L’escola és un dels espais principals de socialització, convivència i aprenentatge dels infants. Al nostre centre donem molt valor tant a la cura de la part emocional i relacional així com a la part més acadèmica. Per aquesta raó, posem molt èmfasi en treballar tot el que fa referència a allò grupal: la cohesió, el bon tracte, el sentiment de pertinença, la comunicació no violenta…
Com a escola entenem que el conflicte és inherent a les relacions i apareix sempre que les persones conviuen i es relacionen. L’entenem com una font d’aprenentatge i com quelcom que ens permet millorar, transformar-nos i entendre’ns millor les unes a les altres.
En la mesura del possible, vetllem perquè mestres i altres professionals de l’escola puguin acompanyar els conflictes que sorgeixen des de l’enfocament restauratiu, posant el focus en les necessitats que hi ha darrere de les conductes dels infants, així com permetent espais de diàleg i escolta entre aquests, afavorint la responsabilització dels propis actes i la presa de consciència de l’impacte de les pròpies accions en les altres persones.
Ara bé, cal diferenciar conflicte i violència. Per exemple, els crits, les baralles, els insults i les faltes de respecte no són conflictes, no són inherents a la naturalesa humana. Són violència. La violència sí que pot ser erradicada, mentre que el conflicte i les necessitats subjacents, no. Com a escola tenim l’objectiu de prevenir i erradicar les violències, alhora que proporcionem eines que ens permetin gestionar els conflictes de manera assertiva i respectuosa (provenció).
L’enfocament restauratiu a l’escola ofereix un marc relacional que es fonamenta en els valors del respecte, la inclusió, la participació, la no-violència, l’honestedat, la diferència, la col·laboració, la responsabilització i la reparació, i s’orienta cap a les necessitats. Destaca la importància de les relacions per al benestar emocional, la resolució de conflictes, la prevenció i reparació de danys, i la creació de comunitat. En definitiva se centra en cuidar les persones i les relacions.
Aquest marc i aquests principis han impregnat la nostra escola convertint-los en una part imprescindible dels nostres valors i creences. A partir d’aquesta base, es deriven altres pràctiques que podeu trobar descrites a la següent piràmide:
Així doncs, què fem davant d’un conflicte a l’escola?
En primer lloc, posem molt èmfasi en la base de la piràmide ja presentada (cercles de paraula, aprenentatge cooperatiu, cura de les persones…). Creiem que la millor manera de prevenir la violència i tenir eines davant d’un conflicte, és crear comunitat cohesionada, i on les persones se sentin bé amb sí mateixes, escoltades i reconegudes. Aquesta base és el que, posteriorment, ens ajudarà a gestionar els conflictes quan apareguin.
Cada infant, cada conflicte i cada situació és un món, però si haguéssim de resumir i generalitzar com actuem a l’escola, ho podríem fer mirant les preguntes que es deriven dels 5 principis restauratius.
A la següent infografia trobareu aquests 5 principis i les preguntes que podem formular a totes les parts implicades quan ens trobem amb un conflicte.
Finalment, us recordem que l’escola està oberta per respondre les consultes que us sorgeixin sobre la prevenció i la gestió de conflictes. Si teniu curiositat per conèixer més sobre l’Enfocament Restauratiu Global, us facilitem dos enllaços amb informació interessant. Esperem que us serveixin!