Estratègies efectives de suport formatiu a les famílies
Autocrítica: Quedar clar que ser la primera estratègia de suport formatiu a les famílies i presentar-se com a tal no té ni entrada en cap esdeveniment públic docent per la raó de ser diferent? i en quin apartat la posem? No dona també cap imaginació possible com ho podrà entendre i gestionar el professorat?
Malgrat tot queda clar que no és viable en un fòrum del professorat i no afavoreix el suport de la comunitat científica que decideix al respecte.
Camí més eficaç: En canvi entrar per l’estratègia de l’acció tutorial dels plantejaments d’aprenentatges cooperatius a l’aula i de l’oferta de suports formatius a les famílies de base cooperativa dels aprenentatges autònoms no presenta tant de risc a l’exclusió de certs esdeveniments. Però la pregunta seria i qui ho porta a terme a l’escola i a l’institut? La invitació del professorat és orientar a les famílies a utilitzar el recurs del +3B i qui ho porta a terme seria les AMPES.
Exposició de necessitats per a sobreviure: Dels errors sempre s’aprèn i per tant ara aquí exposaré que no és sols qüestió de presentar en fòrums docents la iniciativa sinó què a més és necessita el reconeixement de la iniciativa per a què pugui créixer.
En el voluntariat, àmbit que no es mou per diners, sinó per vivències, per resultats i per reconeixement de necessitats i per l’agraïment a les persones que cooperen i dediquen el seu temps, i més encara en una societat mancada de temps, per no dir pobre o miserable. On la majoria de persones no tenen temps per a participar en la gestió cívica, educativa, ..del propi entorn social i cultural en els problemes que els afecten.
Unes preguntes per a començar:
És gratuït o té cost zero euros el servei OASIS dins del projecte +Famílies+3B?
Pot generar llocs de treball o temps de treball remunerat aquesta iniciativa més ampla Cooperis.Cat?
Si això creixes serien les AMPES per mitjà de monitoratge i seria a base de quotes d’associació als 3B.Clubs d’Aprendre a Aprendre i de les aportacions de fitxes federatives. Tot una organització més de model paraesportiu.
Deixem clar que Cooperis.Cat és la campanya pública de fer difusió del cooperativisme en els aprenentatges cap a l’autonomia i de l’oferta dels suports a recursos culturals, a les famílies i al professorat.
Cooperis.Cat és totalment gratuïta, es a dir cost zero euros, consisteix en organitzar també llocs de trobada de persones i professionals de la salut, de la justícia, de l’educació, de l’ensenyament i de qualsevol altre camp per a l’intercanvi de la informació i dels coneixements a nivell d’interès públic, general i de tota la ciutadania. I en aquest cas el cost va a càrrec dels promotors i cooperants de la mateixa iniciativa. www.cooperis.cat
Dins de Cooperis.Cat el projecte +Famílies+3B és l’oferta de dos tipus de tallers en el suport formatiu a les famílies. I el servei OASIS és el suport centrat principalment en les tasques educatives i més concret, per la demanda de certes famílies, en les tasques escolars a casa (TeC (1)), que els pares i/o les mares supervisen i col.laboren en la construcció de l’autonomia dels seus fills/es en la realització de les tasques escolars i de l’estudi a casa, en activitats extraescolars i d’oci en família.
Ara bé l’objectiu va més lluny que com ajudar els pares i les mares en aquest repte de les TeC i que aquests trobin el servei competent i eficaç.
Això (TeC) és l’excusa. Per mitjà del suport als pares i/o a les mares en les TeC podem introduir-los i així ho fem en la Dinàmica Mental Creativa del +3B i treballem a demanda dels pares i de les mares, les competències de les famílies com la comunicació, planificació i motivació a casa.
Com portar-lo a terme?
Tenim dues formes de tallers:
A.- Tallers +F . En la introducció del +3B és pot fer amb els pares o mares amb els seus fills i filles presents i junts on els fills i les filles porten a terme en una aula o espai les TeC. On s’aclareixen dubtes per part del professorat director del taller TeC, acompanyat de monitors o d’altres cooperants voluntaris. És aquí on mentre es fan les TeC és quan es van introduint a les tasques del +3B d’aprendre a aprendre sol/a, amb ajuda, junts i en cooperació. A més s’observen les relacions entre pares/mares i els seus fills i es genera una cohesió social entre els mateixos pares i mares, i els mateixos fills i filles en una rica relació interfamiliar.
B.- Tallers +P. Es pot fer amb pares i mares sols que volen aprendre la D.M.C. del +3B amb la intenció d’aplicar-ho a casa amb els seus fills/es en les TeC com en qualsevol activitat en família: visita de museus, de centres d’interpretació i de sales d’exposicions, així també en excursions, visites de parcs o espais naturals, biblioteques públiques, etc.
Els dos tallers duren per sessió un màxim de dos hores. Pel curs proper es proposa fer tres sessions per taller i per AMPA a les ciutats de Tarragona, Reus i Valls. Una a l’inici de curs. L’altra passada la primera avaluació i la tercera sessió després de la segona avaluació.
Però la pregunta lògica que ens podem fer ara:
Què és la Dinàmica Mental Creativa de jocs cooperatius 003B+ADN? Més abreujadament conegut Què és la DMC del +3B?
És una dinàmica, no es suport per a fer repassos, no és pròpiament cap joc en si. És una dinàmica on a partir d’una pràctica els mateixos jugadors/es creen els seus jocs cooperatius, els seus recursos i seleccionen els seus coneixements i desenvolupen les seves pròpies iniciatives. D’unes situacions de menys a més autonomia i de menys a més autodeterminació amb suports, bastides i altres ajuts.
El seu marc teòric i de principis científics.
La D.M.C. és una combinatòria de la consciència dels processos cognitius, afectius i emocionals de Carme Timoneda, l’aprenentatge cooperatiu de Pere Pujolàs, el creixement dels judicis morals i la seva implicació en els contractes, acords i en el plantejament dels dilemes de L. Kohlberg i els relats, la imaginació i la creativitat de Kieran Egan.
Tot considerant els multinivells del currículum de les competències bàsiques, del currículum bimodal de Pere Marquès i de la visió de l’activitat de John Dewy, dins del disseny universal dels aprenentatges.
Junt amb la pràctica col.lectiva al voltant de la participació cultural en general i del joc cooperatiu com a oci creatiu i diversió cooperativa, vaig descobrir després de quasi 40 anys de promoció cultural voluntària, la dinàmica mental creativa i inventar el +3B.
La Dinàmica Mental Creativa (DMC) dins de la Cooperació Mental, entesa aquesta com que podem treballar la cooperació cercant els efectes mentals per l’assaig social i per l’entrenament mental en la recerca de l’agilitat en la participació des dels moviments i dels ritmes, des de la pràctica de moviments de rols alternatius seqüencials en tombs per persona i per torns en grup i en els seus respectius ritmes de jocs. Això va des de les tasques de l’expressió psicofísica al diàleg psicosocial.
A partir de l’agilitat en la dinàmica i de la diversitat de les fonts del coneixement que pot ser l’espai natural, les TeC, o qualsevol altre esdeveniment: festa, aniversari (“cumple”), etc. on els/les mateixos/es jugadors/es generen els seus propis jocs cooperatius, els seus propis recursos i els seus propis materials de suport.
Es clar tot això les persones soles no es pot fer , es precisa fer-ho dins d’una estratègia social i cultural fomentant la constitució de 3B.Clubs, on com a mínim tres persones i al menys una ha de ser major d’edat (en el cas de famílies, han de ser al menys un dels pares i/o de les mares o tutoria familiar corresponent).
I dins de la participació entre 3B.Clubs amb els suports necessaris es com es pot desplegar aquest projecte considerat per la seva natura com a híbrid entre les administracions públiques en els àmbits d’ensenyament, de benestar i família i dels esports. Ja que el +3B permet exhibicions de forma al·legòrica com les sardanes, campionats com les cartes i els escacs, concursos com els castells humans i elements com l’excursionisme, ni que sigui a nivell real, virtual o de metàfora.
Per això necessitem el reconeixement , la difusió i la protecció de les administracions públiques.
Dins dels blocs següents pots trobar:
1.- La campanya pública iniciada el 27 d’abril de 2011, www.cooperis.cat
2.- L’agenda de les nostres activitats dins de la campanya pública:
3.- Els comentaris sobre la Cooperació Mental http://blocs.xtec.cat/comental
(1) TeC vol dir Tasques educatives, escolars i d’estudi a Casa encomanades i recomanades generalment pel professorat als seus alumnes.
En el sentit més obert les TeC compren les iniciatives dels mateixos pares i/o mares, les del professorat o les dels mateixos/es alumnes. La demanda actual de les famílies va més en el sentit a dalt explicat, les que demana l’escola o l’institut i la seva relació amb l’èxit, que es valora principalment per les notes de les avalaucions acadèmiques. Totes les tres tipus d’iniciatives tenen que veure amb el currículum escolar vigent, entès que es prima la preparació per a la vida i en convivència en família i des de la família com a motor social i cultural del país.