GUIA DIDÀCTICA

A) TÍTOL DEL BLOC: Ens entenem

B) NIVELL EDUCATIU: Cicle superior, sisè. Àrea de lectura (llengua catalana i estructures comunes).

C) OBJECTIUS DIDÀCTICS I COMPETÈNCIES:

OBJECTIUS DEL BLOC

Les activitats del següent bloc es centren en objectius de l’àrea de llengua catalana, els objectius a destacar són els següents:

OBJECTIU 1: rebre informació de mitjans diversos

OBJECTIU 9: Comprendre textos diversos i aplicar estratègies per a entendre’ls

OBJECTIU 15: Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal

OBJECTIU 16: Comprendre textos de gèneres diversos i llenguatges específics

COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN:

En les propostes de treball d’aquest bloc es treballen dues competències principalment que són la competència comunicativa lingüística i audiovisual de l’àmbit comunicatiu i el tractament de la informació i competència digital dins de l’àmbit metodològic.

Competències comunicatives:

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual

Capacitat de saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.

Implica el coneixement de la diversitat cultural i el de les regles de funcionament de la diversitat lingüística, així com les estratègies necessàries per interactuar d’una manera adequada.

En relació a aquesta competència es pretén treballar el llenguatge com a font de coneixement en múltiples formats.

Competències metodològiques: 

3. Tractament de la informació i competència digital

Implica gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi l’ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.

En relació a aquesta competència metodològica el bloc pretén treballar la cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació amb l’ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i el suport oral , escrit, audiovisual i digital amb una actitud crítica i reflexiva. Es vol fer indicència en el treball de llenguatges específics de tipus textual, icònic, visual, gràfic…

D) CRITERIS I SISTEMA D’AVALUACIÓ:

L’avaluació i el control de l’assoliment dels objectius proposants amb bloc es farà mitjançant graelles de seguiment i evolució de les diferents tasques que es proposaran en la següent seqüència d’avaluació. Es valorarà la millora quantitativa en la número d’encerts de les activitats proposades.

Els criteris que es consideren en l’avaluació són:

* Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.

* Mostrar interès per la lectura.

E) SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS PROPOSADES:

La proposta que presentem és un recull d’activitats adreçades a treballar durant una sessió d’una hora a la setmana de lectura. La proposta és per les 14 sessions del primer trimestre  de sisè.

 

1a SESSIÓ: REFLEXIÓ INICIAL I AVALUACIÓ INICIAL

1a tasca

Com a tasca inicial proposem el visionat d’un vídeo que està a la pàgina d’inici amb el títol de REFLEXIONS. Aquest vídeo té una durada de 5 minuts aproximadament i pretén que els nois i noies prenguin consciència del seu propi procés lector. Destaca la importància de la presa de consciència del que fem al llegir i de la importància de la pràctica com a forma de millorar. 

Els alumnes, després del visionat, treballaran per grups de 3/4 persones amb un portàtil i elaboraran un document destacant els aspectes que consideren que són importants a l’hora de llegir. Després farem una posterior posada en comú.

(1/2 hora)

2a tasca

Posteriorment, es visionarà el vídeo de l’apartat VÍDEOS que pretén ser una tasca d’avaluació inicial. Amb aquest documental es vol fer una tasca d’avualuació inicial amb una puntuació d’1 a 10 segons els encerts i serà la primera dada quantitativa a recollir en relació al procés de comprensió individual de cada alumne. El visionat del vídeo es farà de forma col·lectiva. Després de fer l’activitat d’avaluació inicial fent servir 12 ordinadors portàtils (treballarem amb grup partit a l’aula) i cada noi i noia farà la tasca de forma individual i farà arribar el document al mestre. Posteriorment farem una posada en comú i establirem diferències entre la comprensió d’un text i un vídeo fent una graella de forma col·lectiva amb el suport de la PDI.

(1/2 hora)

ÚS DE LA PDI: instrument per a projectar el vídeo amb tot el grup,  eina per a projectar les conclusions de cada grup en format openoficce o powerpoint i lloc on es farà i projectarà la graella comparativa.

