Es tracta de respondre a:
Quina eina puc posar en marxa a la fi de desenvolupar experiències que apliquin en la seva dinàmica, els principis constructius del llenguatge oral i de les relacions socials a l’aula?
I que a la vegada siguin mostres per a la recerca i a l’intercanvi entre el professorat.
Un instrument per a innovar : ORALITAT.eina o més abreviat ORAL.eina La pràctica d’aplicar aquest instrument i de construir un protocol la denominem: coralitzar
Podeu trobar més informació en aquest present bloc que té per adreça com pots comprovar: http://blocs.xtec.cat/coralitzar/
Que suposa dues parts o dues dinàmiques de treball:
La primera és l’ ORALITAT o més abreujat la part o la dinàmica ORAL
Amb quatre punts per a treballar, reflexionar i aplicar.
És tracta de conèixer els models i autors psicològics sobre el llenguatge de més actualitat.
1.- Els principis per a l’oralitat:de Kieran Egan, Piaget, Vigotsky, Gardner, Bruner i Kohlberg
2.- Els criteris de Kieran Egan
Com entendre les mentalitats infantils segons l’edat
Com analitzar un text Com crear/adaptar… un relat d’acord a l’edat
3.- Les aportacions dels aprenentatges cooperatius i l’oralitat Parelles i oralitat Paral·lelisme entre agrupaments i equips i relats (relats de base, relats espontanis, relats d’expert)
4.- La gestió del currículum i oralitat La identificació de les competències bàsiques de l’oralitat dins del currículum
I amb més concret la programació per estratègies socials: Tasca prèvia. Com programem? 4.1.- (©) Currículum. Estratègies curriculars: Resultats, objectius, continguts i competències bàsiques. Com motivarem?
4.2.- (E) Estímuls. Estratègies motivadores
4.3.- ® Recursos. Estratègies per recursos i metodològiquesQuin circuit de conducta farem? 4.4.- (A) Actuacions. Estratègies per l’organització d’activitats i d’exercicis de l’alumnat per al foment cooperant de l’oralitat.Com reflexionaré la meva feina cooperant?
4.5.- (D) Decisions. Estratègies avaluatives i decisòries per al reforç i la recuperació.
4.6.- (A) (Autoavaluació) Estratègies per a l’autoavaluació i la pràctica reflexiva.
4.7.- (I) Intercanvi. Estratègies per a l’intercanvi docent, el treball cooperant dins de l’aula i dins del cicle, del centre, etc.
La segona part o la segona dinàmica és:
EINA Acròstic en quatre moments cooperants docents:
Dos moments cooperants amb docents sense alumnes
1.- (E) Expressar, escoltar i reformular
Adornar l’arbre de Nadal
El docent exposa els passos que durà a terme la classe dins de la Unitat Didàctica. Un grup de mín. 2 i de màx. 5 docents van indicant activitats aplicant els principis de la cooperació i de la construcció oral. El discurs del docent és com l’arbre i els altres li posen boles (pluja de possibles activitats) per adornar-lo.
2.- (I) Interpretar. Implicar-se en l’assaig de rols d’aprendre. Intervenir en assaig. Partint del guió resultant anterior, el grup de docents, un fa de profe i la resta simulen ser alumnes. En aquest moment s’enrequeix de materials, recursos i es decideix quins moments serà millor fer d’interventor/a: una foto, plegar un vídeo, gravar la veu de l’alumnat. S’elabora un guió per a l’intercanvi entre docents. Dos moments cooperants dins de l’aula amb alumnes
3.- (N) Nosaltres treballem junts a l’aula. Dins de l’aula fent de mestre de suport des del rol d’alumne avançat fins a mestre cooperant. Es bó consultar a. Teresa Huguet “Treballem junts a l’aula” GRAÓ S’exerceix d’interventor. Vídeo, fotos, gravacions de veu Acabada la sessió es valora el material interventor i es penja a un bloc, web de fotos, etc.
4.- (A) Actuació autònoma dins de l’aula dins del protocol docent amb les pautes d’intervenció educativa(un/a sol/a mestre/a).-Autoavalució dels resultats de l’oralitat i de la cooperació en els aprenentatges orals.
En marxa la recopilació en els mesos de setembre i d’octubre de 2008.
Per abans d’acabar el mes d’octubre, duré a terme dos experiències del moment EINA: 1er i 2on i una experiència del moment EINA 3er. Recollirem fotos i gravacions de veu i les penjarem en http://picasaweb.google.com/oralitat Conclusions del present curs mirant cap el curs 2008-09 Després de dur a terme ORALITAT.eina dins de la pràctica “CORALITZAR” es selecciona els trets més importants per a fer-ne difusió.
De cara al curs proper 2008-09 recopilarem experiències que donguin idees i facilitin la construcció d’eines per a millorar les praxis docents en els centres. Partint del que fan, per això ORALITAT.eina pot ser un bon element per a promoure la tasca cooperant docent i enriquir les unitats didàctiques de l’oralitat en resposta a la demanada per les noves necessitats educatives actuals per al recent projecte lingüístic.
Aquestes pràctiques innovadores en farem difusió en congressos