de començar com a activitat prèvia, els nen/es poden portar de casa un davantal i crear a la classe amb un foli dina3, un barret de cuiner. Amb la indumentària preparada, els xefs, aprofiten per aprendre conjuntament la cançó: Sóc un cuiner. Amb la PDI, es pot gaudir del següent vídeo.

Plàstica barret barret chef

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=6yocTkxz-s0[/youtube]

A la darrera sessió, tots preparats amb el barret i el davantal, es realitzen els bunyols de vent seguint la següent recepta.

bunyols Bunyols-de-Ventweb fonteta

Proposta de l’Emilia Alcaraz que des del seu bloc Recursos web Emilia Alcaraz ens ofereix un nou joc Fem la mona! amb vuit activitats diferents perquè els nostres petits es diverteixin i aprenguin tot fent la mona.fem la mona

5.PLASTIQUEM AMB LA VELLA QUARESMA.
Idees per elaborar produccions plàstiques mitjançant la percepció sensorial, la imaginació, les experiències, la realitat, les idees i les emocions, tot preveient els recursos necessaris i les possibilitats dels materials i avançant amb confiança i satisfacció en els diferents processos de producció. Treballant amb diversos materials, colors, formes, volums, línies, grandàries…

a la porta dibuix lliure sardines titella ditTITELLA PINTAR