LECTURA DE IMATGES a partir de la fotografia de Annie Leibovitz.
Annie Leibovitz és una fotògrafa molt coneguda i reconeguda per tota la seva obra. És la fotografa dels famosos i, darrerament, s’ha fet encara més popular per les seves fotografies sobre contes infantils versionats per Walt Disney.
A partir de la fotografia Alicia en el pais de les maravelles, heu de fer un escrit contestant aquestes qúestions:
– Coneixies el conte?
– Saps si la fotografia pertany a alguna pel·licula?
– L’escenari, et sembla real?. Comenta’l
– Com va vestida?
A continuació heu de fer una lectura descriptiva, comentant:
– els aspectes visuals que caracteritzen l’aspecte extern de les coses objectivament: color, la forma, la posició, la grandària i la textura.
– els elements de relació que poden influir en el missatge: la posició, l’equilibri, l’ordre, la simetria o la proporció.
Els aspectes relacionats amb el significat els treballareu a partir de Rèmulo i Romo:
– Tema o gènere: els elements reals que podeu reconèixer en la imatge ( paisatge, retrat, element estàtic,…)
– Expressivitat: sentiments, sensacins o impressions que transmet.
– Simbolisme: a algunes imatges se’ls atribueix un significat que té més a veure amb experiències personals o cultural que amb els elements que conté. Busca informació sobre Rèmulo i Remo en internet.
Els elements de la composició: el format de la fotografia, l’enquadrament, el punt de vista, el camp visual i la distàcia des d’on es capta la imatge, es a dir els aspectes que determines el centre visual i que poden ajudar a comunicar missatges subjectius els treballareu a partir de aquesta altra fotografia de Brad Pitt. També els aspectes tècnics com il·luminació, color i contrast, i enfocament.
PROPOSTES A PARTIR DE L’OBRA D’UN ARTISTA
Actualitzem una fotografia de John Heartfield
L’activitat té, per un costat, l’objectiu d’analitzar l’obra crítica i satírica de l’autor envers el tercer Reich, el nazisme i la figura d’Adolf Hitler, i, per un altre, fer un fotomuntatge a partir d’una de les fotografies en que utilitza l’esvàstica, substituint-la, i transportant el tema a l’actualitat.
En el treball final es valoraran els aspectes tècnics i que la significació del fotomuntatge conservi la idea original, ja sigui implícitament o explicita.
L’activitat comença amb la lectura d’un fragment de El nen amb el pijama de ratlles, de John Boyne, per introduir un dels temes importants dins l’obra de Heartfield que és objecte de fotomuntatge.
A continuació podeu visitar aquest web on podreu trobar imatges i alguna informació de l’artista que us serviran per contextualitzar geogràficament, política i històrica, tant el personatge com la seva obra. També podreu trobar moltes altres coses com tutorials per fer fotomntatges amb diferents programes de retoc, galeries d’imatges, informacó sobre alguns temes de història de l’art,…. visiteu especialment el tag anomenat fotomontaje (dintre hi ha posts molt interessants: un és fotomontaje sencillo o un altre fotomontaje…o no?)
http://www.taringa.net/posts/arte/7334186/John-Heartfield_-Dadaismo-Antifascista.html
A partir de les imatges vistes, comentareu, seguint un guió escrit a la pissarra, aspectes tècnics com l’enquadrament, tipus de pla, el punt de vista, la llum,.. i com aquests elements influeixen en el significat.
Tenint en compte tot lo vist i comentat a classe, haureu de fer una recerca d’imatges per fer un fotomuntatge en que aparegui la creu gammada per treballar la crítica, la sàtira o la denúncia d’alguna situació o circumstància política, econòmica o social actual. L’objectiu és que substitiu aquest símbol per un altre (ja sigui un anagrama, un logotip, un objecte, un personatge,…) mantenint un missatge homologable a l’original.
FOTOREPORTATGE
UN DIA DE LA MEVA VIDA
L’objectiu de l’activitat és introduir el tema de la imatge bidimensional en general, i de la fotografia en particular, mitjançant la pròpia obra i l’experiència personal. Per un costat continuareu aprofundint en els conceptes de significant, missatge, els diferents elements del significant (valors expressius, temàtica i simbolisme) i, per tant, la lectura d’imatges, el discurs denotatiu i connotatiu, la composició (camp visual, l’espai de representació, pes, equilibri); i, per un altre, treballareu els elements més estrictament lligats al camp de la fotografia com els gèneres, l’enquadrament, els tipus de plans, el punt de vista, la il·luminació, captació de l’instant, enfocament,…
Els aprenentatges els fareu a partir de les vostres fotografies, per tant, la seva realització és el primer pas. Es es tracta d’un treball individual que consisteix en fer una serie de fotografies que expliquin com és un dia d’escola normal de la vostra vida. Cada fotografia tindrà un tema i un títol:
1. Encara tinc son…
2. Haig de preparar-me per anar a classe.
3. Per esmorzar…
4. Surto de casa.
5. Camí de l’institut
6. Primera classe
7. Hora de l’esbarjo
8. Darrera classe
9. Quan surto de classe…
10. Què faig aquesta tarda?
11. Tinc gana una altra vegada.
12. No puc més.
Podeu fer tres, quatre, cinc,….. fotografies de cada tema però procureu que siguin molt diferents (en quant a enquadrament, angle, llum, etc. i també en quant a “motius”).
Com que disposeu d’ordinadors personals (1×1), el material l’heu de descarregar en ell, fer una tria de la foto que considereu que millor explica cada tema, dotze en total, i enviar-la al meu correu.
Per finalitzar l’activitat heu de fer el vostre reportatge “vital”, repetint o retocant les fotografies que considereu que podeu millorar des de tots els punts de vista treballats. El muntatge el fareu amb un programa d’edició de text i el retoc amb un programa d’edició d’imatges com el Gimp, en funció de les vostres necessitats i coneixements, però en general a nivell molt bàsic (il·luminació, saturació, enquadrament,…). La presentació la fareu en paper imprès.