INTRODUCCIÓ
Aquesta matèria té com a finalitat interessar i formar a l’alumnat en l’esprit emprenedor i empresarial, als efectes d’afavorir la seva inserció professional al si d’empreses ja constituides o tot constituint-ne la pròpia.
Es desenvolupa en un total de 60 hores, impartides al tercer curs.
OBJECTIUS
L’alumnat haurà de poder
- Reconeixer les funcions de l’empresa, determinar-ne els objectius i valorar la seva importància per al benestar de la societat.
- Reconeixer i valorar la figura de l’empresari i els diversos factors que influeixen en l’activitat de l’empresa, amb la finalitat de desenvolupar un projecte propi.
- Identificar diversos tipus d’empreses existents en el mercat.
- Coneixer quins aspectes s’han de considerar per a crear una empresa de manera que es puguin prendre les decisions més adequades.
- Reconeixer quines són les diverses àrees funcionals que hi pot haver en l’empresa, amb la finalitat de determinar creativament l’estructura organitzativa més adequada per a la petita empresa.
- Obtenir informació sobre els requisits legals mínims per tal de saber com constituir una empresa.
- Coneixer les característiques, el grau de responsabilitat dels propietaris, qui, com i quan es prenen les decisions i quins impostos s’han de pagar amb la finalitat de determinar la forma legal més apropiada per a una petita empresa.
- Reconeixer els tràmits i requisits necessaris per a la constitució legal de l’empresa.
- Coneixer les característiques i la finalitat dels documents bàsics que s’utlitzen en l’activitat econòmica d’una empresa a fi d’emplenar-los d’una manera rigorosa i pulcra.
- Interpretar i analitzar la informació econòmica i financera, per prendre decisions al voltant de l’activitat que ha de dur a terme l’empresa.
- Coneixer i analitzar les fonts de finançament pròpies i alienes, com també les ajudes públiques, amb la finalitat de prendre una decisió sobre quina és la més convenient per a crear un projecte d’empresa concret.
- Determinar el cost dels recursos econòmics que utilitza l’empresa per tal de poder argumentar les decisions sobre les inversions necessàries per a dur a terme un projecte empresarial.
- Preveure quins són els fluxos d’ingressos i despeses d’un projecte empresarial amb la finalitat de dur a terme el seu seguiment.
- Conèixer les obligacions laborals que té l’empresa per a desenvolupar la seva activitat.
- Reconèixer i valorar quins són els imposts més importants per a desenvolupar l’activitat empresarial dins de la legalitat.
- Conèixer els mètodes de valoració d’existències, de manera que es pugui complir amb les exigències del PGC.
- Conèixer com elaborar un pla que impulsi les vendes de l’empresa.
- Analitzar els mitjans de promoció més adequats del sector per a un tipus determinat de producte o servei i dur a terme plans que optimitzin la relació cost/increment de vendes.
- Conèixer quines accions s’han de dur a terme per a redactar un projecte empresarial.
- Argumentar les decisions que s’han de prendre per a la creació i posada en marxa d’una empresa, tenint en compte les característiques del mercat, el procés productiu, la inversió que s´ha de dur a terme, la normativa que regula l’activitat…
CONTINGUTS/ UNITATS DIDÀCTIQUES
- Tècniques d’organització per a la millora dels processos i mètodes de producció industrial.
- Fonaments, dades socioeconòmiques, mètodes i tècniques de gestió i recerca en màrqueting.
- La empresa i el seu entorn
- Formes jurídiques de la empresa. La franquicia
- Tràmits administratius per a la constitució d’una empresa
- Fonts de finançament de la empresa
- La gestió del personal a la empresa
- Documentació administrativa
- La comptabilitat a la empresa i els comptes anuals
- Producció, aprovisionament i valoració d’existències
- Costos, preus i guanys
- El mercat i la funció comercial de la empresa
- Obligacions fiscals de la empresa
- El pla d’empresa o projecte empresarial
- La empresa i el seu entorn: beneficis i riscos de l’activitat empresarial.
- La idea i l’oportunitat de negoci: el pla d’empresa.
- Decisions a llarg termini: formes jurídiques, propietats inmaterials i pla d’operacions.
- El mercat, els costos, els preus i els guanys: el pla de màrqueting.
- Recursos humans i estructura organitzativa.
- Viabilitat econòmica: el pla econòmic i financer.
BIBLIOGRAFIA/ MATERIAL DIDÀCTIC
ASENSIO DEL ARCO, Eva i VÁZQUEZ BLÖMER, Beatriz (2008). Cómo crear tu nueva empresa, Madrid: Paraninfo.
HISRICH, R.; PETERS, M.; SHEPHERD, D. (2005). Entrepreneurship. Emprendedores, Madrid: McGraw-Hill.
RAJADELL CARRERAS, Manel (2003). Creación de empresas, Barcelona: Edicions UPC.
TRÍAS DE BES, Fernando (2007). El llibre negre de l’emprenedor, Barcelona: Empresa activa.
GALLARDO, N,; MATEO, A. (2008). Asesor Gestión del negocio, Pamplona: Thomson Aranzadi.
CELAYA, J.; HERRERA, P. (2006). Los blogs en la comunicacion empresarial en España, Barcelona: Grupo BPMO.
CARDENAL, M.; SALCEDO, E. (2004). Moda i empresa, Barcelona: Ed. Granica