Gestió empresarial

 decret_esd_gestio.JPG

INTRODUCCIÓ

Aquesta matèria té com a finalitat interessar i formar a l’alumnat en l’esprit emprenedor i empresarial, als efectes d’afavorir la seva inserció professional al si d’empreses ja constituides o tot constituint-ne la pròpia.

Es desenvolupa en un total de 60 hores, impartides al tercer curs.

OBJECTIUS

L’alumnat haurà de poder 

  • Reconeixer les funcions de l’empresa, determinar-ne els objectius i valorar la seva importància per al benestar de la societat.
  • Reconeixer i valorar la figura de l’empresari i els diversos factors que influeixen en l’activitat de l’empresa, amb la finalitat de desenvolupar un projecte propi.
  • Identificar diversos tipus d’empreses existents en el mercat.
  • Coneixer quins aspectes s’han de considerar per a crear una empresa de manera que es puguin prendre les decisions més adequades.
  • Reconeixer quines són les diverses àrees funcionals que hi pot haver en l’empresa, amb la finalitat de determinar creativament l’estructura organitzativa més adequada per a la petita empresa.
  • Obtenir informació sobre els requisits legals mínims per tal de saber com constituir una empresa.
  • Coneixer les característiques, el grau de responsabilitat dels propietaris, qui, com i quan es prenen les decisions i quins impostos s’han de pagar amb la finalitat de determinar la forma legal més apropiada per a una petita empresa.
  • Reconeixer els tràmits i requisits necessaris per a la constitució legal de l’empresa.
  • Coneixer les característiques i la finalitat dels documents bàsics que s’utlitzen en l’activitat econòmica d’una empresa a fi d’emplenar-los d’una manera rigorosa i pulcra.
  • Interpretar i analitzar la informació econòmica i financera, per prendre decisions al voltant de l’activitat que ha de dur a terme l’empresa.
  • Coneixer i analitzar les fonts de finançament pròpies i alienes, com també les ajudes públiques, amb la finalitat de prendre una decisió sobre quina és la més convenient per a crear un projecte d’empresa concret.
  • Determinar el cost dels recursos econòmics que utilitza l’empresa per tal de poder argumentar les decisions sobre les inversions necessàries per a dur a terme un projecte empresarial.
  • Preveure quins són els fluxos d’ingressos i despeses d’un projecte empresarial amb la finalitat de dur a terme el seu seguiment.
  • Conèixer les obligacions laborals que té l’empresa per a desenvolupar la seva activitat.
  • Reconèixer i valorar quins són els imposts més importants per a desenvolupar l’activitat empresarial dins de la legalitat.
  • Conèixer els mètodes de valoració d’existències, de manera que es pugui complir amb les exigències del PGC.
  • Conèixer com elaborar un pla que impulsi les vendes de l’empresa.
  • Analitzar els mitjans de promoció més adequats del sector per a un tipus determinat de producte o servei i dur a terme plans que optimitzin la relació cost/increment de vendes.
  • Conèixer quines accions s’han de dur a terme per a redactar un projecte empresarial.
  • Argumentar les decisions que s’han de prendre per a la creació i posada en marxa d’una empresa, tenint en compte les característiques del mercat, el procés productiu, la inversió que s´ha de dur a terme, la normativa que regula l’activitat…

CONTINGUTS/ UNITATS DIDÀCTIQUES

  1. Tècniques d’organització per a la millora dels processos i mètodes de producció industrial.
  2. Fonaments, dades socioeconòmiques, mètodes i tècniques de gestió i recerca en màrqueting.
DECRET 227/2002, de 27 d’agost, pel qual s’estableix l’ordenació curricular
dels ensenyaments superiors de disseny  
i se’n regula la prova d’accés. DOGC Núm. 3719 – 13.9.2002
  1. La empresa i el seu entorn
  2. Formes jurídiques de la empresa. La franquicia
  3. Tràmits administratius per a la constitució d’una empresa
  4. Fonts de finançament de la empresa
  5. La gestió del personal a la empresa
  6. Documentació administrativa
  7. La comptabilitat a la empresa i els comptes anuals
  8. Producció, aprovisionament i valoració d’existències
  9. Costos, preus i guanys
  10. El mercat i la funció comercial de la empresa
  11. Obligacions fiscals de la empresa
  12. El pla d’empresa o projecte empresarial
  • La empresa i el seu entorn: beneficis i riscos de l’activitat empresarial.
  • La idea i l’oportunitat de negoci: el pla d’empresa.
  • Decisions a llarg termini: formes jurídiques, propietats inmaterials i pla d’operacions.
  • El mercat, els costos, els preus i els guanys: el pla de màrqueting.
  • Recursos humans i estructura organitzativa.
  • Viabilitat econòmica: el pla econòmic i financer.

BIBLIOGRAFIA/ MATERIAL DIDÀCTIC

ASENSIO DEL ARCO, Eva i VÁZQUEZ BLÖMER, Beatriz (2008). Cómo crear tu nueva empresa, Madrid: Paraninfo.

HISRICH, R.; PETERS, M.; SHEPHERD, D. (2005). Entrepreneurship. Emprendedores, Madrid: McGraw-Hill.

RAJADELL CARRERAS, Manel (2003). Creación de empresas, Barcelona: Edicions UPC.

TRÍAS DE BES, Fernando (2007). El llibre negre de l’emprenedor, Barcelona: Empresa activa.

GALLARDO, N,; MATEO, A. (2008). Asesor Gestión del negocio, Pamplona: Thomson Aranzadi.

 CELAYA, J.; HERRERA, P. (2006). Los blogs en la comunicacion empresarial en España, Barcelona: Grupo BPMO.

CARDENAL, M.; SALCEDO, E. (2004). Moda i empresa, Barcelona: Ed. Granica

  

METODOLOGIA DIDÀCTICA

INSTRUMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ

INSTRUMENTS I CRITERIS DE RECUPERACIÓ

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà