Racons

És una manera d’organitzar els espais de treball del grup classe delimitant-los i dotant-los dels materials i estris necessaris per realitzar les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
En els racons, els nens i nenes individualment, en parella o en petit grup, treballen  simultàniament. Ho fan tot jugant, manipulant, fent hipòtesis, experimentant, verbalitzant i/o registrant gràficament el procés i/o els resultats.
Una part de l’organització de les activitats que es tenen que fer a l’aula poden ser organitzades a partir de racons de treball, això ens permet respectar el ritme individual de treball de cada alumne, ens permet respectar l’interès i la diversitat del grup-classe.
Els racons de treball són una alternativa que ajuda a compaginar el treball individual organitzat amb el treball individual lliure. Els materials i les propostes de treball que trobarem en ells facilitaran la interacció entre els infants i el seu entorn, això farà que la seva experimentació es basi en els coneixements previs que té l’alumne, i per tant anirà descobrint nous aspectes i coneixements de forma significativa i funcional. No cal oblidar altres aspectes importants com que són les capacitats que els alumnes han d’adquirir per poder programar, organitzar i realitzar la seva pròpia activitat de forma correcta i autònoma.

TREBALLEM PER RACONS PERQUÈ:
•    És una estratègia organitzativa que permet donar resposta a la diversitat
d’interessos, de capacitats i de ritmes d’aprenentatge de cada nen/a.
•    És una manera d’aprofitar la seva capacitat lúdica per abordar els diferents
aprenentatges, ja que la majoria dels materials acostumen a ser engrescadors i el
motiven a treballar.
•    Permet una certa flexibilitat en el treball dels nens/es, a partir de les propostes
d’activitats: aprenen a observar, explorar, manipular, experimentar, descobrir, crear…
•    Dóna als alumnes la possibilitat de refer el treball tantes vegades com ho necessiti,
atès que els materials són manipulables. Com a conseqüència ajuda a perdre la por
a equivocar-se i a millorar la seva autoestima.
•    Afavoreix l’autonomia dels alumnes: els nens i nenes aprenen a organitzar-se, a
planificar-se la feina, a saber què volen fer. També els ajuda a ser responsables
amb el material i el treball, exigint i creant alhora la necessitat d’un ordre.
•    Dóna als nens/es l’oportunitat d’utilitzar materials diferents dels que
es fan servir col•lectivament. Així mateix és una manera econòmica de tenir i
utilitzar materials diversos (no es necessita un joc per a cada nen/a, sinó que
amb un per tots ja n’hi ha prou).
•    L’infant participa activament en la construcció del seu aprenentatge i el mestre/a
o persones que intervinguin el poden ajudar individualment en el seu progrés.
•    Facilita el seguiment individual per part del mestre/a i dels progressos i dificultats
dels infants.

OBJECTIUS QUE PRETENEM AMB ELS RACONS DE TREBALL:
•Donar la possibilitat als infants de desenvolupar totes les potencialitats    intel•lectuals, afectives i socials.
•Respectar el ritme de treball de cada alumne.
•Eludir la por a equivocar-se, ja que el treball dels racons es basa en l’experimentació (assaig/error/encert).
•Ajudar a refermar unes estructures mentals, necessàries per al desenvolupament integral de l’infant.
•Estimular el raonament lògic i deductiu a partir de l’experimentació.
•Trobar diverses solucions per a resoldre un mateix problema.
•Potenciar la representació i simbolització.
•Aconseguir més autonomia en el treball.
•Desenvolupar l’esperit d’investigació a partir de l’observació, comparació  i reflexió.
•Potenciar la capacitat de concentració.
•Responsabilitzar-se individualment de la cura i conservació del material que es troba als racons.
•Potenciar el treball sense l’ajuda d’una pauta immediata i d’aquesta forma posar en pràctica les seves capacitats.
•Adquirir experiències directes i funcionals.
•Augmentar la base dels seus coneixements.

En definitiva, els racons de treball ajuden a transformar gradualment les experiències adquirides, passant d’un ritme desordenat i dispers a un ritme ordenat i constructiu.
El resultat serà l’enriquiment i la millora en els processos psíquics cognitius: la memòria, el raonament, la imaginació, el llenguatge,…i tot a partir de l’aprenentatge significatiu i funcional.

PAPER DEL MESTRE I DE LES PERSONES QUE INTERVENEN

•Abans de la sessió:
EL MESTRE
Es faran dues sessions setmanals de racons, amb quatre grups on cada un d’ells realitza una tasca. Per tant, mensualment aquests racons s’hauran de canviar o modificar, segons calgui. La mestra ha d’elaborar un guió per a les persones que intervenen on s’especifiqui l’activitat que han de dur a terme amb els infants, la metodologia que caldrà emprar, i una graella de valoració. (Amb una taula de doble entrada amb el nom dels infants i els ítems a avaluar)
Aquest guió contemplarà els següents apartats:
– Objectius didàctics
– Materials
– Activitat d’aprenentatge

PERSONES QUE INTERVENEN.
Rebran el guió de la sessió a la qual assistiran uns dies abans, i se l’hauran de preparar. Davant de qualsevol dubte, preguntaran a la mestra.

• Inici de la sessió:
EL MESTRE
Indica a cada persona que intervé amb quin grup d’infants ha de realitzar l’activitat.
Ha de tenir en compte que tots els nens/es han de passar per tots els racons. I en cas que algun membre dels que porten a terme als racons no pugui assistir-hi, serà la mestra qui ocuparà el seu lloc o un pare/mare substitut.

PERSONES QUE INTERVENEN.
S’inicia la sessió de treball amb una conversa on cada persona es presenta al grup d’infants que durà a terme l’activitat amb ells/es. Explicarà en què consistirà l’activitat que es durà a terme.
•Durant la sessió:
EL MESTRE
Ha de preveure l’espai més adient per a cada racó per tal que els infants puguin dur a terme la seva tasca de la millor manera possible.
Ha d’anar participant en tots els racons i controlarà el bon funcionament d’aquests, i en cas que es generi algun conflicte, l’haurà de resoldre i actuarà en conseqüència.

PERSONES QUE INTERVENEN.
Observar activament, tot orientant en les dificultats, ajudant en els processos i avaluant els progressos. Ha d’estimular als infants a fer hipòtesis, a explicar el procés,  a raonar, a posar-lo en contradicció, a resoldre conflictes… Ha de tenir una actitud activa observant el procés del nen enfront el joc, les activitats, la seva actitud, i en quina circumstància troba majors dificultats i en quines son capaços de superar les qüestions plantejades.
Dinamitza,  ja que ha d’estimular la participació activa, i estar atent/a a la dinàmica que s’estableixi en el racó per tal d’equilibrar les seves intervencions. Tant important és estimular aquells que per temperament són inhibits com a ajudar a moderar aquells altres que, per la seva impetuositat, tendeixen a anul•lar el grup.

•En acabar la sessió.
EL MESTRE
Es farà càrrec dels infants, guiant-los en la realització dels hàbits d’higiene, com és el pipi, rentar mans…..

PERSONES QUE INTERVENEN.
Mitjançant la graella que se’ls hi ha proporcionat avaluaran a cadascun del infants del seu racó. En acabar les quatre sessions que dura aquell racó, entregarà a la mestra aquesta graella de valoració omplerta.

Podeu veure fotos de les sessions a les galeries de les diferents promocions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *