El Diari de l'Activisme Comentalista: En els segles XI X i XX el treball va ser el motor dels canvis socials. En el segle XXI és el no treball, el voluntariat que produirà els canvis culturals
18.- Plantejament científic de la DiMaC o DiM en la pràctica del +3B.-
Aquesta consisteix en el plantejament de dilemes que es fan en tres àmbit:
01.- El de la promoció cultural de pobles, de barris i de ciutats, en la proposta de crear 3B.Taulers o auques de fotos amb testimonis de persones i de fotos i altres proves i en la convocatòria d’actes públics, amb el suport de Cooperis Ràdios.
02.- També en la proposta d’instituir 3B.Clubs en els recursos culturals (museus, biblioteques, parcs naturals… d’accès públic). Per exemple el 3B.Club BiN.Ka, Baronia i Natura de Cabacés
03.- I finalment en la invitació permanent de constituir 3B.Clubs en les famílies
Aquest plantejament s’ha construït en un procés dels darrers 20 anys i té una fonamentació de principis científics de sis persones destacades i de reconegut prestigi.
1.- Parteix de l’activitat entesa com Jonh Dewey en relació a les competències bàsiques transversals de la ciutadania mundial i el currículum bimodal de Pere Marques de pràctica i memòria.
2.- Per mitjà de la campanya Cooperis i de la mateixa pràctica del +3B plategem dilemes i construïm contractes (L. Kohlberg).
3.- Promovem la consciència de les decisions i dels processos cognitius i afectius de la planificació i de l’atenció, segons el PASS de Carme Timoneda.
4.- Fomentem la cooperació segons les tècniques d’aprenentatges cooperatius de Pere Pujolàs.
5.- I respecte als guions i impulsors de l’Anàlisi Transaccional, els relats de la imaginació i de la creativitat de Kieran Egan en les aspiracions com en el relat de les pràctiques d’iniciativa lliure de les famílies.
Tant les actuacions de la campanya en la promoció cultural com en el suport formatiu a les famílies l’experiència i la vivència, com el saber fer i recordar, plantejar dilemes i co+construir contractes o compromisos definits amb resultats clars, en la conscienciació de la presa de decisions aprenentatge servei, en la màxima cooperació dels aprenentatges i en el compartir els relats de les persones en la diversitat de possibilitats comunicatives i de situacions creatives i facilitadores del potencial creatiu, més encaminat en els temps d’oci creatiu i de diversió cooperativa dels sabers.
En les accions comunicatives de promoció cultural com les del +3B també apliquem les tècniques de la PNL i també incorporem principis i/o recomanacions d’altres professionals destacats com Antonio Zabala en l’anàlisi del currículum per competències bàsiques, Joan Valello sobre estratègies de col·laboració entre docents, Carlos González sobre el empoderament, Arcadi Oliveres sobre iniciatives i campanyes ciutadanes, etc.
En la construcció del model de la Cooperació Mental i la presa de decisions i acords (Decisiologia) parteixo del model de la pràctica reflexiva d’Olga Esteve i de la recerca acció que porto aplicant des de 1986. Una de les estratègies de la pràctica reflexiva és la construcció de la teorització a partir de l’observació, anàlisi i interpretació de fets. És a partir d’aquest procés de teorització a partir de fets observables compartits com he anat construint el model de la “Decisiologia Co+Mentalista” (DeCoM) (què i per què donem sentit a les decisions en la vida) és a dir la construcció cooperativa mental a partir de prendre decisions. Aquest model comporta la cultura de la Dinàmica interactiva Mental (DiM) (què i com pensem, sentim i estimem) i ens condueix a la pràctica del +3B (què i com fem).
En aquests moments tenim previst de promoció cultural d’actes públics a Porrera, a la Vilella Alta, al Lloar i a Cabacés… participar en l’EVA: “En Veu Alta” al Pradell de la Teixeta, en el congrés de la URV d’educació a Tarragona i dos programes de ràdio, un a Falset i dos a Tarragona.
També he endegat l’estratègia de presentació al premi Josep Vives com a promoció dels 3B.Clubs a escoles del territori: