Tal i com explicàvem en l’article anterior, un dels pilars fonamentals de la mirada restaurativa és la idea que totes les persones tenim una perspectiva única i valuosa. A l’escola creiem fermament en això i és per aquest motiu que tenim diversos espais on afavorir la participació dels infants i escoltar la seva veu: les estones diàries de conversa, els consells d’infants, els seguiments i les tutories individualitzades, les mediacions…
És des d’aquesta mirada que fa uns anys al centre vam engegar el Punt d’Escolta. Es tracta d’un espai d’atenció individual, facilitat per la tècnica del Servei i Suport a l’Atenció Emocional (SSAE) de l’escola, al qual hi pot accedir qualsevol infant de la Comunitat de Grans, demanant-ho prèviament a qualsevol professional de l’escola. El Punt d’Escolta és un espai confidencial en què l’infant pot explicar allò que necessita: quelcom que el preocupa, alguna situació familiar que està vivint, un conflicte amb alguna altra persona, etc.
“Crec que és molt bo per les escoles que hi hagi un lloc perquè els nens parlin perquè així poden expressar els seus sentiments i moltes més coses. (…) Et poden ajudar a relaxar-te, a que estiguis feliç, i coses així.” – Alumne/a de la Comunitat de Gran
Com sempre diem a les criatures, “confidencial” no vol dir “secret”, ja que hi ha informacions que no podem guardar-nos per nosaltres. “Confidencial” vol dir que, sempre i quan aquella informació no suposi cap risc per l’infant o per alguna altra persona, la SSAE no la compartirà amb cap altra persona.
“És un lloc molt especialitzat en coses de problemes i en bastantes coses. És molt recomanable perquè allà pots solucionar els teus problemes i parlar amb els teus amics de coses que no t’agraden. O coses que no t’agraden del teu professor. És confidencial, no ho diran a ningú, si no li dius tu que li digui a alguna persona. I si et posa en perill.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
Al Punt d’Escolta els infants troben -com en altres espais i moments- un espai de seguretat on expressar-se, lliure de judici i amb una escolta atenta i empàtica cap al que estan vivint. No es tracta d’un lloc on envair l’infant amb preguntes o de buscar obtenir una informació concreta. Més aviat al revés, és un moment on l’infant té la veu i el protagonisme, i on amb la nostra escolta i amb les nostres preguntes li oferim la possibilitat d’indagar en el seu malestar, fins on pugui i vulgui. Es tracta d’acompanyar-lo a poder prendre consciència de què li passa, de comprendre millor allò que sent, i oferir-li una contenció i un suport davant una dificultat. I, com sempre els diem, és un lloc “on acompanyem a pensar què poden fer per sentir-se millor amb allò que els està passant”.
“Una vegada quan vaig venir, després d’anar-hi, em vaig sentir més “aliviada”.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
“Ho pots explicar no molt bé, però amb les teves emocions, amb les teves paraules.”- Alumne/a de la Comunitat de Grans
Arrel de les sessions al Punt d’Escolta, en algunes ocasions sorgeixen trobades amb la tutora on l’infant voluntàriament li explica què li està passant, o també fins i tot amb les pròpies famílies. Sovint, a més, quan el motiu del malestar és un conflicte entre iguals, des del Punt d’Escolta oferim la possibilitat d’iniciar una mediació -sempre voluntària- entre les parts implicades. Aquesta esdevé una oportunitat per als infants per expressar-se, comunicar allò que els passa, atrevir-se a posar límits a l’altra persona, i escoltar l’impacte que les seves accions estan tenint en les altres.
“Recordo una vegada que una amiga em va dir si jo volia anar amb ella a parlar una cosa. Després van venir unes altres amigues a parlar d’això, i els problemes que teníem es van arreglar. Ja estem molt millor. Jo crec que si tens un problema amb amics o mestres o amb qualsevol, pots venir aquí i convidar-los, i segurament es solucionarà.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
“La primera vegada vaig entrar amb por, i quan vaig acabar vaig estar bastant tranquil perquè em van dir que podríem parlar. El primer cop vaig anar jo amb un amic. Van tenir un problema i es va solucionar, a mitges.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
“- El Punt d’Escolta és un lloc on potser no s’arreglen totes les coses, perquè no es pot arreglar en un dia…
– Algunes coses no es poden arreglar!
– … Però potser pot arreglar-se una mica, o entendre a l’altra persona” – Conversa entre dos infants de la Comunitat de Grans
Amb tot això no volem dir que els problemes o els conflictes desapareguin, ni molt menys. A l’escola sabem bé que el conflicte és inherent a les relacions i també que és impossible evitar totalment el malestar als nostres infants. Però sí que, amb aquestes pràctiques, oferim la possibilitat que siguin els propis nens i nenes -amb el nostre acompanyament- qui prenguin un paper actiu a l’hora de trobar vies per fer front al malestar o per resoldre les seves desavinences. Perquè, com també hem après de la mirada restaurativa, les persones afectades per una dificultat són les més indicades per resoldre-la.
“Hi ha problemes que no es poden arreglar, però venint al Punt d’Escolta milloren. O almenys saps el que sent l’altra persona.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
“Es soluciona una mica. La persona que ho ha fet malament pot comprendre el que ha fet i reconèixer-ho.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans
“Sempre que he sortit del Punt d’Escolta he sortit tranquil i amb ganes de tornar-hi.” – Alumne/a de la Comunitat de Grans