El pensament de J.M. Ferran del present reflexiu sobre el passat i del present imaginatiu respecte el futur.
Des de la campanya Cooperis.Cat promoc el meu projecte com a persona solidaria local i ciutadana del món, amb la col·laboració oberta i incondicional d’altres persones i d’entitats.
Unas palabras en español:
Mi historia tiene motivo de una entrevista para hacer difusión general de mi proyecto como persona.-
Soy ciudadano del mundo y de mi país, mi condición de “Hijo de payeses y de la clase trabajadora, además de mis problemas de salud desde al nacer me han motivado mucho a superarme en el día a día de mi vida.
Ahora soy profesor de instituto, especialista de orientación educativa, imparto clases de educación especial en matemáticas, catalán y castellano. En mi vida he estado 22 años de maestro, ocho de psicopedagogo en un E.A.P., servicio educativo y ahora llevo dos de profesor de instituto.
Llevo 20 años afiliado a más de 20 asociaciones o instituciones de las cuales tengo cargos de interés general sin ninguna remuneración.
La campaña Cooperis tiene tres objetivos promover actuaciones a favor de la cooperación educativa ciudadana local, dar a conocer e impulsar el +3B, de la Dinámica Mental Creativa de juegos cooperativos 003B+ADN y plantear a la UNESCO el trámite de petición del Día Mundial de la Cooperación Educativa Ciutadana Local.
Una entrevista para la televisión o para cualquier medio de comunicación podría explicar el impacto que supone practicar el +3B con todas sus fases de juegos y para animar a la constitución de 3B.Clubes en familia, en escuelas e institutos, en AMPAS, en asociaciones y en recursos culturales como parques naturales, museos, salas de exposiciones, bibliotecas públicas, etc.
Este año me proponen por este motivo a dos premios, al Memorial por la Paz Josep Vidal i Llecha i al Balcó de Tarragona.
Català.- El meu objectiu immediat és constituir la Confederació Internacional Mundial Sense Fronteres de Fundacions de Confederacions, Federacions i Associacions de 3B.Clubs locals (3B.CIMSF).
Però per això cal donar a conèixer la iniciativa en societat i en tots els sectors, classes socials i àmbits, cal que es reconeixin els efectes positius de la mateixa, per tant he de ser en aquest sentit competent, i cal en conseqüència que se’ns doni protecció des de les administracions públiques, la UNESCO, les Nacions Unides i estaments com el Comité Olímpic Internacional
La pràctica generalitzada del +3B en 3B.Clubs suposaria per hipòtesi, aprendre a saber decidir aprendre a aprendre a tenir coneixements en forma, a tenir iniciatives i fer propostes i a saber fer apostes d’ajuda als demés davant dificultats en els seus aprenentatges. Això faciliten els diàlegs i la construcció mental personal i col.lectiva de la justícia i de la pau.
En el meu discurs és senzill davant conferències, disponible a entrevistes a mitjans de comunicació social com la ràdio i la televisió.
De moment pensem dur a terme un vídeo curt casolà
El meu discurs parteix de la noció de les iniciatives privades, que poden ser iniciatives solidàries, d’interès general i públic o iniciatives d’interès privat, lucratiu o de beneficis particulars mirant o sense mirar les beneficis o perjudicis dels demés.
La iniciativa pública és aquella que es promou des de les administracions públiques democràtiques, amb transparència i igualtat d’oportunitats. Aquest iniciativa pública ha estat fruit de moltes lluites en la història per una ciutadania universal dels Drets Humans en la seva declaració com en la seva pràctica en el dia a dia.
En el fons crec que tota iniciativa és privada , té autoria, té o pot tenir autoritat o influència, acceptació o interès pels demés, podent ser tant d’interès altruista, associatiu, filantròpic com de qualsevol altra classe. El que diferència són les intencions i els fins, en els fons els valors que defensa i/o propugna.
L’estat del benestar aconseguit ha estat gràcies a la iniciativa privada ciutadana i hem de tenir clar que si no tenim iniciatives de lluita, aquests drets aconseguits es perdran. Calen iniciatives per a consolidar sols els drets guanyats. I si en perdem hem de seguir lluitant per a recuperar-los i reconstruir-los.
Sobre la curació de les qüestions emocionals, afectives i socials de la nostra societat ens manquen iniciatives privades tant senzilles com pot ser la immersió a la vida de l’edat mitjana i en el context de la natura com el millor medicament en contra de l’estrès i la manca de cooperació en família, en l’associació de qualsevol classe o en l’empresa. Això ho practiquem per exemple en el 3B.Club Baronia i Natura de Cabacés amb el +3B.
En la pràctica del +3B (mestres B), tots som en part mestres i aprenem millor si som capaços d’ensenyar i encara més de crear a partir de les dificultats en els propis aprenentatges. El +3B vol dir aprendre més a aprendre a aprendre amb els valors: bo, bonic i barato.
Vaig denominar per primera vegada en el 2004, Decisiologia, al discurs personal i/o col.lectiu, fruit del diàleg de les persones que exposen motius per a prendre decisions, provoquen accions i expliquen amb responsabilitats (avaluen) els fets amb l’ajuda de les ciències que tenen per objecte l’anàlisi de la conducta decisòria i l’objectiu d’estudi en els resultats i sobre tot en tots els efectes “conscienciables” de les decisions. Aquestes ciències són la sociologia de les decisions, l’epistemologia del decidir (decisiosofia o els sabers de decidir), les psicologies de les causes, dels processos i dels efectes mentals de les decisions i les psicopedagogies on decidir és un aprenentatge de la vida de cada dia. La pràctica del +3B també és una pràctica de Decisiologia.
Aquesta denominació va ser motivada en la petició en l’any 2004 que poses nom al diàleg que portava a terme en la meva atenció a centenars de casos de persones consultants en “xpertia.com” entre 2000 i 2002, que va donar fruit a tres èxits significatius, que l’any 2004 volien atorgar-me un premi honorífic a Lima, El Perú. Era un noi que em va dir que es volia suïcidar, una jove que patia una depressió per trencar amb la seva parella i pel tracte violent en resposta al fet del seu pare i una noia que patia un estrès post traumàtic (EPT) després de ser víctima d’una violació. Aquests tres entre 111 casos, que me’n recordi.
És a partir del diàleg entre persones com s’ajuda a construir decisions en petites dosis per a provocar canvis, que en cas de voler-los provocar de forma ràpida en lloc de curar i ser positius, els canvis provoquen els efectes contraris als desitjats. Aquest és un dels problemes que patim en la nostra societat, anem de pressa en tot, fins i tot en els processos curatius. Ara bé com pot ser en el cas de Decisiologia ens dona una visió en què a base de petites decisions, amb hipòtesis i la seva comprovació i res més. Clar que si i sempre amb l’ajuda de l’entorn, de les persones que ens envolten i de les circumstàncies de la vida.
I en això la pràctica del +3B i la consolidació de 3B.Clubs en família, en associacions, en empreses …aquests processos seran més fàcils de garantir i fer-se realitat. Al menys es clar com a present imaginatiu davant del nostre futur.