Pretenem formar alumnes que tinguin capacitats per esdevenir competents, però també pretenem treballar en un clima relaxat, solidari i tolerant. Aquest clima ens el proporcionen els Tallers, en els quals els alumnes aprenen i esdevenen els protagonistes del seu creixement personal.
METODOLOGIA:
Consisteix en la interrelació de diferents infants entorn unes propostes d’activitat variades programades per les mestres. L’alumne escull lliurement un dels tallers i hauran de tenir una durada mínima de dues sessions. L’observació sistemàtica d’aquestes interaccions poden donar-nos molts referents sobre el desenvolupament del nen/a. Si repeteixen molt el mateix joc s’ha de propiciar que altres nens/es de la classe expliquin les seves experiències diferents per tal de motivar-los a provar noves experiències en un altre joc.
Una sessió de Tallers té una estructura fixa molt concreta que tan sols varia en la durada de la sessió depenent del cicle on s’aplica: els alumnes s’agrupen i es fan les salutacions oportunes, el recordatori de les normes i es recupera l’avaluació feta el dia anterior per tal de parlar-ne amb el grup i recordar situacions que cal millorar o bé que cal recuperar per continuar el joc en concret. A continuació, durant la sessió té lloc el cos de l’activitat que acaba amb la recollida dels materials usats finalitzant amb la valoració de la sessió.
OBJECTIUS ESPECÍFICS DE LA METODOLOGIA:
– Tenir iniciativa per provar noves propostes de joc i de treball que provoquin curiositat en el nen/a.
– Compartir amb els companys/es d’igual edat les observacions i experimentacions fetes.
– Tolerar i respectar les aportacions fetes pels companys i companyes i valorar-les.
– Habituar-se a formular preguntes als companys o als adults sobre aquells fets que despertin curiositat.
– Aprendre a compartir amb els diferents companys i adults de l’escola en un entorn d’activitat lúdica i motivadora.
– Desenvolupar les habilitats socials per aprendre a afrontar situacions de la vida quotidiana.
– Descobrir el valor de la cooperació, la interacció i la socialització.
– Ésser solidari, respectuós, i responsable amb els materials col·lectius.
– Potenciar la imaginació, la fantasia i la creativitat
– Compartir espais, uns materials i uns objectes.
La funció del mestre ha de ser vetllar pel disseny d’aquests espais, del material de la distribució temporal de la sessió de Joc… També és la seva funció estar en l’espai com a referent i suport per quan ho necessitin i deixar espai perquè els alumnes siguin els protagonistes d’aquestes activitats. Durant el desenvolupament del joc i l’activitat el mestre esdevé protagonista de l’observació que ha de ser sistemàtica de l’activitat del nen/a, dels seus avenços i de les dificultats que presenta per tal d’ajudar-los a desenvolupar-se com a persones. Cal aprofitar els moments d’avaluació de la sessió per intervenir tot formulant preguntes i iniciant la reflexió conjunta i en veu alta que afavoreixi l’avenç i l’evolució de les activitats, del joc i dels aprenentatge en general.
Així doncs, partint de les motivacions i interessos dels infants s’atén la diversitat existent en les aules.
Els tallers d’aquest curs són:
1. Cuineta – Caseta
2. Disfresses
3. Pintura
4. Manipulació
5. Dansa