2a SESSIÓ: CURMETRATGE (llibres i lectura)

En aquesta sessió es proposa fer incidència en una de les grans aportacions que ens fa la lectura. Suposa una obertura a nous mons i a la creativitat. Els nois i noies visualitzaran un breu document que fa servir una metàfora per a parlar del valor de la lectura.  Es proposa que els alumnes visionin en gran grup el vídeo d’un minut i poc més de durada i posteriorment, en petits grups. elaborin metàfores del que suposa la lectura o les aportacions que ens proporciona. Aquesta tasca es pot fer en grups de 3 o 4 persones i la proposta es pot fer amb un dibuix al paint, amb la cerca d’imatges, fent un mural o cartell…

ÚS DE LA PDI: instrument per a visionar el vídeo i eina per a projectar les diferents metàfores del què significa la lectura.

3a SESSIÓ: RECULL D’ACTIVITATS D’EFICÀCIA LECTORA

La proposta de treball per a aquesta sessió consisteix en treballar les habilitats visuals i cognitives relacionades amb la lectura . És una tasca interactiva que es pot organitzar de diferents maneres. Es pot treballar en petits grups amb portàtils on els diversos membres van interaccionant de forma rotatòria o fer la tasca en gran grup i fent sortir a diferents alumnes a interaccionar i desenvolupar la tasca.

ÚS DE LA PDI: desenvolupament d’activitats interactives en gran grup o orientacions de les tasques a fer amb exemples si la tasca es fa en petit grup.

4a i 5a SESSIÓ: ACTIVITATS DE LECTURA-EVOLUCIÓ PROGRESSIVA PER NIVELLS 

En aquesta proposta de treball es pretén fer exercicis de comprensió lectora partint de la lectura de textos i desenvolupar uns exercicis de comprensió per a comprovar el nivell d’interiorització del que s’ha llegit. La tasca està formada per 8 propostes de treball que van evolucionant en grau de dificultat de forma progressiva. Les lectures es faran de forma individual amb els portàtils i es farà una posada en comú per a recollir els resultats obtinguts i la graella. Es faran les tasques en dues sessions i es recolliran les dades obtingudes a la llibreta de català per a fer un seguiment personal i posteriors comprovacions.

ÚS DE LA PDI: eina per a fer la correcció col·lectiva.

6a i 7a SESSIÓ: LÍNIA 3 DEL METRO

LÍNIA 3 DEL METRO DE BARCELONA: Aquesta proposta de treball en relació a la línia 3 del metro de Barcelona està adreçada a treballar la comprensió del llenguatge icònic i gràfic ja que no només els textos i els vídeos ens transmeten informació. La proposta del metro és una petita mostra de la importància d’entendre amb claredat i saber analitzar la informació que ens proporciona el nostre entorn. Per tant, l’objectiu de l’activitat és desenvolupar ciutadans i ciutadanes autònomes que sàpiguen accedir i gestionar informació en múltiples formats. L’activitat es dirigeix a alumnes de cicle superior de primària i pretén ampliar i enriquir la diversitat de formats treballats relacionat amb la comprensió a l’àrea de llengua catalana. No només volem entendre el món a través dels textos escrits. Avui dia ens arriba informació a través de símbols, gràfics, esquemes, horaris i cartells que hem de saber gestionar per a moure’ns de forma autònoma pel  món. L’activitat es desenvoluparà de forma col·lectiva i la PDI servirà per a projectar les imatges i interaccionar en les tasques. Les tasques són de comprensió d’un plànol amb tasques de comprensió, d’una línia de metro i horaris i respondre a una questió i de visionar un video.

 
AUTORIA : SÒNIA BORRELLA / IMATGES I VÍDEO: www.tmb.cat

www.metrobarcelona.es

ÚS DE LA PDI: instrument de projecció de la tasca, imatges i vídeos i eina per a interaccionar al desenvolupar les tasques interactives.

8a  i 9a SESSIÓ: ACTIVITATS  ACTIVITAT DE COMPRENSIÓ AMB SUPORT PDIEn el següent enllaç plantegem una proposta d’activitats de comprensió que tenen com a finalitat treballar la lectura significativa i proposa uns textos i un seguit de tasques per a comprovar la comprensió que pretenen ser motivadores.  ACTIVITATS

Les activitats es desenvoluparan de forma individual amb les portàtils i s’anirà fent registre dels resultats obtinguts.ELS OBJECTIUS DE LA PROPOSTA SÓN:

– ESTIMULAR LA LECTURA SIGNIFICATIVA
– REALITZAR ACTIVITATS PRÀCTIQUES DE COMPROVACIÓ DE LA COMPRENSIÓ A NIVELL INDIVIDUAL
– PROMOURE L’AUTONOMIA I GESTIÓ AUTÒNOMA DELS PROGRESSOS EVOLUCIONANT A RITME I NIVELL INDIVIDUAL
– POTENCIAR L’AUTOAVALUACIÓ

ELS CRITERIS D’AVALUACIÓ SERAN:

– PROGRESSOS AL LLARG DE LES DIVERSES SESSIONS EN LES ACTIVITATS 

– REALITZACIÓ D’UN MÍNIM D’UNA TASCA PER SESSIÓ

-REGISTRE PERSONAL DEL PROGRESSOS EN UNA GRAELLA PERSONALGRAELLA CONTROL COMPRENSIÓ

AUTORIA: CHILDTOPIA

www.gencat.net/educació/documentació

ÚS DE LA PDI: En aquestes dues sessions de treball la PDI  és la eina que permet presentar la tasca al grup i anar fent la correcció col·lectiva. Alguna de les tasques es pot fer en gran grup i que els alumnes vagin sortin en ordre i de forma individual a resoldre les activitats de comprensió.

10a, 11a i 12a SESSIÓ: RECOMANACIÓ LECTURA DEL MÉSLa següent tasca pretén promoure el gust  per la lectura a partir de la lectura col·lectiva durant tres sessions de una novel·la motivadora per a nois i noies preadolescents. Es pretén fer la lectura col·lectiva projectada a la PDI i als diversos portàtils per tal de compartir significats i vivenciar l’experiència de plaer amb els altres.ÚS DE LA PDI: instrument per a projectar i analitzar el text si cal. Interaccionar i realitzar les consultes lèxiques necessàries.
12a SESSIÓ: ENTRENAMENT PER PARELLES Aquesta proposta de treball està adreçada a treballar en parelles i pretén que els alumnes cooperin i interactuin entre ells per a enriquir-se mutuament. Proposem un tasca d’aprenentatge entre iguals on es fan parelles de treball amb un cert desnivell en relació al domini de la lectura i la compresió. La finalitat és que l’alumnes més “expert” orienti i cerqui estratègies per orientar a l’alumne “entrenat”. Aquesta tasca té la finalitat de millorar el procés de lectura i comprensió dels nois i noies que evolucionen a ritme més lent i la capacitat d’orientació, reflexió i empatia dels alumnes més autònoms a nivell lector. L’activitat es realitzarà amb els ordinadors portàtils, per parelles i la posada en comú i conversa inicial i final es compartirà en gran grup.Aquesta tasca està a l’apartat d’ACTIVITATS PRÀCTIQUES i està adreçada a reforçar les dificultats de lectura i comprensió promovent una educació inclusiva.ÚS DE LA PDI: instrument per a presentar i regular la tasca; es pot fer la correcció compartida de la tasca.
13a SESSIÓ: REFLEXIONS I SESSIÓ FINALEn aquesta darrera tasca es pretén que els alumnes preguin consciència personal del seu procés personal d’aprenentatge i elaborin un petit text o dibuix per a projectar i presentar davant dels altres i explicar breument. Seria com una posada en comú de les conclusions principals i una presa de consciència del procés lectors, de la riquesa que suposa llegir, dels progressos assolits, de propòsits, de llibres recomanadats. ÚS DE LA PDI: instrument on cada alumnes presenta les seves conclusions, sistema de projecció col·lectiva.

 

 F) EDUCACIÓ INCLUSIVA:

Totes les tasques proposades en aquest bloc estan adreçades a tots el alumnes. Hi ha tasques de nivell progressiu i es fa un recull, en diverses activitats, de la progressió individual de cada alumne amb la finalitat de valorar i atendre el progrés personal de cada individu i no establir classificacions massa genèriques. En el procés de lectura i comprensió, cada alumne està en una situació personal pròpia i amb la proposta de treball plantejada, es pretenen potenciar les habilitats personals de forma individual, cooperativa o col·lectiva. Per tant, tots els nois i noies tenen cabuda en la proposta i avancen al seu ritme personal, sigui quin sigui el seu punt de partença.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *