A sisè, hem fet una observació de les lectures del nostre llibre de Llengua Catalana de l’editoria Text – la Galera.
Ens hem distribuit per parelles i cada parella ha fet l’anàlisi d’una lectura. Volíem saber si el nostre llibre, en la tria de les lectures, havia tingut en compte tant les dones com els homes: autores – autors; protagonistes i personatges femenins – protagonistes i personatges masculins.
Aquest és el model de graella que hem utilitzat:
HI HA SEXISME EN ELS NOSTRES LLIBRES?
Volem conèixer si el nostre llibre de llengua catalana, en la tria de les lectures, s’ha esforçat per mostrar un equilibri entre autores i autors. També ens interessa constatar el percentatge de personatges protagonistes de cada sexe així com la seva representació en les imatges.
1. Per parelles, llegirem una de les lectures i emplenarem la graella següent:
Llibre: | ||
Títol de la lectura: | ||
Autoria: | ||
Personatge(s) principal(s). | Femenins: | Masculins: |
Personatges secundaris. | Femenins: | Masculins: |
Imatges de personatges. | Femenins: | Masculins: |
2. Recull col·lectiu de les dades:
Llibre: | ||
Nombre de lectures: | ||
Autoria: | Autores: | Autors: |
Personatge(s) principal(s). | Femenins: | Masculins: |
Personatges secundaris. | Femenins: | Masculins: |
Imatges de personatges. | Femenins: | Masculins: |
3. Conclusions:
Els resultats que hem obtingut són aquests:
- Recull col·lectiu de les dades:
Llibre: | Llengua 6 Editorial Text – la Galera | |
Nombre de lectures: | 15 textos (amb els poemes) | |
Autoria: | Autores: 3 | Autors: 12 |
Personatge(s) principal(s). | Femenins: 4 | Masculins: 17 |
Personatges secundaris. | Femenins: 6 | Masculins: 11 |
Imatges de personatges. | Femenins: 20 | Masculins: 31 |
- Conclusions:
Hi ha molts més autors que no pas autores.
Els personatges principals femenins són molts menys que els masculins. Passa el mateix entre els personatges secundaris femenins i els masculins; la diferència,però, és una mica menor.
A partir d’aquesta observació, hem vist que la tria de les lectures del llibre ens mostra un resultat molt desfavorable per a les dones. Veiem, per tant, que sí hi ha sexisme en el nostre llibre de llengua.
Després de veure les conclusions de la nostra observació, hem aprofitat l’activitat del Taller d’escriure del Tema 1 “La carta al director o la directora” per aprendre a escriure una carta formal i enviar-la al director de l’equip de Text – la Galera.
En aquesta carta, hem exposat la nostra preocupació i la demanda d’una revisió i d’una tria més equitativa per a la propera edició.
Aquesta és la carta que hem enviat, elaborada a partir de les cartes que hem escrit per parelles:
Sant Pere de Ribes, 22 de setembre de 2010
Alumnat de 6è de l’escola Els Costerets Crta dels Carç, 102 08810 Sant Pere de Ribes |
Sr. Xavier Carrasco Director de l’equip de Text-la Galera C/ Josep Pla, 95 08019 Barcelona |
Benvolgut Senyor Director,
Som els nens i les nenes de sisè de l’escola Els Costerets de Sant Pere de Ribes. Hem realitzat un estudi sobre la presència d’homes i de dones en les lectures del llibre Llengua 6 de Text – la Galera. Ens sap greu comunicar-vos que no ens satisfà gens l’última edició del llibre de català Llengua 6 donat que hem observat que, a les lectures, hi predominen molt més els autors que les autores i també els personatges i protagonistes masculins que els femenins. En totes les històries apareixen molts homes com a protagonistes i gairebé cap dona. També hi ha molts més autors que autores. Per aquest motiu, ens agradaria que realitzéssiu una revisió de les lectures perquè la participació d’homes i de dones fos més equilibrada. Agraïm la vostra atenció i esperem una resposta. Atentament L’alumnat de sisè de l’escola Els Costerets |