23.- Dels Consells d’Infants als 3B.Clubs en família i en recursos culturals.-

Del Consell dels Infants als 3B.Club.-

1.- Consell d’Infants Ciutadans, exemple de Reus.-

Infants Ciutadans és un programa de participació infantil adreçat al cicle superior d’Educació Primària, que té com a fi promoure la participació activa dels nens i les nenes en la construcció, el desenvolupament i la millora de la ciutat, partint sempre dels principis que sustenten els drets dels infants.

Va començar a la ciutat de Reus al gener de 1998 seguint la proposta de Francesco Tonucci a Fano el 1991, La Città dei bambini. Es va iniciar amb la participació de 8 centres educatius, i ara ja hi participen 13 centres (entre públics i concertats).

Significa, sobretot, reconèixer als infants no sols com a ciutadans des d’avui, titulars de drets el primer dels quals és el dret d’expressar-se (raonar sobre coses que formen part de les seves vides i opinar sobre els problemes de la comunitat on viuen). Proposa repensar una ciutat on els infants puguin ser autònom i responsables i pretén considerar-los com a ciutadans de ple dret, ja que també poden ajudar a construir un futur millor per a tothom.

http://www.reus.cat/serveis/consell-dinfants-ciutadans

L’Audiència Pública és el moment en què els representants del Consell d’Infants de la ciutat expressen al govern de la ciutat les propostes que han treballat conjuntament a les escoles. És una oportunitat de participar en els assumptes públics d’una manera directa, en l’exercici dels drets i les responsabilitats dels infants com a ciutadans i ciutadanes. L’Audiència Pública és un mecanisme a l’abast de la ciutadania per participar en defensa dels drets en les decisions que prenen les autoritats municipals. Els infants de Reus, com a ciutadans i ciutadanes, també poden exercir aquest mecanisme reconegut per l’Ajuntament de Reus.

http://www.324.cat/noticia/414343/societat/La-ciutat-dels-nens-advoca-per-tornar-als-infants-lautonomia-a-les-ciutats-perduda-per-la-por-dels-pares

La ciutat dels nens http://www.lacittadeibambini.org/spagnolo/interna.htm de Francesco Tonucci.

En això són les escoles que s’impliquen i ho fomenten.

2.- Dels consells d’infants als 3B.Clubs de recursos naturals, culturals i socials i als 3B.Clubs de família.-

En els recursos culturals i socials com biblioteques públiques, parcs naturals, espais naturals, museus, sales d’exposicions públiques etc. es pot constituir un 3B.Club, en aquest 3B.Club de Recurs Cultural com pot ser per exemple el 3B.Club Baronia i Natura de Cabacés, les famílies que arriben a explorar-lo aplicaran la Dinàmica Mental Creativa (DiMC) en les formes i en els seus continguts. En aquests 3B.Clubs hi haurà un espai per a infants, per a reflexionar i per a promoure idees i iniciatives de resolució de problemes o de plantejament de projectes. Hi haurà un Consell d’Infants dins del 3B.Club on es manifastarà les seves opinions per diverses formes: targetes +B, dibuixos, exposicions orals curtes, … I encara més plantejat idees i iniciatives del que hem treballat aquí en els seus pobles o barris o en altres recursos culturals i socials que coneguin.

També en cada família que estigui constituïda en  3B.Club, a part de practicar els jocs +3B tindrà uns espais per a la reflexió i el diàleg a nivell dels infants i de les persones menors d’edat de forma conjunta amb els seus pares i les seves mares i la resta de la família.

3.- Els 3B.Clubs aplicats a les escoles i als instituts.-

Aplicar els 3B.Clubs a les escoles i instituts, implica perllongar els consells d’infants a l’ESO.

En cada grup classe, segons el nombre d’alumnes, es poden constituir entre 7 a 12 equips de tres alumnes. Aleshores cada grup d’alumnes es pot constituir com a 3B.Club d’aula d’equips associats i funcionar a l’hora de tutoria com una assemblea de 3B.Club. Una escola i/o institut pot esdevenir una Federació de 3.Clubs, on cada 3B.Club és un grup. Dins de cada AMPA també pot constituir-se un 3B.Club d’AMPA amb pares i mares amb els seus fills i filles fins a 2on  d’ESO. On podrien assistir en família ni que tinguin fills i filles en una altra escola.

Diverses escoles i instituts poden formar una confederació de 3B.Clubs, ja que si cada escola i cada institut són una federació, dins d’un municipi es poden crear confederacions de 3B.Clubs d’escoles, d’instituts i d’AMPES.

La Dinàmica Mental Creativa és una pràctica referencial que quan es domina i s’plica es poden fer adaptacuions creatives i noves recreacions d’acord a les iniciatives docents i de l’alumnat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *